لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

دریچه شهریور ماه ۹۷

آخرین رویدادهای حقوق بشری ایران در شهریورماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۱۲ ۲۱.۶.۱۳۹۷

بازداشت مجدد دو فعال کارگری و یک فعال مدنی در سنندج

خالد حسینی و مظفر صالح‌نیا، دو فعال کارگری در سنندج روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. از علت بازداشت این افراد خبری منتشر نشده است.

خالد حسینی و مظفر صالح‌نیا، ۱۳ شهریورماه نیز بازداشت و پس از یک روز با قرار کفالت ۳۰ میلیون تومانی آزاد شده بودند.

همزمان، خبرها حاکی از بازداشت یک فعال مدنی به نام مختار زارعی در سنندج است.

بنا بر اعلام اتحادیه آزاد کارگران ایران، برای این افراد وثیقه ۸۰ میلیون تومانی تعیین شده است.

۱۸:۰۵ ۲۱.۶.۱۳۹۷

بازداشت ۹ فعال مدنی در مریوان

سوران دانشور، مسلم بهرامی،‌ آرام فتحی، احمد تبیره، محمد ازکات، آرام پرتوی، احسن پرتوی، نوشیروان خوش‌نظر و دلیر روشن، ۹ فعال مدنی در مریوان، روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند که هفت تن از آنان پس از یک روز با کفالت آزاد شدند اما سوران دانشور و آرام فتحی هم اکنون در بازداشتگاه اطلاعات به سر می‌برند.

این بازداشت‌ها در حالی صورت گرفت که روز چهارشنبه در تعدادی از شهرهای استان کردستان «اعتصاب عمومی» برقرار بود. این اعتصاب در اعتراض به اجرای حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، لقمان مرادی و زانیار مرادی و نیز حمله موشکی به مقر حزب دموکرات کردستان توسط سپاه پاسداران صورت گرفت.

۱۷:۳۳ ۲۱.۶.۱۳۹۷

مشایی و جوانفکر به شش سال و نیم و چهار سال حبس محکوم شدند

غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران، اعلام کرد که اسفندیار رحیم مشایی در دادگاه بدوی به شش سال و نیم زندان و علی‌اکبر جوانفکر به چهار سال زندان محکوم شده‌اند.

اتهام اسفندیار رحیم مشایی «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقام‌های قضایی» عنوان شده و علی‌اکبر جوانفکر نیز به «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» متهم شده است.

۱۷:۲۹ ۲۱.۶.۱۳۹۷

تشکیل کمیسیون مستقل برای تهیه بیانیه جهانی اطلاعات و دموکراسی

سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه‌شنبه از تشکیل کمیسیون مستقل برای «تهیه پیش‌نویس بیانیه جهانی اطلاعات و دموکراسی» خبر داد.

لینک مستقیم

آن طور که در اطلاعیه این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران آمده است، این کمیسیون به ریاست شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، و کریستوف دولوآر، دبیرکل سازمان، تشکیل می‌شود.

از دیگر اعضای این کمیسیون مستقل می‌توان به جوزف استیگلیتز و آمارتیا سن، دو برنده نوبل اقتصاد، و ماریو بارگاس یوسا، برنده نوبل ادبیات از پرو، اشاره کرد.

در بیانیه گزارشگران بدون مرز در این باره آمده است: «هفتاد سال پس از صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر در پاریس، گزارشگران بدون مرز، سازمان جهانی مدافع آزادی رسانه‌ها، تشکیل کمیسیون مستقل ۲۴ نفره‌ای از شخصیت‌های برجسته جهانی را با هدف تهیه اعلامیه جهانی درباره اطلاعات و دموکراسی اعلام می‌کند.»

۱۸:۰۲ ۲۰.۶.۱۳۹۷

آزادی بهنام ابراهیم‌زاده با وثیقه

بهنام ابراهیم‌زاده٬ فعال کارگری٬ پس از بیش از سه هفته بازداشت با وثیقه آزاد شد.

او که برای کمک به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه به آن مناطق رفته بود٬ ۲۶ مردادماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود. علت بازداشت او اعلام نشده است.

۱۴:۴۰ ۲۰.۶.۱۳۹۷

آزادی عبدالله بزرگ‌زاده با وثیقه

عبدالله بزرگ‌زاده٬ فعال مدنی اهل استان سیستان و بلوچستان٬ پس از حدود سه ماه بازداشت روز یکشنبه ۱۸ شهریورماه با وثیقه آزاد شد.

او اواخر خردادماه در پی شرکت در تجمعی در اعتراض به تجاوز به زنان در ایرانشهر بازداشت شده بود.

۱۴:۳۴ ۲۰.۶.۱۳۹۷

صدور حکم سه ماه زندان برای یک دانشجو

علی آقاعلیخانی٬ دانشجوی دانشگاه مهرام قزوین٬ به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق نوشتن مطالبی روی صفحه اینستاگرام خود به سه ماه زندان محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شده است.

حکم این دانشجو در حالی تایید شده است که او می‌گوید هیچ مطلبی علیه نظام ننوشته و تنها از عملکرد محمود احمدی‌نژاد٬ فرمانده سپاه٬ مشکلات برگزاری کنسرت‌ها و مسائلی از این قبیل انتقاد کرده است.

۱۴:۱۴ ۲۰.۶.۱۳۹۷

بازداشت یک روزه مدیرکل تئاتر شهر و یک کارگران

سعید اسدی مدیرکل تئاتر شهر و مریم کاظمی کارگردان نمایش «رویای شب تابستان» که روز یکشنبه ۱۸ شهریورماه بازداشت شده بودند، پس از یک روز با وثیقه آزاد شدند.

اجرای نمایش «رویای شب تابستان» روز یکشنبه متوقف شد و مریم کاظمی کارگردان آن و سعید اسدی مدیر تئاتر شهر بازداشت شدند. دلیل توقیف این نمایش پخش یک تیزر غیررسمی در فضای مجازی اعلام شد که در آن صحنه‌هایی از رقص زنان وجود دارد.

۱۴:۰۸ ۲۰.۶.۱۳۹۷

درخواست سازمان ملل متحد برای آزادی شهروند آمریکایی زندانی در ایران

سازمان ملل متحد خواستار آزادی فوری ژیائو وانگ، دانش‌آموخته دانشگاه پرینستون، شد. آقای وانگ، شهروند آمریکایی چینی‌تبار، به اتهام «جاسوسی» به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌است.

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد٬ بازداشت ژیائو وانگ را «غیرقانونی» و روند دادرسی او را «ناعادلانه» خواند.

دولت آمریکا نیز بارها خواستار آزادی او و سایر شهروندان آمریکایی زندانی در ایران شده است.

۱۸:۲۴ ۱۸.۶.۱۳۹۷

کاهش حکم پنج تن از شهروندان ارومیه در دادگاه تجدیدنظر

میثم آزادی، وحید نصیبی، مرتضی زرین نجف‌آباد، وحید فائزپور و غلامعلی حسینقلی‌زاده، پنج تن از شهروندان ارومیه که در دادگاه بدوی هر کدام به تحمل هشت ماه زندان محکوم شده بودند، در شعبه یک دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی، حکمشان به پرداخت دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان جزای نقدی کاهش یافت.

این افراد در تیرماه سال ۹۲ (مصادف با روز جهانی مبارزه با شکنجه) در جریان تجمعی بازداشت شده بودند و به «تبلیغ علیه نظام و تمرد در مقابل ماموران» متهم شده‌‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG