لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

دریچه اسفندماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در اسفندماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۵۷ ۷.۱۲.۱۳۹۷

درخواست ۲۶ تن از نمایندگان پارلمان اروپا از حسن روحانی برای آزادی فعالان زندانی محیط زیست

۲۶ تن از نمایندگان پارلمان اروپا، در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، نسبت به ادامه بازداشت فعالان محیط‌ زیست در ایران «عمیقا ابراز نگرانی» کرده و از او خواسته‌اند برای آزادی این کنشگران و برگزاری «دادگاه عادلانه و علنی» برای آنان اقدام کند.

در این نامه که به امضای شماری از نمایندگان پارلمان اروپایی از ائتلاف‌های گوناگون، از جمله محافظه‌کاران و دمکرات‌مسیحیان، سوسیالیست‌ها، سبزها و لیبرال‌ها رسیده، از حسن روحانی خواسته‌ شده است که امکانات و ظرفیت‌های خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری و رئیس شورای امنیت ملی، را برای آزادی این افراد و برگزاری یک محاکمه عادلانه و علنی، به‌کار گیرد.

این هشت فعال محیط زیست از بهمن‌ماه سال ۹۶ در بازداشت به سر می‌برند و اتهام‌هایی امنیتی در پرونده آنان مطرح شده است.

۱۹:۱۱ ۷.۱۲.۱۳۹۷

سازمان حقوق بشر ایران: ایران با ۲۷۳ اعدام در سال ۲۰۱۸ دومین کشور جهان از نظر آمار بالای اعدام

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در اسلو پایتخت نروژ، که اخبار مربوط به اعدام‌ها در ایران را پیگیری و منتشر می‌کند، در گزارش سالانه‌اش اعلام کرد در سال ۲۰۱۸ میلادی دست‌کم ۲۷۳ تن در ایران اعدام شده‌اند که این تعداد نسبت به سال قبل از آن کاهشی ۴۸ درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، کاهش تعداد اعدام‌ها مربوط به تغییر قانون جرایم مواد مخدری است با این حال به گفته این نهاد مدافع حقوق بشر، جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد بالای اعدام، همچنان در رتبه دوم جهان قرار دارد.

سازمان حقوق بشر ایران مقام‌های قضایی ایران را به «نقض سیستماتیک حق دادرسی عادلانه» متهم کرده و می‌گوید بسیاری از اعترافات متهمان، تحت «شکنجه» از آنان گرفته می‌شود و این اعتراف‌ها در مواردی مبنای صدور حکم قرار می‌گیرد.

اعدام دست‌کم شش «کودک- مجرم»، افرادی که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند، از دیگر مواردی است که در گزارش سازمان حقوق بشر ایران به آن اشاره شده است. موضوعی که طی سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد بوده است.

۱۸:۵۶ ۸.۱۲.۱۳۹۷

انتشار دومین گزارش جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران

دومین گزارش جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، روز چهارشنبه هشتم اسفندماه منتشر و به چهلمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه شد.

در این گزارش ضمن استقبال از کاهش شمار اعدام‌ها در ایران، از استفاده از این مجازات به خصوص در رابطه با متهمانی که قبل از ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده‌اند، انتقاد شده است.

افزایش نارضایتی اقتصادی، حق دادرسی عادلانه، بازداشت معترضان، وکلا، فعالان حقوق بشر و فعالان کارگری و صنفی، از دیگر مواردی است که در این گزارش آمده است.

جاوید رحمان همچنین در بخشی از گزارش خود درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر وضعیت مردم ایران نوشته است که که تاثیر غیرمستقیم تحریم‌ها بر صنعت دارویی ایران می‌تواند منجر به افزایش مرگ‌ومیر شود.

جمهوری اسلامی ایران همواره گزارش‌های گزارشگران ویژه حقوق بشر و نیز قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در این باره را را رد کرده و آنها را «بی‌اعتبار، مغرضانه و با اهداف سیاسی» توصیف کرده است.

۱۹:۰۸ ۸.۱۲.۱۳۹۷

تفهیم چهار اتهام جدید به عباس لسانی، فعال مدنی زندانی

عباس لسانی، فعال مدنی ساکن اردبیل که از ۲۵ دی‌ماه در بازداشت به سر می‌برد، به «ترغیب و تحریک مردم آذربایجان غربی برای مسلح شدن»، «اقدام علیه امنیت ملی»، «تشکیل گروه غیرقانونی» و «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است.

او که در بند ۸ زندان اردبیل نگهداری می‌شود، پس از یک ماه و نیم بازداشت، موفق شد در روز سه‌شنبه هفتم اسفندماه با خانواده خود ملاقات کند.

۱۳:۱۰ ۹.۱۲.۱۳۹۷

آزادی محمدحسین حیدری، روزنامه‌نگار

محمدحسین حیدری، روزنامه‌نگار و مدیر مسئول وب‌سایت «دولت بهار» از زندان اوین آزاد شد.

او به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» به چهار سال و نیم زندان محکوم شده و پرونده‌اش در مرحله تجدیدنظر است.

۱۳:۳۷ ۹.۱۲.۱۳۹۷

اجرای حکم زندان انسیه عبدالحسینی، از معترضان دی ماه ۹۶

انسیه عبدالحسینی، از معترضان دی ماه ۹۶ که در پی این اعتراض‌ها بازداشت و پس از یک ماه با وثیقه آزاد شده بود، اواخر بهمن‌ماه ۹۷ برای اجرای حکم زندانش بازداشت و روانه زندان اوین شد.

او در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به سه سال زندان محکوم شده است.

۱۳:۴۵ ۹.۱۲.۱۳۹۷

صدور حکم پنج سال زندان برای یک معلم بازنشسته

معصومه عسکری، معلم بازنشسته‌ای که از آذرماه امسال در بازداشت به سر می‌برد، به پنج سال زندان محکوم شد.

این حکم در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه برای او صادر شده و اتهامش «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» عنوان شده است.

او پیشتر در پی شرکت در اعتراض‌های مردادماه ۹۷ نیز بازداشت و پس از چند روز شده بود.

۱۳:۵۵ ۹.۱۲.۱۳۹۷

صدور حکم پنج سال زندان برای یک شهروند بهایی ساکن تهران

غزاله باقری طاری، شهروند بهایی ساکن تهران، در دادگاه انقلاب به پنج سال زندان محکوم شد.

اتهام او «اقدام علیه امنیت کشور از طریق عضویت و اداره تشکیلات بهایی» عنوان شده است.

۱۷:۳۱ ۱۱.۱۲.۱۳۹۷

مجله هفتگی دریچه

دومین گزارش جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران روز چهارشنبه، به چهلمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد.

افزایش نارضایتی اقتصادی، وضعیت اقلیت‌های قومی و مذهبی، وضعیت آزادی بیان، بازداشت معترضان، روزنامه‌نگاران، وکلا، فعالان حقوق بشر و فعالان کارگری و صنفی در ایران از مواردی است که در این گزارش آمده است.

جاوید رحمان در گزارش خود همچنین از استفاده از مجازات اعدام به خصوص در رابطه با متهمانی که قبل از ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده‌اند، انتقاد کرد.

این انتقادها هفته گذشته در گزارش سالانه عفو بین‌الملل نیز بازتاب پیدا کرد.

همزمان سازمان حقوق بشر ایران هم اعلام کرد که ایران با ۲۷۳ اعدام در سال ۲۰۱۸ میلادی، همچنان دومین کشور جهان از نظر آمار بالای اعدام است.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

۱۶:۵۸ ۱۳.۱۲.۱۳۹۷

آزادی پروین محمدی و بهنام ابراهیم‌زاده

پروین محمدی٬ و بهنام ابراهیم‌زاده٬ دو فعال کارگری٬ روز ۱۳ اسفندماه با قرار کفالت و وثیقه آزاد شدند.

بهنام ابراهیم‌زاده که ۲۲ آذرماه بازداشت شده بود٬ در زمان بازداشت مطلع شد که در تاریخ ۲۹ آبان ۹۷ طی حکم غیابی در کرمانشاه٬ به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG