لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

دریچه دی ماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در آذر ماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۴:۱۳ ۳۰.۱۰.۱۳۹۷

بازداشت سه شهروند بهایی در کرمان و تهران

کیانا رضوانی و کیمیا مصطفوی٬ دو بهایی ساکن کرمان٬ و آتوسا احمدآئی٬ بهایی ساکن تهران٬ طی روزهای گذشته توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. از علت بازداشت و وضعیت این افراد خبری در دست نیست.

۱۲:۳۱ ۳۰.۱۰.۱۳۹۷

ادامه بازداشت مسعود شمس‌نژاد٬ وکیل دادگستری در ارومیه

مسعود شمس‌نژاد٬ وکیل دادگستری ساکن ارومیه که ۱۸ دی ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد٬ همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

از وضعیت و علت بازداشت او خبری منتشر نشده است.

۱۲:۱۱ ۳۰.۱۰.۱۳۹۷

بازداشت مجدد سپیده قلیان

سپیده قلیان، فعال مدنی، بامداد یکشنبه ۳۰ دی ماه، در یک پیام کوتاه توئیتری، از بازداشت خود خبر داد.

او شنبه شب پخش فیلم «طراحی سوخته» در برنامه تلویزیونی را گواه دیگری بر شکنجه شدنش در طول مدت بازداشت دانست و تأکید کرد که این موضوع را جدی‌تر از قبل پیگیری خواهد کرد.

تلویزیون ایران شامگاه شنبه فیلمی از اعترافات اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه را منتشر کرد.

این اعترافات تلویزیونی در شرایطی به نمایش درآمد که پرونده شکایت اسماعیل بخشی در مورد شکنجه‌اش هنوز در دادسرای شهرستان شوش حال بررسی است.

۱۴:۵۳ ۲۹.۱۰.۱۳۹۷

آزادی کوروش کرم‌پور با وثیقه

کوروش کرم‌پور٬ مدیر مسئول هفته‌نامه «یادگاری» شاعر و معلم ساکن آبادان که نهم دی‌ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود٬ پس از دو هفته با وثیقه آزاد شد. از علت بازداشت یا اتهام او خبری منتشر نشده است.

۱۴:۴۸ ۲۹.۱۰.۱۳۹۷

صدور حکم زندان و شلاق برای مصطفی برومند از بازداشت‌شدگان دی ماه ۹۶

مصطفی برومند شهروند ساکن مشهد٬ به اتهام «اخلال در نظم عمومی٬ تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» در دادگاه انقلاب مشهد٬ به شش سال و نیم زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

او که در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ بازداشت شد٬ به دلیل ناتوانی خانواده از تامین وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی همچنان در زندان وکیل‌آباد مشهد به سر می‌برد.

۱۴:۳۹ ۲۹.۱۰.۱۳۹۷

انتقاد دیدبان حقوق بشر از بازداشت‌های زمستان ۹۶ در ایران

سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارش سالانه خود از «بازداشت‌های گسترده و دسته‌جمعی» در ایران در سال ۹۶ در واکنش به اعتراضات سراسری در ایران و بازداشت فعالان محیط زیست و شماری از «دختران خیابان انقلاب» انتقاد کرد.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیدبان حقوق بشر، «دستگاه امنیتی ایران و قوه‌ قضاییه‌ سرکوب‌گر و غیرپاسخگوی» جمهوری اسلامی را «موانعی جدی برای رعایت حقوق بشر و حفاظت از آن» معرفی کرد.

بر اساس این گزارش، مقام‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی، «هزاران نفر» را در اعتراضات سال ۹۶، از جمله «به خاطر استفاده‌ مشروع از آزادی‌های فردی، بازداشت کردند و در محاکمه‌های ناعادلانه‌ احکامی سنگین برای آنان صادر کرده‌اند.»

تعیین فهرست وکلای مورد تائید قوه‌ قضاییه برای متهمان «جرایم امنیتی» و خودداری از تحقیق «معتبر» درباره چگونگی مرگ دست‌کم «۳۰ نفر» در جریان این اعتراض‌ها و استفاده «بیش از حد از زور برای سرکوب»٬ «روند دادرسی ناعادلانه» و بازداشت هشت فعال محیط زیست از دیگر مواردی است که دیدبان حقوق بشر از آنها انتقاد کرده است.

۱۴:۳۳ ۲۹.۱۰.۱۳۹۷

بازداشت و احضار چهار فعال سیاسی در کرمانشاه

براساس گزارش‌ها، چهار فعال سیاسی در شهر سنقر در استان کرمانشاه، به دلیل فعالیت‌هایشان در فضای مجازی به اداره اطلاعات احضار و بازجویی شده‌اند و یک نفر از آنان بازداشت شده است.

کیومرث واعظی، معلم دبیرستان و فعال سیاسی ساکن شهر سنقر، در مصاحبه با وب‌سایت کمپین حقوق بشر در ایران خبر داد که طی چند روز اخیر چهار نفر از فعالان باسابقه سیاسی شهر سنقر به اداره اطلاعات کرمانشاه احضار و بازجویی شده‌اند.

به گفته آقای واعظی، او و بروز نادری، دبیر ریاضی دبیرستان، احسان دارابی راننده آژانس و فهیم ناصری، با شغل آزاد، که همه فعال سیاسی هستند، به اداره اطلاعات کرمانشاه احضار شده‌ و «ساعت‌های طولانی بازجویی شده‌اند».

آقای واعظی همچنین خبر داد که احسان دارابی از روز چهارشنبه، ۲۶ دی، در بازداشت به سر می‌برد و در تماس با خانواده‌اش از آنان خواسته است که برایش وثیقه تهیه کنند.

در دو هفته اخیر ۱۳ فعال محیط زیست و عضو حزب وحدت ملی در استان کردستان نیز بازداشت شده‌اند.

۱۴:۰۸ ۲۹.۱۰.۱۳۹۷

آزادی علیرضا توکلی از زندان اوین

علیرضا توکلی٬ فعال شبکه‌های اجتماعی٬ با پایان محکومیتش روز ۲۸ دی‌ماه از زندان اوین آزاد شد.

او که تابستان سال ۹۵ بازداشت شده بود٬ به دلیل نوشتن مطالبی در فیس‌بوک و تلگرام٬ به اتهام «توهین به مقدسات، اقدام علیه امنیت ملی و توهین به رهبری» به دو سال و نیم زندان محکوم شده بود.

۱۴:۰۲ ۲۹.۱۰.۱۳۹۷

بازداشت امیر امیرقلی٬ فعال مدنی و عضو تحریریه نشریه «گام»

امیر امیرقلی٬ فعال مدنی و عضو تحریره نشریه «گام» چند روز پیش توسط ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است اما از وضعیت و علت بازداشت او خبری در دست نیست.

این فعال مدنی پیشتر در سال ۹۴ نیز بازداشت و به اتهام‌هایی امنیتی به ۸ سال زندان محکوم شده بود که نهایتا و پس از تحمل دوسال و نیم زندان در سال ۹۶ با عفو نوروزی از زندان آزاد شد.

۱۵:۳۷ ۲۵.۱۰.۱۳۹۷

صدور حکم زندان و شلاق تعلیقی برای مصطفی ترک همدانی، وکیل دادگستری

مصطفی ترک‌همدانی، وکیل دادگستری، در دادگاه تجدیدنظر به شش ماه زندان و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شد که حکم شلاق او به مدت یک سال تعلیق شده است.

پیمان حاج‌محمود عطار، وکیل مدافع او به خبرگزاری ایرنا گفت که این حکم در رابطه با شکایت سعید مرتضوی از مصطفی ترک همدانی به دلیل «نام‌بردن از او در مصاحبه‌ای پیش از قطعی‌شدن حکمش» صادر شده است.

مصطفی ترک همدانی در آن زمان وکالت کارگران تامین اجتماعی را برعهده داشت و به گفته وکیل مدافعش، در مصاحبه با رسانه‌ها هیچ نامی از سعید مرتضوی نبرده و فقط به عنوان «مسئول سابق تامین اجتماعی» اشاره کرده بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG