لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

دریچه تیر ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در تیر ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۵۵ ۲۷.۴.۱۳۹۸

آزادی دو فعال مدنی ساکن نقده با وثیقه

میرموسی ضیاءگرگری و سجاد شهیری، دو فعال مدنی ساکن نقده در استان آذربایجان غربی، که اول تیرماه، توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بودند، با وثیقه آزاد شدند. از علت بازداشت آنان خبری منتشر نشده‌ است.

۱۸:۴۳ ۲۷.۴.۱۳۹۸

بازداشت چند فعال مدنی و فعال محیط زیست در استان کردستان

منابع کرد در ایران، از بازداشت پنج تن از فعالان مدنی و فعالان محیط زیست توسط اداره اطلاعات مریوان، در استان کردستان، طی روزهای اخیر خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، در روزهای اخیر دست‌کم پنج نفر به نام‌های علی رضایی، امید صالحی، یادگار دلجو، فاتح هوشمند و گوران قربانی در مریوان بازداشت شده‌اند که دو نفر آخر از اعضای یک نهاد محیط زیستی به نام «انجمن سبز چیا» هستند.

این افراد پس از احضار تلفنی به اداره اطلاعات بازداشت شده‌اند.

انجمن سبز چیا از قدیمی‌ترین انجمن‌های زیست‌محیطی در کردستان است که در سال ۱۳۹۳ برنده «جایزه ملی محیط زیست» ایران شد، اما از سوی نهادهای امنیتی همواره در معرض اتهام همکاری با گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی قرار داشته است.

پیشتر در زمستان سال ۹۶ نیز تعدادی دیگر از فعالان محیط زیست در شهرهای مختلف استان کردستان بازداشت شده بودند که سه تن از آنان به نام‌های حسین کمانگر، خالد زمانی و باسام مرادی هنوز در بازداشت به سر می‌برند.

۱۹:۴۷ ۲۶.۴.۱۳۹۸

بازداشت هوشنگ کوشکی، فعال صنفی معلمان

هئشنگ کوشکی، معلم و فعال صنفی معلمان در شهر معمولان، توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

علت بازداشت یا اتهام او اعلام نشده است.

۱۷:۳۶ ۲۵.۴.۱۳۹۸

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت فعالان زندانی حقوق زنان

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید معترضان به حجاب اجباری که در ایران بازداشت شده‌اند در شرایطی «نامناسب» به سر می‌برند و جمهوری اسلامی در حال «تلاشی بی‌رحمانه» برای واداشتن این زندانیان به «اعترافات تلویزیونی» است.

بر اساس بیانیه عفو بین‌الملل که روز دوشنبه منتشر شد، مقام‌های جمهوری اسلامی از چند ماه پیش با اقداماتی همچون قطع ارتباط بازداشت‌شدگان از دنیای بیرون، نگهداری طولانی در سلول‌های انفرادی و همچنین تهدید خانواده‌های آنان، «تلاش‌هایی سازمان‌یافته» را آغاز کرده‌اند که این زندانیان در برابر دوربین بنشینند و «مخالفت خود با حجاب اجباری را تکذیب کنند، کمپین چهارشنبه‌های سفید و مبارزه با قوانین حجاب اجباری را محکوم کنند، و از اینکه به دام تحریکات عوامل ضدانقلاب در خارج کشور افتاده‌اند ابراز ندامت کنند».

این بیانیه به تازه‌ترین موارد بازداشت‌شدگان یعنی صبا کردافشاری، مژگان کشاورز، یاسمن آریانی و مادر او منیره عربشاهی اشاره کرده است.

۱۷:۲۰ ۲۵.۴.۱۳۹۸

وضعیت «نامناسب» حسین سپنتا، زندانی عقیدتی در شیراز

کمپین حقوق بشر در ایران، از وضعیت «نامناسب» جسمی حسین سپنتا، زندانی عقیدتی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز در پی اعتصاب غذای طولانی‌مدت او خبر داد.

حسین سپنتا در سال ۱۳۹۲ پس از بازگشت از سفری به ایران، توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و پس از مدتی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۱۳ سال و نیم زندان محکوم شد.

۱۶:۱۶ ۲۵.۴.۱۳۹۸

صدور حکم زندان برای آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی در پرونده‌ای جدید

آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی، دو فعال مدنی، در پرونده‌ای جدید هرکدام به سه سال و هفت ماه زندان محکوم شدند.

این دو فعال مدنی، به «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به بنیانگذار و رهبر جمهوری اسلامی» متهم شده‌اند.

گلرخ ابراهیمی ایرایی سه ماه پیش از زندان آزاد شد، اما آتنا دائمی در حال گذراندن محکومیت قبلی خود همچنان در زندان اوین به سر می‌برد.

۱۶:۰۸ ۲۵.۴.۱۳۹۸

حکم تبرئه یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهایی ساکن شیراز

یکتا فهندژ سعدی شهروند بهایی ساکن شیراز، در دادگاه تجدیدنظر استان فارس از اتهامات مطرح‌شده در پرونده‌اش تبرئه شد.

او پیشتر در شعبه دو دادگاه انقلاب شیراز به اتهام «تیلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه با هدف بر هم زدن امنیت کشور» به ۱۱ سال زندان محکوم شده بود.

۱۶:۰۷ ۲۵.۴.۱۳۹۸

آزادی مادر صبا کردافشاری با وثیقه

راحله احمدی، مادر صبا کردافشاری، فعال مدنی زندانی، پس از چهار روز بازداشت با وثیقه‌ای ۷۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

صبا کردافشاری، فعال حوزه زنان، از ۱۱ خردادماه در بازداشت به سر می‌برد و به گفته مدافعان حقوق بشر برای اعرافات اجباری تحت فشار است.

او هم اکنون در زندان زنان شهر ری (قرچک) نگهداری می‌شود و مدافعان حقوق بشر نسبت به وضعیت او در این زندان ابراز نگرانی می‌کنند.

۱۶:۰۷ ۲۵.۴.۱۳۹۸

بازداشت مولود حاجی‌زاده،‌ روزنامه‌نگار در تهران

مولود حاجی‌زاده،‌ روزنامه‌نگار، روز دوشنبه ۲۴ تیرماه، در پی حضور در دادسرای اوین بازداشت و به زندان منتقل شد.

از علت بازداشت یا اتهام او خبری منتشر نشده است.

۱۶:۰۶ ۲۵.۴.۱۳۹۸

صدور حکم زندان برای سهند معالی، فعال مدنی زندانی

سهند معالی، فعال مدنی محبوس در زندان سراب، در پرونده‌ای دیگر به یک سال زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

اتهام او «درگیری با ماموران» در زمان بازداشتش عنوان شده است، در حالی که نزدیکان او همان زمان گفته بودند سهند معالی با خشونت و ضرب و شتم از سوی ماموران بازداشت شده بود.

او که از اردیبهشت‌ماه محکومیت ۱۰ ماه زندان خود را در پرونده قبلی‌اش می‌گذراند که در آن به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG