لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

مرکل: برای حل بحران کره شمالی می‌توان از برجام الگوبرداری کرد


 آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان
 آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان می‌گوید می‌توان برای حل بحران کره شمالی از برجام الگوبرداری کرد.

به گزارش رویترز صدر اعظم آلمان در مصاحبه با روزنامه فرانکفورتر الگماینه که روز یکشنبه ۱۹ شهریور منتشر شد، از آمادگی آلمان برای مشارکت در گفت‌وگوهای احتمالی با کره شمالی خبر داد.

آنگلا مرکل گفت: «اگر خواهان مشارکت ما باشند، من بلافاصله جواب مثبت می‌دهم.»

آنگلا مرکل در این زمینه با اشاره به گفت‌وگوهای گروه ۱+۵ با ایران که در نهایت دو سال پیش به توافق اتمی با تهران منتهی شد، خواهان الگو برداری از برجام در بحران شبه‌جزیره کره شد.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، در پی سال‌ها گفت‌وگوی با ایران، توانستند به یک توافق جامع دست یابند. پنج کشور شورای امنیت به علاوه آلمان موافقت کردند که در ازای تعلیق بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران مانند غنی‌سازی بالای ۲۰ درصد، تحریم‌های هسته‌ای را برچینند.

آنگلا مرکل اظهار داشت گفت‌وگوها «دوره‌‌ای طولانی اما با اهمیت برای دیپلماسی بود» و «پایانی خوش» داشت.

صدراعظم آلمان افزود: «می‌توانم تصور کنم از چنین قالبی برای پایان دادن به مناقشه کره شمالی استفاده شود. اروپا و به‌ویژه آلمان باید خود را برای ایفای یک نقش بسیار فعال آماده کند.»

آنگلا مرکل تنها راه برای حل مناقشه کره شمالی را دیپلماسی دانست و گفت: «مسابقه تسلیحاتی تازه‌ای که در این منطقه اغاز شده، به نفع هیچ‌کس نیست.»

به گفته او اروپا باید با صدایی واحد به دنبال راه‌حل دیپلماتیک برای این بحران باشد و «در مورد تحریم‌ها هرکاری می‌تواند انجام دهد.»

توافق هسته‌ای ایران که آنگلا مرکل خواستار الگوبرداری از آن است پس از ۱۳ سال مذاکره بر سر برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای ایران در تیرماه سال ۱۳۹۴ حاصل شد.

در حالی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، این توافق را دستاوردی برای سیاست خارجی آمریکا می‌دانست، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور کنونی، بارها از این توافق به‌ عنوان بدترین توافقی یاد کرده که تابه حال دیده است.

گرچه دولت آمریکا تاکنون دو بار پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای تأیید کرده اما هنوز درباره گزارش آخر آژانس درباره پایبندی ایران به برجام، نظر رسمی ارائه نداده است.

گزارش ۹۰ روزه بعدی دولت آمریکا به کنگره در مورد برجام اوائل پاییز ارائه می‌شود، اما پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد نارضایتی دونالد ترامپ از اقدامات وزارت خارجه‌اش در این مورد، احتمال تأیید مجدد پایبندی ایران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

در این زمینه گزارش شده که گزارش آتی دولت آمریکا به کنگره را گروهی از کارمندان معتمد کاخ سفید تهیه می‌کنند و این تیم مأمور تهیه «پرونده‌ای بالقوه» در اثبات عدم پایبندی ایران به نص برجام شده‌اند.

در گزارش فارن پالیسی در این زمینه که با استناد به گفته‌های سه منبع بدون ذکر نام تهیه شده، از استیو بنن و سباستین گورکا به عنوان دو مقام وقت کاخ سفید نام برده شده که از منتقدان اقدامات وزارت خارجه در تأیید پایبندی ایران بوده‌اند. این دو تن در هفته‌های گذشته از مقام خود در کاخ سفید کناره‌گیری کرده‌اند.

شرکای اروپایی واشینگتن، چین و روسیه پیشتر از خروج احتمالی آمریکا از برجام ابراز نگرانی کرده‌اند، و ایران اخیراً از زبان رئیس سازمان انرژی اتمی‌اش تصریح کرده حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران احتمالاً به آن پایبند می‌ماند.

XS
SM
MD
LG