لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۸

موگرینی:‌ نیازی به مذاکره مجدد در مورد برجام نیست


فدریکا موگرینی پس از دیدار وزیران ۱+۵ و ایران گفت: همه ما موافق بودیم که تمامی طرف‌ها تا اینجا به برجام پایبند بوده‌اند.
فدریکا موگرینی پس از دیدار وزیران ۱+۵ و ایران گفت: همه ما موافق بودیم که تمامی طرف‌ها تا اینجا به برجام پایبند بوده‌اند.

یک روز پس از آن‌که وزیر خارجه ایالات متحده خواستار ایجاد تغییراتی در توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران شد، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با تأکید بر حفظ این توافق، مخالفت خود با مذاکره دوباره بر سر برجام را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس روسیه، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، این مطلب را روز چهارشنبه ۲۹ شهریور پس از دیدار وزیران گروه ۱+۵ و ایران بیان کرد.

این دیدار در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

بنا بر گزارش‌ها، خانم موگرینی پس از این دیدار به خبرنگاران در مورد توافق اتمی با ایران گفت که «نیازی به مذاکره دوباره در مورد بخش‌هایی از توافق نیست زیرا این توافق مربوط به یک برنامه هسته‌ای است و تا اینجای کار جواب داده‌است.»

او در مورد دیدار وزیران ۱+۵ و ایران نیز گفت که سخنان در این نشست «صادقانه» بیان شد و «همه ما موافق بودیم که تمامی طرف‌ها تا اینجا به توافق [اتمی با ایران] پایبند بوده‌اند.»

سخنان خانم موگرینی پس از آن بیان شد که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه گفت که اگر قرار است آمریکا همچنان به توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی پایبند بماند، باید در آن تغییراتی داده شود.

در همان روز، فدریکا موگرینی در دیدار با مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، نیز تأکید کرده بود: «از آنجا که ایران، براساس هفت گزارش آژانس، به تعهدات خود طبق توافق برجام، پایبند است، اجرای کامل این توافق توسط همه طرف‌ها باید ادامه یابد.»

فدریکا موگرینی همچنین روز دوشنبه در نیویورک گفته بود برجام نه با آمریکا بلکه با جامعه جهانی منعقد شده است و به دلیل پایبندی ایران به آن، ادامه خواهد یافت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که برجام را «یک توافق بد» توصیف می‌کند در آخرین اظهارات خود در این مورد گفت که تصمیم خود را دربارهٔ برجام اتخاذ کرده‌است. اما وی نگفت که چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ کرده‌است.

آقای ترامپ همواره مخالف توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی بوده است که در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما امضاء شد. دونالد ترامپ در نخستین سخنرانی خود در سازمان ملل متحد این توافق را «یک‌طرفه» و «مایه شرمساری» آمریکا خواند و تاکید کرد که «آمریکا هرگز در قرارداد یک‌طرفه‌ای که هیچ سودی برای این کشور نداشته باشد، باقی نخواهد ماند».

وی پیش از این نیز بارها گفته بود که ایران به روح توافق اتمی پایبند نیست و همچنان به «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» خود ادامه می‌دهد.

در همین حال، هفت سناتور دموکرات سنای آمریکا از دولت دونالد ترامپ خواسته‌اند که اگر اطلاعاتی حاکی از عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای وین دارد، آنها را در اختیار قانون‌گذاران ایالات متحده بگذارد.

کاخ سفید تا اواسط ماه اکتبر فرصت دارد تایید کند که آیا ایران تاکنون به توافق هسته‌ای پایبند بوده است یا نه. اگر رئیس‌جمهوری آمریکا این مسئله را تایید نکند، کنگره ایالات متحده باید تصمیم بگیرد که آیا باز هم تحریم‌های ایران را به حالت تعلیق در بیاورد.

دونالد ترامپ تاکنون دو بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است.

پیشتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه در یک نشست خبری در نیویورک تأکید کرد که «این توافق، موضوعی نیست که کسی بتواند به آن دست بزند، این ساختمانی است که اگر یک آجر آن کشیده شود همه آن فرو می‌ریزد؛ بنابراین کاملاً این موضوع را مقامات آمریکایی باید از گوش و ذهن خودشان برای همیشه پاک کنند.»

آیت‌ا‌لله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این در واکنش به دیدگاه‌های دونالد ترامپ در مورد خروج آمریکا از برجام گفته است که «ما برجام را نقض نمی‌کنیم» ولی اگر آمریکایی‌ها «برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم».

هدف از امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رفع نگرانی قدرت‌های جهانی از برنامه هسته‌ای ایران از یک‌سو، و برچیده شدن تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران از سوی دیگر بوده است.

XS
SM
MD
LG