لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

دریچه فروردین‌ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در فروردین‌ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۶:۴۱ ۱۷.۱.۱۳۹۸

مجله هفتگی دریچه

سازمان عدالت برای ایران، روز ۱۲ فروردین همزمان با برگزاری چهلمین سالگرد همه‌پرسی جمهوری اسلامی، با انتشار کتابی با نام «چهره جنایت» اعلام کرد که این کتاب شامل «پرونده‌های حقوقی ناقضان حقوق بشر در ایران» است. این نهاد می‌گوید قرار است در پنج جلد این مجموعه، نام ۵۰۰ تن از مقام‌های جمهوری اسلامی منتشر شود با هدف پیگیری‌ حقوقی درباره موارد «نقض حقوق بشر در ایران».

در جلد اول این کتاب، پرونده ۱۰۰ تن از مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی منتشر شده است.
نام علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس جمهور، صادق آملی لاریجانی و ابراهیم رئیسی، رئیس پیشین و رئیس فعلی قوه قضائیه و میرحسین موسوی، نخست وزیر سابق در این فهرست ۱۰۰ نفره به چشم می‌خورد.

در ادامه برنامه دریچه این هفته:

  • آزادی چهار روزه و بازداشت مجدد محمد نجفی، وکیل دادگستری در اراک
  • طرح اتهام امنیتی در پرونده رضوانه محمدی، فعال حقوق زنان
  • اعتراض همسر نازنین زاغری نسبت به ادامه بازداشت همسرش
دریچه؛ «چهره جنایت» کتابی شامل نام ۱۰۰ تن از «ناقضان حقوق بشر» در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:00 0:00
لینک مستقیم

۱۶:۱۹ ۲۰.۱.۱۳۹۸

آزادی گلرخ ابراهیمی ایرایی با پایان محکومیتش

گلرخ ایرایی، فعال مدنی روز ۱۹ فروردین ۹۸ با پایان دوران محکومیتش از زندان آزاد شد.

او شهریورماه سال ۹۳ همراه با همسرش آرش صادقی، بازداشت شد و به اتهام «توهین به مقدسات» در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به شش سال زندان محکوم شد که این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

علت طرح این اتهام و صدور حکم زندان برای گلرخ ابراهیمی، نوشتن داستانی منتشرنشده درباره حکم سنگسار بود.

همزمان کمپین حقوق بشر در ایران خبر داد که او به دلیل یک پرونده مشترک با آتنا دائمی دیگر فعال مدنی زندانی، با «قرار کفالت ۶۰ میلیون تومانی» آزاد شده است. از جزئیات این پرونده خبری در دست نیست.

۱۷:۱۱ ۲۰.۱.۱۳۹۸

انتقال طاهر قدیریان به بیمارستان سپاه برای انجام آزمایشات پزشکی

طاهر قدیریان، یکی از فعالان زندانی محیط زیست، برای انجام آزمایشات پزشکی به بیمارستان «بقیه‌الله» سپاه منتقل شد.

مادر او چندی پیش خبر داده بود که وضعیت جسمی فرزندش در زندان نامناسب است و به شدت وزن کم کرده است.

طاهر قدیریان به همراه هفت فعال دیگر محیط زیست از بهمن‌ماه سال ۹۶ در زندان اوین به سر می‌برند و در پرونده‌شان اتهام‌هایی امنیتی مطرح شده است.

۱۹:۰۳ ۲۱.۱.۱۳۹۸

عفو بین‌الملل: ایران با ۲۵۳ اعدام مسئول یک‌سوم کل اعدام‌های جهان در سال ۲۰۱۸

عفو بین‌الملل، روز ۲۱ فروردین‌ماه، با انتشار گزارش سالیانه خود اعلام کرد که تعداد اعدام‌ها در جهان در سال ۲۰۱۸ بدون احتساب چین، ۳۱ درصد کاهش یافته است.

بر این اساس،‌ ۹۱ درصدِ کل اعدام‌های سال ۲۰۱۸ در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اجرا شده و ایران با ۲۵۳ اعدام مسئول یک سوم کل اعدام‌ها در جهان است.

اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال، اعدام در ملاءعام، روندهای دادرسی «ناعادلانه»، اعدام متهمان اقتصادی و برخی اعدام‌ها در ایران تحت عناوینی همچون «فساد فی‌الارض»، «محاربه» و «سب‌النبی» از دیگر مواردی است که در گزارش عفو بین‌الملل مورد انتقاد قرار گرفته است.

پس از چین و ایران، عربستان سعودی با ۱۴۹ اعدام، ویتنام با ۸۵ مورد و عراق با ۵۲ اعدام به ترتیب بیشترین تعداد اعدام‌ها را در سال گذشته میلادی داشته‌اند.

۱۹:۳۳ ۲۲.۱.۱۳۹۸

بازداشت یاسمن آریانی، فعال مدنی در تهران

یاسمن آریانی بازیگر تئاتر و فعال مدنی، روز ۲۱ فروردین‌ماه توسط ماموران امنیتی در تهران بازداشت شد. منیره عربشاهی مادر یاسمن آریانی با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از بازداشت فرزندش خبر داد و ساعاتی پس از انتشار این ویدئو بازداشت شد.

از علت بازداشت و وضعیت این مادر و دختر خبری در دست نیست.

۱۶:۳۰ ۲۴.۱.۱۳۹۸

مجله هفتگی دریچه

عفو بین‌الملل، روز چهارشنبه، با انتشار گزارش سالیانه خود اعلام کرد که تعداد اعدام‌ها در جهان در سال ۲۰۱۸ بدون احتساب چین، ۳۱ درصد کاهش یافته با این حال ایران مسئول یک‌سوم کل اعدام‌های جهان بوده است.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته میلادی دست‌کم ۲۵۳ تن در ایران اعدام شدند که این کمترین تعداد در ۹ سال گذشته به شمار می‌رود و دلیل آن، تغییر قانون مربوط به مجازات‌های مرتبط با قاچاق مواد مخدر است که از آبان ماه سال ۹۶ اجرایی شد.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

  • بازداشت یاسمن آریانی، فعال مدنی و مادر او منیره عربشاهی
  • آخرین وضعیت پرونده هشت فعال زندانی محیط زیست در ایران
  • حکم زندان برای سه شهروند بهایی در شیراز
دریچه؛ «ایران دومین کشور جهان از نظر شمار بالای اعدام»
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:00 0:00
لینک مستقیم

۱۸:۲۵ ۲۴.۱.۱۳۹۸

اجرای حکم زندان مجتبی داداشی، فعال دانشجویی

مجتبی داداشی، فعال دانشجویی ساکن سبزوار، ۲۴ فروردین‌ماه در توئیتر خود نوشت که باید برای اجرای حکم خود به اجرای احکام دادگاه انقلاب سبزوار برود و ساعاتی پس از آن به زندان سبزوار منتقل شد.

این فعال دانشجویی به اتهام «تبلیغ علیه نظام»،‌ «توهین به رهبری» و «توهین به سران قوا» به سه سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

مجتبی داداشی، دانشجوی رشته علوم سیاسی، در پی انتشار یک ویدئوی انتقادی در بهمن ماه گذشته بازداشت و پس از سه روز با وثیقه آزاد شده بود.

۱۲:۵۳ ۲۷.۱.۱۳۹۸

صدور حکم زندان برای ویدا موحد، معترض به حجاب اجباری

ویدا موحد، از معترضان به حجاب اجباری، معروف به «دختر خیابان انقلاب» به اتهام «تشویق مردم به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب» در شعبه ۱۰۹۱ مجتمع قضایی ارشاد به یک سال زندان محکوم شد.

پیام درفشان، وکیل مدافع ویدا موحد، با اعلام این خبر به خبرگزاری ایرنا گفت که دادگاه، یازدهم اسفند ۹۷ این حکم را صادر کرده و قطعی شده‌ است.

زمستان سال ۹۶ شماری از زنان ایرانی در حرکتی نمادین روسری‌های خود را بر فراز سکویی در خیابان‌ها از سر برداشتند و مانند پرچم به اهتزاز درآوردند. آغازگر این حرکت که از او به عنوان پویش «دختران خیابان انقلاب» نام برده می‌شود، ویدا موحد بود.

این حرکت را بعدها زنان دیگری مانند نرگس حسینی، اعظم جنگروی، شاپرک شجری‌زاده و مریم شریعتمداری ادامه دادند که همه آنها بازداشت و با محکومیت‌ زندان روبه‌رو شدند شدند.

۱۲:۵۷ ۲۷.۱.۱۳۹۸

صدور کیفرخواست برای امیرسالار داوودی، وکیل زندانی

وحید مشگانی فراهانی،‌وکیل مدافع امیرسالار داوودی، از صدور کیفرخواست برای موکلش و ارسال پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران خبر داد.

امیرسالار داوودی، وکیل زندانی، به «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقام‌های جمهوری اسلامی» متهم شده است.

این وکیل دادگستری از ۲۹ آبان‌ماه ۹۷ در زندان به سر می‌برد و هنوز زمان برگزاری دادگاهش مشخص نشده است.

۱۵:۳۱ ۲۷.۱.۱۳۹۸

آزادی مجید مقدم از زندان با پایان محکومیتش

مجید مقدم، فعال مدنی، با پایان محکومیت خود از زندان آزاد شد.

او که از آبان‌ماه سال ۹۵ زندانی بود، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به سه سال زندان محکوم شده بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG