لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

دریچه شهریور ماه ۹۷

آخرین رویدادهای حقوق بشری ایران در شهریورماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۴:۴۰ ۲۰.۶.۱۳۹۷

آزادی عبدالله بزرگ‌زاده با وثیقه

عبدالله بزرگ‌زاده٬ فعال مدنی اهل استان سیستان و بلوچستان٬ پس از حدود سه ماه بازداشت روز یکشنبه ۱۸ شهریورماه با وثیقه آزاد شد.

او اواخر خردادماه در پی شرکت در تجمعی در اعتراض به تجاوز به زنان در ایرانشهر بازداشت شده بود.

۱۴:۳۴ ۲۰.۶.۱۳۹۷

صدور حکم سه ماه زندان برای یک دانشجو

علی آقاعلیخانی٬ دانشجوی دانشگاه مهرام قزوین٬ به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق نوشتن مطالبی روی صفحه اینستاگرام خود به سه ماه زندان محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شده است.

حکم این دانشجو در حالی تایید شده است که او می‌گوید هیچ مطلبی علیه نظام ننوشته و تنها از عملکرد محمود احمدی‌نژاد٬ فرمانده سپاه٬ مشکلات برگزاری کنسرت‌ها و مسائلی از این قبیل انتقاد کرده است.

۱۴:۱۴ ۲۰.۶.۱۳۹۷

بازداشت یک روزه مدیرکل تئاتر شهر و یک کارگران

سعید اسدی مدیرکل تئاتر شهر و مریم کاظمی کارگردان نمایش «رویای شب تابستان» که روز یکشنبه ۱۸ شهریورماه بازداشت شده بودند، پس از یک روز با وثیقه آزاد شدند.

اجرای نمایش «رویای شب تابستان» روز یکشنبه متوقف شد و مریم کاظمی کارگردان آن و سعید اسدی مدیر تئاتر شهر بازداشت شدند. دلیل توقیف این نمایش پخش یک تیزر غیررسمی در فضای مجازی اعلام شد که در آن صحنه‌هایی از رقص زنان وجود دارد.

۱۴:۰۸ ۲۰.۶.۱۳۹۷

درخواست سازمان ملل متحد برای آزادی شهروند آمریکایی زندانی در ایران

سازمان ملل متحد خواستار آزادی فوری ژیائو وانگ، دانش‌آموخته دانشگاه پرینستون، شد. آقای وانگ، شهروند آمریکایی چینی‌تبار، به اتهام «جاسوسی» به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌است.

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد٬ بازداشت ژیائو وانگ را «غیرقانونی» و روند دادرسی او را «ناعادلانه» خواند.

دولت آمریکا نیز بارها خواستار آزادی او و سایر شهروندان آمریکایی زندانی در ایران شده است.

۱۸:۲۴ ۱۸.۶.۱۳۹۷

کاهش حکم پنج تن از شهروندان ارومیه در دادگاه تجدیدنظر

میثم آزادی، وحید نصیبی، مرتضی زرین نجف‌آباد، وحید فائزپور و غلامعلی حسینقلی‌زاده، پنج تن از شهروندان ارومیه که در دادگاه بدوی هر کدام به تحمل هشت ماه زندان محکوم شده بودند، در شعبه یک دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی، حکمشان به پرداخت دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان جزای نقدی کاهش یافت.

این افراد در تیرماه سال ۹۲ (مصادف با روز جهانی مبارزه با شکنجه) در جریان تجمعی بازداشت شده بودند و به «تبلیغ علیه نظام و تمرد در مقابل ماموران» متهم شده‌‌اند.

۱۸:۰۸ ۱۸.۶.۱۳۹۷

عیسی کلانتری: تکلیف بازداشتی‌های محیط زیستی را مشخص کنید

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، خواستار تعیین تکلیف بازداشتی‌های محیط زیستی شد که بهمن سال گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت شده‌اند.

عیسی کلانتری به خبرگزاری ایرنا گفت: «ما نمی‌گوییم این افراد را آزاد یا اعدام کنند بلکه خواستار تعیین تکلیف آنها هستیم و این بخشی از حقوق شهروندی ماست.»

​قوه قضائیه اتهام این فعالان را «جاسوسی» عنوان کرده است درحالی که وزارت اطلاعات چندی پیش اعلام کرد که در پرونده این افراد مدرکی دال بر جاسوسی وجود ندارد.

۱۸:۵۹ ۱۷.۶.۱۳۹۷

مجله هفتگی دریچه:

دیده‌بان حقوق بشر، هفته پیش در بیانیه‌ای با انتقاد از بازداشت وکلای دادگستری و مدافعان حقوق بشر در ایران خواستار آزادی فوری آنان شد.

پیام درفشان٬‌ فرخ فروزان و هدی عمید٬ سه وکیل دادگستری روزهای نهم و دهم شهریور بازداشت شدند که دو تن از آنان یعنی پیام درفشان و فرخ فروزان پس از یک هفته با وثیقه آزاد شدند. اما آرش کیخسروی و قاسم شعله‌سعدی، دو وکیل دیگر که ۲۷ مردادماه در پی شرکت در تجمعی اعتراضی بازداشت شدند، همچنان زندانی‌اند.

مصطفی دانشجو، دیگر وکیل زندانی است که منابع آگاه از وضعیت نامناسب جسمی او و عدم موافقت مسئولان زندان با اعزامش به بیمارستان خبر می‌دهند.

نسرین ستوده، دیگر وکیل سرشناس و مدافع حقوق بشر هم از ۲۳خردادماه زندانی است و از سوم شهریورماه در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.

و در ادامه مجله دریچه این هفته:


۱۵:۱۰ ۱۷.۶.۱۳۹۷

لقمان و زانیار مرادی اعدام شدند

خبرگزاری فارس از اجرای حکم اعدام لقمان و زانیار مرادی در بامداد شنبه ۱۷ شهریورماه خبر داد.

حکم اعدام این دو زندانی درحالی اجرا شده است که طی روزهای گذشته، دو گزارشگر ویژه سازمان ملل، دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل، روند دادرسی آنان را «ناعادلانه» خوانده و خواستار لغو حکم اعدام این دو زندانی شده بودند.

اتهام زانیار مرادی و لقمان مرادی «محاربه و قتل پسر امام جمعه مریوان» عنوان شده است.

صالح نیک‌بخت، وکیل مدافع لقمان و زانیار مرادی، یک روز پیش از اعدام آنان به رادیوفردا گفته بود که اجرای حکم آنان پیش از رسیدگی به پرونده قتل، «غیرقانونی» است.

صالح نیک‌بخت وکیل مدافع لقمان و زانیار مرادی: اجرای حکم اعدام در این مرحله غیرقانونی است
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:54 0:00
لینک مستقیم

۱۵:۰۵ ۱۷.۶.۱۳۹۷

رامین حسین‌پناهی اعدام شد

حسین احمدی‌نیاز، وکیل مدافع رامین حسین‌پناهی، صبح روز شنبه ۱۷ شهریورماه از اعدام موکلش خبر داد.

حکم رامین حسین‌پناهی در حالی اجرا شد که طی روزهای گذشته، دو گزارشگر ویژه سازمان ملل، دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل، روند دادرسی او را «ناعادلانه» خوانده و خواستار لغو حکم اعدام او شده بودند.

اتهام این زندانی کرد، «بَغی» یا شورش مسلحانه و «عضویت در حزب کومله» عنوان شده بود درحالی که وکیل مدافع او پیشتر در گفت‌وگو با رادیوفردا این اتهام را «بی‌اساس» خوانده و اعلام کرده بود که موکلش هرگز دست به اسلحه نبرده است.

وکیل مدافع رامین حسین‌پناهی: انتقال موکلم به زندان رجایی‌شهر غیرقانونی است
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:22 0:00
لینک مستقیم

۱۱:۳۱ ۱۷.۶.۱۳۹۷

درخواست گزارشگران ویژه سازمان ملل برای لغو حکم اعدام سه زندانی در ایران

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران و آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی سازمان ملل، روز جمعه ۱۶ شهریور از مقام های ایران خواستار توقف فوری اجرای حکم اعدام زندانیان سیاسی کُرد، زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی شدند.

در این بیانیه آمده است: «براساس اطلاعاتی که ما دریافت کرده‌ایم، حقوق لقمان و زانیار مرادی قبل و بعد از محاکمه نقض شده است؛ از جمله مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند و از دسترسی به وکیل محروم بوده‌اند».

زانیار مرادی و لقمان مرادی به اتهام «محاربه و قتل پسر امام جمعه مریوان» به اعدام محکوم شده‌اند.

پیشتر عفو بین‌الملل نیز روند دادرسی این افراد را «نادعادلانه» خوانده بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG