لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

دریچه فروردین‌ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در فروردین‌ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۵:۴۰ ۲.۱.۱۳۹۸

تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران

شورای حقوق بشر سازمان ملل در چهلمین نشست خود در ژنو، روز جمعه ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

قطعنامه مربوط به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه برای ایران، با ۲۲ رای موافق در مقابل ۷ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع به تصویب رسید.

۴۲ نهاد مدافع حقوق بشر هفته پیش در نامه‌ای به شورای حقوق بشر مقام‌های جمهوری اسلامی را به نقض سیستماتیک حقوق شهروندان ایران متهم کردند و تمدید ماموریت گزارشگر ویژه برای ایران را ضروری دانستند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ میلادی (هشت سال پیش) برای چندمین بار تصمیم گرفت که برای ایران گزارشگر ویژه تعیین کند و از آن تاریخ جاوید رحمان سومین گزارشگری است که خردادماه ۹۷ به این سمت منصوب شد.

پیش از او عاصمه جهانگیر و احمد شهید عهده‌دار این سمت بودند.

۱۹:۲۵ ۲.۱.۱۳۹۸

مجله هفتگی دریچه

شورای حقوق بشر سازمان ملل در چهلمین نشست خود در ژنو، روز جمعه ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

قطعنامه مربوط به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه برای ایران، با ۲۲ رای موافق در مقابل ۷ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع به تصویب رسید. هم‌اکنون جاوید رحمان، عهده‌دار این سمت است.

همزمان نسرین ستوده اعلام کرد که به حکم صادره علیه خود اعتراض نمی‌کند. این وکیل دادگستری از خردادماه ۹۷ زندانی است و در آخرین پرونده‌اش به ۳۳ سال و نیم زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده که براساس قانون تجمعی احکام ۱۲ سال آن قابل اجراست. او در پرونده‌ای دیگر هم به پنج سال زندان محکوم شده است.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:



۲۲:۲۰ ۱۰.۱.۱۳۹۸

نسرین ستوده در یادداشتی از داخل زندان، روند دادرسی خود را «ناعادلانه» خواند

نسرین ستوده، وکیل زندانی، در نامه‌ای از داخل زندان، روند دادرسی خود را «ناعادلانه» خواند و دادگاه‌های انقلاب را به «نقض سیستماتیک اصول دادرسی عادلانه» در پرونده‌های متهمان سیاسی و عقیدتی متهم کرد.

وی عدم حضور وکیل مدافع در برخی از دادگاه‌ها، ندادن فرصت به متهمان برای دفاع از خود و صدور احکام زندان بدون دلیل و مدرک را برخی از مواردی عنوان کرد که در دادگاه‌های متهمان سیاسی و امنیتی جریان دارد.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برای نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، در پرونده‌ای با هفت مورد اتهام، حکم ۳۳ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق صادر کرده است.

خانم ستوده در پرونده‌ای دیگر در سال ۹۵ نیز با حکمی غیابی، به پنج سال زندان محکوم شده بود.

۲۳:۱۹ ۱۰.۱.۱۳۹۸

محمد نجفی، وکیل دادگستری، از زندان اراک آزاد شد

محمد نجفی، وکیل دادگستری، روز هشتم فروردین‌ماه، از زندان اراک آزاد شد.

او که از ششم آبان‌ماه برای گذراندن محکومیت سه ساله خود در یکی از پرونده‌هایش زندانی بود، به گفته یک منبع مطلع با اعطای عفو در این پرونده آزاد شده است.

این وکیل دادگستری، به جز این محکومیت سه ساله، در چند پرونده دیگر نیز به اتهام‌هایی امنیتی جمعا به ۱۳ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

اتهام‌های او «فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام»، «توهین به رهبری»، «همکاری با دول متخاصم از طریق مصاحبه با رسانه‌های خارج از کشور و انتقال اخبار و اطلاعات»، «نشر اکاذیب در فضای مجازی به قصد تشویش اذهان عمومی» و «اخلال در نظم عمومی» است.

محمد نجفی دی‌ماه ۹۶ درپی اطلاع‌رسانی درباره وحید حیدری بازداشت شد. وحید حیدری یکی از معترضان دی‌ماه بود که در بازداشتگاهی در اراک جان باخت.

۲۳:۲۱ ۱۰.۱.۱۳۹۸

مجله هفتگی دریچه؛ نوروز در زندان با «عطر دلتنگی»

در روزهای نخست سال نو خورشیدی که حال و هوای خانه‌ و کوچه و خیابان بهاری است، شمار زیادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی در حبس به سر می‌برند و دلخوشی‌شان شاید ملاقاتی کوتاه با خانواده باشد. می‌گویند زندان نوروز ندارد و همه روزهای تقویم در زندان به یک معناست، شمارشی معکوس برای آزادی.

آنان می‌گویند عیدشان روزی است که از زندان آزاد شوند. ​

روزهای سرشار از عطر شکوفه‌ها و سرمستی بهار، در چهاردیواری زندان طعم دلتنگی دارد بیش از هر روز دیگر، دلتنگی برای خانواده و هفت‌سین رنگی خانه.

دریچه؛ نوروز در زندان با «عطر دلتنگی»
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:00 0:00
لینک مستقیم

۱۳:۳۱ ۱۲.۱.۱۳۹۸

صدور حکم شش سال زندان برای یک بهایی در یزد

معین محمدی، بهایی ساکن یزد، در دادگاه انقلاب این شهر به شش سال زندان محکوم شد.

او که از اواسط دی‌ماه ۹۷ در زندان به سر می‌برد، به «عضویت در گروهک بهایی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده است.

۱۳:۳۷ ۱۲.۱.۱۳۹۸

بازداشت یک روزه ژینوس سبحانی، فعال حقوق بشر

ژینوس سبحانی، شهروند بهائی و منشی سابق کانون مدافعان حقوق بشر، روز ۱۱ فروردین توسط ماموران امنیتی در تهران بازداشت شد.

کمی بعد منابعی آگاه از آزاد شدن دوباره او خبر دادند.

ژینوس سبحانی ۲۵ دی ماه سال ۸۷ و پس از پلمب شدن کانون مدافعان حقوق بشر نیز بازداشت و با وثیقه ۷۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

۱۳:۴۳ ۱۲.۱.۱۳۹۸

اقدام اعتراضی همسر نازنین زاغری نسبت به ادامه بازداشت همسرش مقابل سفارت ایران در لندن

همسر نازنین زاغری- رتکلیف به مناسبت «روز مادر» در بریتانیا، کارتی با بیست هزار امضاء مقابل پله‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن گذاشت.

این اقدام چند روز پیش از سومین سالگرد بازداشت خانم زاغری صورت می‌گیرد. وی که نوروز ۹۵ همراه با دخترش گابریلا برای دیدار با خانواده‌اش به ایران رفته بود در فرودگاه دستگیر شد.

خانم زاغری به اتهام «مشارکت در تلاش برای براندازی نرم» از سوی دادگاه انقلاب به پنج سال زندان محکوم شده است، اتهامی که وی آن را رد می‌کند.

ریچارد رتکلیف برای یادآوری ۱۵۵ هفته زندانی بودن همسرش تاکنون، ۱۵۵ شاخه گل نیز مقابل سفارت ایران در لندن گذاشت.

آقای رتکلیف می‌گوید که وضعیت سلامتی همسرش در زندان رو به وخامت گذاشته و او از افسردگی و حملات عصبی رنج می‌برد.

۱۳:۵۵ ۱۳.۱.۱۳۹۸

بازداشت مجدد محمد نجفی، وکیل دادگستری در اراک و آزادی دو فعال مدنی در شازند

علی باقری و عباس صفری، دو فعال مدنی ساکن شازند، که برای گذراندن محکومیت خود در زندان اراک بودند، با عفو آزاد شدند.

این دو که در پی اعتراض‌های دی ماه ۹۶ و اطلاع‌رسانی درباره مرگ وحید حیدری در زندان، بازداشت شدند، هر کدام به سه سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بودند.

اتهام این افراد «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به رهبری» و «کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با رسانه‌های خارج از کشور» عنوان شده است.

محمد نجفی، وکیل دادگستری که با اعمال عفو در یکی از پرونده‌های خود، اوایل فروردین ماه آزاد شده بود، پس از چهار روز مجددا برای اجرای حکم ۱۰ سال زندان خود بازداشت و به زندان منتقل شد.

این وکیل دادگستری، در چند پرونده به اتهام‌هایی امنیتی جمعا به ۱۶ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

اتهام‌های او «فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام»، «توهین به رهبری»، «همکاری با دول متخاصم از طریق مصاحبه با رسانه‌های خارج از کشور و انتقال اخبار و اطلاعات»، «نشر اکاذیب در فضای مجازی به قصد تشویش اذهان عمومی» و «اخلال در نظم عمومی» است.

۱۲:۰۶ ۱۷.۱.۱۳۹۸

صدور حکم زندان و شلاق برای یک فعال دانشجویی

مجتبی داداشی، فعال دانشجویی ساکن سبزوار، به سه سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

اتهام‌های او «تبلیغ علیه نظام»،‌ «توهین به رهبری» و «توهین به سران قوا» عنوان شده است.

این دانشجوی رشته علوم سیاسی، در پی انتشار یک ویدئوی انتقادی در بهمن ماه گذشته بازداشت و پس از سه روز با وثیقه آزاد شده بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG