لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

دریچه اسفندماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در اسفندماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۳:۱۰ ۲.۱۲.۱۳۹۷

بازداشت شش نوکیش مسیحی در رشت

ماموران امنیتی طی روزهای گذشته شش نوکیش مسیحی را در شهر رشت بازداشت کرده‌اند.

این افراد خلیل پوردهقان، حسین کدیور، عبدالرضا علی حق‌نژاد، کمال نعمانیان، محمد وفادار و محمد اسلام‌دوست نام دارند که از وضعیت و علت بازداشتشان خبری در دست نیست.

این بازداشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که سازمان ملل متحد و مدافعان حقوق بشر بارها از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار رعایت حق آزادی عقیده و مذهب و پایبندی به تعهدات بین‌المللی‌شان شده‌اند.

۱۳:۱۲ ۲.۱۲.۱۳۹۷

احتمال اجرای حکم اعدام محمد کلهر، نوجوان متهم به قتل

حکم اعدام محمد کلهر نوجوانی که چند سال پیش در مدرسه‌ای در بروجرد معلمش را با چاقو کشته بود، در دیوان‌عالی کشور تایید شد و حسن آقاخانی، وکیل مدافع او، از احتمال اجرای حکم موکلش خبر داده است.

محمد در زمان ارتکاب جرم ۱۵ سال داشت و مدافعان حقوق بشر می‌گویند اعدام او کنوانسیون حقوق کودک را نقض می‌کند، کنوانسیونی که ایران هم از امضاکنندگان آن است.

۱۹:۰۵ ۲.۱۲.۱۳۹۷

عفو بین‌الملل: جمهوری اسلامی هر گونه فعالیت مدافعان حقوق بشر را جرم می‌داند

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی درباره وضعیت سازمان‌های مردم‌نهاد در سراسر جهان، جمهوری اسلامی را متهم کرد که با وضع قوانین و مقرراتی، عملا این سازمان‌ها را سرکوب و فعالیت آنها را جرم‌انگاری کرده است.

در این گزارش آمده است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با وضع قوانینی عملا هرگونه فعالیت مدافعان حقوق بشر و سازمان‌های مدنی را جرم به حساب آورده‌اند.

بنابر گزارش عفو بین‌الملل، مقام‌های ایران بارها با استفاده از برخی مواد «قانون مجازات اسلامی» که معنا و دامنه‌ای مبهم دارند، مانند «اقدام علیه امنیت ملی»، «تجمع به قصد تبانی علیه امنیت ملی» و «عضویت در گروه مخالف امنیت ملی»، عملا سمن‌ها و جامعه مدنی را سرکوب کرده‌اند و با استفاده از آنها، «بازداشت‌های خودسرانه را مشروع جلوه داده‌اند».

به نوشته عفو بین‌الملل، «استفاده از قوانین یادشده در صدور احکام غیرعادلانه به ویژه پس از اعتراض‌های سال ۸۸ شدت یافته است».

۱۹:۲۸ ۲.۱۲.۱۳۹۷

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل نسبت به وضعیت جسمی آرش صادقی

سازمان عفو بین‌االملل ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت جسمی آرش صادقی، فعال مدنی زندانی، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط او شد.

بنا بر گزارش‌ها آرش صادقی که چندی پیش در پی پیداشدن توموری در ناحیه بازویش تحت عمل جراحی قرار گرفت، نیاز به ادامه درمان در خارج اززندان دارد، اما مسئولان قضایی با اعزام او به بیمارستان موافقت نمی‌کنند.

او به اتهام‌هایی امنیتی به ۱۵ سال محکوم شده و از خردادماه ۹۵ زندانی است.

۱۲:۱۸ ۳.۱۲.۱۳۹۷

صدور حکم زندان برای یک فعال صنفی معلمان

امید شاه‌محمدی، فعال صنفی معلمان ساکن دیواندره، به یک سال زندان محکوم شد.

او در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به «اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده است.

امید شاه‌محمدی، در پی اعتراض‌های سراسری معلمان در آبان ماه بازداشت و پس از یک ماه با وثیقه آزاد شده بود.

۱۲:۲۳ ۳.۱۲.۱۳۹۷

ابراز نگرانی دیدبان حقوق بشر نسبت به وضعیت جسمی سعید شیرزاد

دیدبان حقوق بشر از وضعیت نامناسب جسمی سعید شیرزاد، فعال مدنی زندانی، به دلیل بیماری کلیه خبر داده و گفته است که او از سه ماه پیش از دسترسی به خدمات پزشکی محروم است.

سعید شیرزاد که بیشتر در زمینه حقوق کودکان فعالیت می‌کرد، به اتهام‌هایی امنیتی به پنج سال زندان محکوم شده و هم اکنون محکومیت خود را در زندان می‌گذراند.

۱۸:۴۳ ۳.۱۲.۱۳۹۷

بازداشت دو شهروند ساکن کامیاران و سنندج توسط ماموران امنیتی

شبکه حقوق بشر کردستان از بازداشت فرزاد حسنی و پوریا احمدی، دو عضو حزب وحدت ملی شاخه کردستان، در شهرهای کامیاران و سنندج خبر داد.

این افراد سوم اسفندماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند و علت بازداشت آنان نامعلوم است.

۱۹:۰۳ ۳.۱۲.۱۳۹۷

درخواست عفو بین‌الملل برای توقف اجرای حکم اعدام سه مجرم نوجوان

عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف فوری اجرای حکم اعدام سه متهمی شد که به گفته این نهاد قبل از ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده بودند.

به گفته عفو بین‌الملل، محمد کلهری به اتهام قتل معلم مدرسه در سن ۱۵ سالگی، برزان نصرالله‌زاده به اتهام محاربه و شایان سعیدپور به اتهام قتل در حین نزاع به اعدام محکوم شده‌اند.

عفو بین‌الملل می‌گوید هر سه متهم قبل از رسیدن به سن ۱۸ سالگی دستگیر، محاکمه و به اعدام محکوم شده‌اند و اعدام آنان کنوانسیون حقوق کودک را نقض می‌کند.

۱۷:۱۸ ۴.۱۲.۱۳۹۷

اعتصاب غذای یک زندانی سیاسی در زندان اوین با «دوختن لب‌هایش»

رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده که دو ماه پیش با قرار کفالت از زندان آزاد شد، از اعتصاب غذای علی بازآزرده، زندانی سیاسی محبوس در بند چهار زندان اوین خبر داد.

رضا خندان در صفحه فیس‌بوک خود نوشته که این زندانی سیاسی در اعتراض به حکم زندان خود با دوختن لب‌هایش دست به اعتصاب غذا زده است.

۱۷:۴۲ ۴.۱۲.۱۳۹۷

مجله هفتگی دریچه

پنجمین جلسه دادگاه هشت فعال زندانی محیط زیست در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، در شرایطی که این افراد هنوز موفق نشده‌اند با وکلای تعیین‌شده از سوی قوه قضائیه نیز صحبت کنند.

کاظم حسینی٬ یکی از وکلای مورد تایید قوه قضائیه که در جلسات دادگاه حضور داشت٬ گفته است که «وکلا تاکنون نتوانسته‌اند با موکلانشان صحبت کنند زیرا ضابطان به آنان این اجازه را نداده‌اند».

همزمان با برگزاری جلسات دادگاه هشت فعال زندانی محیط زیست در تهران، یوسف فرهادی بابادی٬ فعال محیط زیست در شهرکرد، سیروان قربانی فعال محیط زیست در کامیاران و آرمان وفایی فعال محیط زیست در سنندج طی روزهای گذشته توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.
۱۰ فعال دیگر محیط زیست در استان کردستان هم از یک ماه پیش در بازداشت‌اند.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

  • بازداشت شش نوکیش مسیحی در رشت
  • هشدار عفو بین‌الملل نسبت به اعدام یک مجرم نوجوان
  • برگزاری جلسه محاکمه مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار در تهران
  • و خبرهایی از برخی دیگر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران
دریچه؛ برگزاری جلسات دادگاه فعالان محیط زیست در تهران و ادامه بازداشت فعالان این حوزه
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:00 0:00
لینک مستقیم

بیشتر

XS
SM
MD
LG