لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۵

زیگمار گابریل: آلمان تلاش خواهد کرد توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند


وزیر خارجه آلمان می گوید که دولت آینده این کشور فارغ از ترکیب آن، موضع خود در قبال توافق هسته‌ای با ایران را حفظ خواهد کرد.
وزیر خارجه آلمان می گوید که دولت آینده این کشور فارغ از ترکیب آن، موضع خود در قبال توافق هسته‌ای با ایران را حفظ خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آلمان روز پنجشنبه ۳۰ شهریور گفت فارغ از آنکه نتایج انتخابات سراسری آلمان در ماه سپتامبر چه باشد این کشور هر آنچه در توان دارد انجام خواهد داد که دولت آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج نشود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، زیگمار گابریل در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت هرگونه اقدام آمریکا برای فسخ توافق هسته‌ای و یا اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران باعث خواهد شد که کشورهایی نظیر کره شمالی به گفت‌وگو برای پایان دادن به برنامه‌های هسته‌ای خود دلسرد شوند.

او در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت آلمان در همکاری با اتحادیه اروپا، بریتانیا و فرانسه و در مواقعی که مقدور باشد با چین و روسیه به آمریکا فشار خواهد آورد تا این توافق را حفظ کند.

پیش‌بینی می‌شود که حزب دمکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل در انتخابات سراسری آلمان به پیروزی برسد ولی هنوز مشخص نیست که حزب سوسیال دمکرات آقای گابریل بخشی از دولت ائتلافی آینده آلمان باشد.

او تاکید کرد که دولت آلمان فارغ از اینکه ترکیب آینده آن از چه احزابی باشد موضع خود در قبال توافق هسته‌ای با ایران را حفظ خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، توافق هسته‌ای با ایران را «یک شرمساری» توصیف کرده است ولی آلمان و سایر قدرت‌های امضاء کننده این توافق نگرانند که فسخ آن باعث یک مسابقه تسلیحاتی در سطح منطقه شود.

دونالد ترامپ باید تا ۱۵ اکتبر نظر خود را در مورد وفاداری ایران به این توافق اعلام کند. وی اگر این نکته را تایید نکند کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا در مورد اعمال تحریم‌هایی علیه ایران که در این توافق پیش‌بینی شده است، تصمیم‌گیری کند.

زیگمار گابریل افزود: «همه ما در هفته‌های باقیمانده تلاش خواهیم کرد آمریکا را قانع کنیم که زیر سئوال بردن یک توافق به معنای افزایش امنیت نخواهد بود».

دولت آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد مشغول بررسی است که آیا توافق هسته‌ای با ایران در راستای منافع امنیتی آن کشور هست یا نه. ایران نیز اعلام کرده که بعید می‌داند آمریکا این توافق را رها کند.

آقای گابریل گفت آلمان باید این حالت را بررسی کند که حتی در صورت خارج شدن آمریکا به این توافق متعهد بماند یا نه، هر چند چنین حالتی دشوار خواهد بود چون آمریکا به محض خروج از توافق علیه ایران تحریم وضع خواهد کرد.

او گفت ایران به تعهدات خود وفادار بوده ولی شرکت‌ها و موسسات مالی بین‌المللی در هراس از احتمال تحریم‌های مجدد از سوی آمریکا برای معامله و سرمایه‌گذاری در ایران تردید دارند.

وزیر خارجه آلمان افزود زیر سئوال بردن تنها توافق جهانی برای جلوگیری از گسترش سلاح‌ هسته‌ای «فاجعه» است.

در برلین نیز وزیر اقتصاد آلمان گفت این کشور به عنوان یکی از شرکای تجاری مهم ایران در حفظ توافق هسته‌ای با آن کشور «منافع مهمی» دارد.

در نیمه اول سال ۲۰۱۷ صادرات آلمان به ایران حدود ۲۳ درصد افزایش یافت و به ۱.۴ میلیارد یورو رسید.

زیگمار گابریل گفت این موضع آلمان را می پذیرد که رفتار حکومت ایران در خاورمیانه پس از توافق هسته‌ای بهبود پیدا نکرده ولی هیچ امیدی نیست که پس از فسخ این توافق بهبود یابد.

او افزود فسخ این توافق برای سایر اقدامات دیپلماتیک «پیام بدی» خواهد بود و «اگر تنها نمونه از این توافقات از هم بپاشد در آن صورت چه چیزی می‌تواند کره شمالی و دیگران را به مذاکره تشویق کند؟»

XS
SM
MD
LG