لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

دریچه اسفندماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در اسفندماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۷:۴۳ ۲۸.۱۲.۱۳۹۷

صدور حکم زندان برای آرشام رضایی، فعال مدنی در تهران

برخی از فعالان مدنی از صدور حکم زندان برای آرشام رضایی خبر دادند.

بر اساس گزارش‌ها این فعال مدنی زندانی به اتهام «توهین به رهبری»، «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به هشت سال و نیم زندان محکوم شده است.

آرشام رضایی از اواسط دی‌ماه امسال در زندان اوین به سر می‌برد.

۱۷:۳۰ ۲۸.۱۲.۱۳۹۷

صدور حکم پنج سال حبس تعلیقی برای داوود رضوی

داوود رضوی، عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد.

اتهام او «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» عنوان شده است.

۱۷:۲۶ ۲۸.۱۲.۱۳۹۷

صدور حکم زندان و رونویسی از کتاب برای بهنام ابراهیم‌زاده

بهنام ابراهیم‌زاده، فعال کارگری، به شش سال زندان و مطالعه و رونویسی از سه کتاب درباره جنگ و رهبر جمهوری اسلامی ایران محکوم شد.

این حکم در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه‌ها و دستجات غیرقانونی» برای او صادر شده است.

۱۷:۲۳ ۲۸.۱۲.۱۳۹۷

صدور حکم ۱۰ سال زندان برای یک شهروند آمریکایی زندانی در ایران

خبرگزاری رویترز به نقل از وکیل خانواده مایکل وایت، شهروند آمریکایی بازداشت‌شده در مشهد، اعلام کرد که او به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌ است. از اتهام او خبری در دست نیست.

مقام‌های قضائی ایران هنوز به‌ طور رسمی حکم آقای وایت را اعلام نکرده‌اند.

مایکل وایت، شهروند ۴۶ ساله آمریکایی از تابستان امسال در مشهد زندانی است و مادرش چندی پیش با اشاره به اینکه بیماری سرطان فرزندش عود کرده، خواستار آزادی او شده بود.

۱۷:۱۷ ۲۸.۱۲.۱۳۹۷

صدور حکم زندان برای سه فعال مدنی در تهران

رضوانه احمد خان‌بیگی، فعال مدنی در تهران، به اتهام « تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به تحمل چهار سال و پنج ماه زندان محکوم شد.

امیرمهدی صدیق‌آرا و علی امین املشی، دو متهم دیگر این پرونده نیز به اتهام «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» هر کدام به تحمل ۹۱ روز زندان محکوم شدند.

این احکام در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری صادر شده است.

۱۲:۵۸ ۲۸.۱۲.۱۳۹۷

آزادی یوسف فرهادی بابادی با وثیقه

یوسف فرهادی بابادی، فعال محیط زیست و عضو کمپین "صدای پای آب" که اواخر بهمن‌ماه در شهرکرد بازداشت شده بود، ۲۷ اسفندماه با وثیقه‌ آزاد شد.

۱۲:۵۶ ۲۸.۱۲.۱۳۹۷

آزادی سه شهروند بهایی در آستانه نوروز ۹۸

شیدا قدوسی، بهایی ساکن گرگان که به پنج سال زندان محکوم شده بود، پس از گذراندن یک سوم محکومیت خود به طور مشروط از زندان آزاد شد.

مریم غفارمنش و افسانه امامی، دو بهایی ساکن تهران نیز با وثیقه از زندان اوین آزاد شدند.

۱۷:۳۸ ۲۵.۱۲.۱۳۹۷

مجله هفتگی دریچه

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه گزارش شفاهی خود را به چهلمین نشست شورای حقوق بشر ارائه کرد.

او در سخنان خود از اعدام‌ها در ایران به ویژه اعدام مجرمان نوجوان، بازداشت روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی و فعالان صنفی، روند دادرسی‌ها، وضعیت زندان‌ها، وضعیت اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران انتقادهایی را مطرح کرد.

پارلمان اروپا هم در قطعنامه‌ای، ضمن انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران، خواستار پایان آزار و اذیت و تعقیب قضایی فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران و خانواده‌هایشان شد.

این نمایندگان همچنین از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواسته‌اند، برای مقابله با «نقض حقوق بشر» در ایران از ابزارهای دیپلماتیک استفاده کنند.

از سوی دیگر گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا هم درباره وضعیت حقوق بشر در سال ۲۰۱۸ منتشر شد که بخشی از آن مربوط به ایران بود. گزارشی که می‌گوید وضعیت حقوق بشر در ایران در برخی موارد «وخیم‌تر» شده و مقام‌های جمهوری اسلامی را به «نقض مستمر حقوق بنیادین شهروندان ایران» متهم می‌کند.

از اعدام‌ها، بازداشت‌ها و روند دادرسی‌ها گرفته تا سانسور و فیلترینگ اینترنت.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

۱۵:۵۷ ۲۵.۱۲.۱۳۹۷

حکم انفصال از خدمت برای یک معلم ساکن مشهد

محمدحسین سپهری، معلم ساکن مشهد به شش ماه انفصال از خدمت محکوم شد. او که در اعتراض‌های آبان ماه معلمان شرکت کرده بود، توسط هیئت بدوی تخلفات اداری آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، به «حضور در تحصن‌های غیر قانونی، ترک خدمت در ساعات اداری و توهین به رهبری» متهم شده‌ است.

۱۶:۲۷ ۲۴.۱۲.۱۳۹۷

ادامه بازداشت یک شاعر و نویسنده در اردبیل

کمپین حقوق بشر در ایران از بازداشت رحیم غلامی، شاعر و نویسنده ساکن اردبیل خبر داد.

بر اساس این گزارش او از ۱۳ اسفندماه بدون دسترسی به وکیل مدافع و در وضعیتی نامعلوم در بازداشت به سر می‌برد و علت بازداشتش هم اعلام نشده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG