لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

آلمان از آمریکا خواست رویکرد گفت‌وگو با ایران را هم مد نظر داشته باشد


وزیر خارجه آلمان پیشنهاد آمریکا برای مذاکره با کره شمالی را «مسیری درست» توصیف کرده است.
وزیر خارجه آلمان پیشنهاد آمریکا برای مذاکره با کره شمالی را «مسیری درست» توصیف کرده است.

آلمان با استقبال از اعلام وزیر خارجه آمریکا مبنی بر بررسی فرصت‌های احتمالی گفت‌وگو با کره شمالی، خواستار آن شد که دولت آمریکا روندی مشابه را هم برای گفت‌وگوی احتمالی با جمهوری اسلامی ایران در پیش گیرد.

رکس تلیرسون وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه در پکن به خبرنگاران گفته بود که کانال‌های ارتباطی مستقیمی میان ایالات متحده و کره شمالی وجود دارد و آمریکا «در حال بررسی تمایل پیونگ‌یانگ به گفت‌وگوست».

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا چین در برقراری چنین ارتباط‌هایی دخیل است، تصریح کرده بود که «ما مستقیماً راه‌های ارتباطی خود را داریم».

این سخنان البته با بیانیه وزارت خارجه آمریکا تکمیل شد که در آن تصریح شده به رغم وجود این راه‌های ارتباطی مقام‌های کره شمالی رغبتی به گفت‌وگو در مورد خلع سلاح هسته‌ای نشان نداده‌اند.

روز یکشنبه اما زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، از رویکرد آمریکا در مورد بررسی فرصت‌های احتمالی برای گفت‌وگو با کره شمالی استقبال کرد و در عین حال خواستار آن شد که همین روند در مورد ایران نیز در پیش گرفته شود.

پیش از این آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، هم ضمن ابراز آمادگی برای مشارکت در گفت‌وگوهای احتمالی با کره شمالی، ابراز عقیده کرده بود که برای حل این بحران می‌توان از برجام الگوبرداری کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، از پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، از منتقدان جدی توافق هسته‌ای ایران بود و پس از در دست گرفتن قدرت هم بارها از این توافق انتقاد کرده است.

مقام‌های دولت ترامپ بارها ایران را به واسطه پیگیری برنامه موشک‌های بالیستیک و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در کشورهای منطقه مورد سرزنش قرار داده‌اند و این دست از «رفتارهای مخرب و بی‌ثبات‌کننده» ایران را در تضاد با روح توافق هسته‌ای می‌دانند که بر پایه آن ایران باید در صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی مشارکت کند.

گرچه دولت کنونی آمریکا تا اینجا دو بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده، اما باور مقام‌های دولت کنونی آمریکا بر «ناقص بودن» توافق هسته‌ای و نقض روح این توافق توسط ایران، تأیید دوباره آن را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

با این حال وزیر خارجه آلمان در بیانیه روز یکشنبه خود هشدار داده است که پا پس کشیدن آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، ممکن است اعتبار واشینگتن را در مذاکره با کره شمالی تضعیف کند.

آقای گابریل پیشنهاد آمریکا برای مذاکره با کره شمالی را «مسیری درست» توصیف کرده و گفته است که «به کره شمالی توصیه خواهد شد تا پیشنهاد برای چنین مذاکراتی را جدی بگیرد».

آلمان یکی از معدود کشورهای غربی است که در پیونگ‌یانگ سفارتخانه دائمی دارد و تاکنون در قبال تنش‌زدایی در شبه‌جزیره کره هم از رویکردهای صلح‌آمیز حمایت کرده است.

در مورد ایران، آلمان که یکی از شش قدرت جهانی مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای بود، اعلام کرده که با حفظ موضوع خود در قابل توافق هسته‌ای، تلاش می‌کند جلوی خروج آمریکا از این توافق را بگیرد.

XS
SM
MD
LG