لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

تاکید ترامپ بر ادامه تلاش برای بستن راه ایران به سوی سلاح اتمی


دونالد ترامپ در نشست داووس هم تأکید کرده که تمرکز دولتش بر حفط منافع آمریکا در داخل مرزهای این کشور خواهد بود.
دونالد ترامپ در نشست داووس هم تأکید کرده که تمرکز دولتش بر حفط منافع آمریکا در داخل مرزهای این کشور خواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه، ششم بهمن‌ماه،‌ در سخنرانی خود در داووس با اشاره به توافق اتمی ایران با شش قدرت جهان اعلام کرد که آمریکا هم‌چنان از شرکای خود خواهد خواست راه ایران به سوی سلاح اتمی را ببندند.

این نکته‌ای است که در دیدار رئیس جمهور آمریکا با نخست وزیر اسرائیل نیز بر آن تاکید شده بود.

آمریکا گفته است که یک گروه کاری با بریتانیا، فرانسه و آلمان در مورد کشاندن ایران به مذاکره بر سر شرایط «اصلاح» برجام تشکیل داده است؛ اما ایران بارها در روزهای اخیر تاکید کرده است که هرگز پای میز مذاکرات مجدد با قدرت‌های جهانی نخواهد رفت.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

بیش از ۶۰ رئیس دولت و حکومت و صدها تن از رهبران موسسات و شرکت‌های اقتصادی، استادان دانشگاه، نهادهای مدنی و حتی ستاره‌ها و شخصیت‌های معروف در این اجلاس چهار روزه که روز سه‌شنبه سوم بهمن در یک روستای کوهستانی سوئیس آغاز به کار کرد شرکت دارند.

شعار اجلاس امسال این است: «خلق آینده‌ای مشترک در دنیای از هم گسیخته».

برخلاف سال‌های پیش هیچ یک از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در نشست امسال داووس شرکت نکردند.

دونالد ترامپ در بخش دیگری از سخنرانی روز جمعه خود در داووس گفت که درهای ایالات متحده، تحت رهبری او، برای تجارت و کسب‌وکار باز است.

او افزود که ترقی آمریکا باعث ایجاد «تعداد بی‌حسابی شغل در سراسر جهان» شده است اما تأکید کرد که تمرکز دولت او بر حفط منافع آمریکا در داخل مرزهای آن کشور خواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال گفت که ایالات متحده «از این پس» آنچه را وی «اقدامات ناعادلانه تجاری» برخی کشورها نامید، «نادیده نخواهد گرفت.»

او گفت: «به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، همیشه آمریکا را اولویت اول قرار خواهم داد، همان‌طور که رهبران دیگر کشورها هم باید کشورهای خود را در اولویت اول قرار دهند.»

او در عین حال تصریح کرد که «اول، آمریکا به این معنی نیست که تنها، آمریکا» و ترقی و نوآوری آمریکا به رفاه همگانی مردم جهان کمک کرده و می‌کند.

آقای ترامپ روز جمعه درباره اهمیت مالکیت معنوی آثار نیز حرف زده و گفت که آمریکا سرقت آثار و سوء‌استفاده از قراردادهای تجاری را تحمل نمی‌کند.

از سال ۲۰۰۰ که بیل‌ کلینتون در داووس حضور پیدا کرد، دونالد ترامپ نخستین رئیس جمهور آمریکاست که به داووس سفر کرده و قرار است در این گردهم‌آیی سخنرانی کند.

در همین حال حضور دونالد ترامپ در داووس مصادف شد با انتشار گزارشی در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مبنی بر این که او قصد داشته است رابرت مالر، بازرس ویژه دادگستری، را «از کار برکنار کند.»

آقای ترامپ در واکنش به این گزارش روز جمعه این گزارش را «خبری جعلی» خواند.

رابرت مالر، بازرس ویژه، ماموریت دارد درباره دخالت‌های روسیه در انتخاباتی تحقیق کند که به پیروزی آقای ترامپ منجر شد. دیگر موضوع در تحقیقات او بررسی احتمال تبانی مسئولان کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه است.

دونالد ترامپ که از زمان حضور در داووس با رهبران جهان، از جمله ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، دیدار کرده و میزبان مدیران شرکت‌های بزرگ و چندملیتی در یک ضیافت شام بوده، روز جمعه دیدار خود از داووس را «موفق» توصیف کرد.

تاکید ترامپ بر ادامه تلاش برای بستن راه ایران به سوی سلاح اتمی
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:51 0:00

با استفاده از آسوشیتدپرس و رویترز. ف. دو/پ.پ

XS
SM
MD
LG