لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

هفتمین روز حملات اسرائیل به غزه؛ دبیرکل سازمان ملل خواستار بازگشت طرفین به میز مذاکره شد


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت در نشست ویژه شورای امنیت برای بررسی حملات متقابل هفت روز اخیر میان اسرائیل و سازمان‌های مسلح فلسطینی، این رویدادها را «بسیار هولناک» نامید و گفت از کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان در غزه، به ویژه کودکان و زنان، «بهت‌زده است».

آقای گوترش همچنین ابراز نگرانی عمیق کرد که ادامه بحران به «یک فاجعه امنیتی و اقتصادی بزرگ‌تر در تمام منطقه مبدل شود که دیگر قابل کنترل نباشد».

او خواهان پایان یافتن هر چه سریع‎تر درگیری‌ها شد و گفت همه طرف‌ها باید اجازه بدهند که کوشش‌های میانجی‌گری پیشرفت کند و به موفقیت برسد.

دبیرکل سازمان ملل «تنها راه» این بحران را بازگشت به مذاکراتی نامید که هدف از آن، تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل باشد؛ «دو کشوری که یکدیگر را به رسمیت بشناسند و اورشلیم، بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل و قوانین بین‌الملل، پایتخت هر دو کشور باشد».

ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین، در این نشست گفت که «اسرائیل بار دیگر مرتکب جنایت جنگی علیه ملت فلسطین شد».

اما گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، تصاویر دخترک هفت ساله عرب از شهروندان شهر «لود» در مرکز اسرائیل را نشان داد که در درگیری اخیر با راکت حماس، در کنار پدرش، کشته شد.

پیش از نشست شورای امنیت، وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی نیز در یک نشست مجازی، اسرائیل را «مسئول کامل» بحران دانستند و ضمن نکوهش شدید اقدامات این کشور، خواهان پایان دادن سریع به بحران فعلی شدند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، نیز در وعظ مذهبی هفتگی خود برای مردم در میدان سن پیتر در واتیکان از طرف‌ها خواست «صدای گلوله را خاموش کرده و مسیر صلح را در پیش بگیرند».

پاپ گفت: «انسان‌های بی‌گناه بسیاری کشته شده‌اند که کودکان نیز در میان آن‌ها بودند». او افزود «کشتن کودکان نشانگر آن است که آن‌ها به دنبال ساخت آینده نیستند، آن‌ها آینده را نابود می‌کنند».

در این میان، دیدارهای هادی عمرو، دیپلمات اعزامی دولت جو بایدن، با مقامات اسرائیلی در طول شامگاه شنبه و روز یکشنبه ادامه یافت. وی از جمله با وزیر دفاع اسرائیل ملاقات کرد. تاکنون جزئیاتی در مورد نتایج احتمالی این دیدار منتشر نشده است.

دولت اسرائیل روز یکشنبه به منظور بررسی اوضاع، نشستی دیگر با حضور کابینه امنیتی‌سیاسی خود برگزار کرد. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، مقامات حاضر در جلسه با ادامه عملیات دست‌کم در طول روزهای آینده موافق بودند.

نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل نیز روز یکشنبه در سخنان جداگانه‌ای گفتند که دولت آن‌ها در حال حاضر تمایلی به توقف عملیات نظامی در غزه ندارد.

بنیامین نتانیاهو گفت که ارتش کشورش «حملات به غزه را تا هر زمان که لازم باشد، ادامه خواهد داد و حماس را با تمامی قدرت خواهد کوبید».

نخست‌وزیر اسرائیل در حالی که جو بایدن در روزهای گذشته دو بار با او گفت‌وگوی تلفنی کرده است، افزود که کشورش در حملات به غزه «از حمایت ملموسی برخوردار است که در وهله نخست از جانب آمریکا و سپس از طرف جامعه بین‌المللی است».

بنی گانتس نیز گفت هر چند کشورش علاقه‌ای به وخیم کردن اوضاع ندارد اما «برای هر سناریویی آماده است... و هر تروریستی از هر ناحیه که سر بلند کند، سرش را خواهیم زد».

نشست شورای امنیت و جلسه اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی در روز یکشنبه، در شرایطی برگزار شد که بمباران‌های اسرائیلی در غزه ادامه داشت و حملات راکتی نیز کماکان متوجه شماری از شهرهای اسرائیل بود.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه خانه‌های یحیی سینوار، رهبر داخلی حماس در غزه، و برادر او، محمد، را بمباران کرد.

اسرائیل شنبه‌ شب نیز خانه خلیل الحیه، معاون اسماعیل هنیه، را در محله «شجاعیه» غزه و همچنین شمار دیگری از مقامات حماس، مانند تیسیر مباشر و غازی ابوطمعه را هدف بمب‌های سنگین قرار داد.

ارزیابی شده که تمامی این مقامات ارشد حماس طبق دستورالعمل این جنبش شبه نظامی برای دوران بحران، خود در اماکن امن زیرزمینی بودند.

اسرائیل همچنین در طول روز یکشنبه، ده‌ها ساختمان دیگر در نقاط مختلف باریکه غزه، شامل شعبه‌های بانک‌ها را بمباران کرد. اسرائیل در این دور از حملات دست به انهدام بانک‌های متعددی زده است، زیرا آن‌ها را مرتبط با فعالیت‌های «تروریستی» حماس می‌داند.

خبرنگاران از غزه گزارش داده‌اند که خیابان‌های منتهی به بیمارستان «شفا» هدف پیاپی بمباران‌های این روز بود؛ این بیمارستان برای مردم شهر غزه اهمیت بسیاری دارد. به گفته مسئولان بیمارستان، «در سردخانه دیگر جایی برای اجساد جدید باقی نمانده است».

همچنین رسانه‌های فلسطینی از «انهدام وسیع» خیابان الوحده در غزه خبر داده‌اند. این خیابان یکی از مناطق مرفه‌نشین غزه بود که در طول سال‌ها بازسازی شده بود. شاهدان می‌گویند این خیابان نسبتا مرفه به شهر ارواح و تلی از آوار مبدل شده است.

اسرائیل پیشتر در طول بامداد یکشنبه تونل‌های زیرزمینی حماس را که به «مترو» موسوم است، برای چندمین‌بار بمباران کرد. ارتش اسرائیل همچنین گفت که در این روز ساختمان وزارت امنیت داخلی و انبار تسلیحات حماس را هدف قرار داده است.

وزارت بهداشت غزه گفته است که شمار کشته‌شده‌ها در بمباران‌های بامداد یکشنبه ۳۳ تن، شامل هشت کودک و ۱۰ زن، و تعداد زخمی‌های انهدام این منطقه، بیش از ۵۰ تن بوده است. با ادامه آواربرداری در این بخش ممکن است شمار کشته‌ها بیشتر شود.

به‌این ترتیب، شمار کشته‌های غزه تا ظهر یکشنبه، به ۱۹۲ تن و تعداد مجروحان به بیش از ۱۳۰۰ تن افزایش یافت.

اسرائیل تاکید دارد که اکثر کشته‌ها «تروریست‌ها» بوده‌اند. وزارت بهداشت غزه می‌گوید که تا این روز دست‌کم ۵۸ کودک و ۳۴ زن نیز کشته شدند.

در همین حال، ارتش اسرائیل اعلام کرد که از بامداد تا شامگاه یکشنبه، دست‌کم ۲۰۰ فروند راکت دیگر به سوی شهرهای این کشور شلیک شده است. شمار راکت‌های شلیک شده به اسرائیل از آغاز بحران، از ۲۵۰۰ فروند فراتر رفت.

تقریبا نیمی از مردم در شهرهای اسرائیل در روزهای گذشته با شنیدن آژیر خطر حمله راکتی، به پناهگاه و نقاط امن گریخته‌اند. هر چند بیشترین حملات متوجه شهرهای جنوبی اسرائیل، به ویژه اشکلون و اشدود بوده است، اما تل‌آویو و شهرک‌های اقماری آن در مرکز کشور در کنار فرودگاه اصلی به نام «بن‌گوریون» نیز از حملات راکتی در امان نیستند.

برای نخستین‌بار راکت‌ها از غزه به بخش شمالی کرانه باختری و حومه شهر شمالی نتانیا نشانه‌گیری شده‌اند.

توان حماس در تداوم شلیک حملات گسترده راکتی، از جمله به نقاطی که تا حال هدف قرار نگرفته بود، موضوعی است که رسانه‌ها، افکار عمومی و کارشناسان اسرائیل را به خود مشغول کرده است.

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، نیز تایید کرده است که راکت‌ها خساراتی به تاسیسات مهم گازی، برق و زیرساخت‌ها وارد کرد اما «فوری تعمیر شد». حماس مدعی است که با نوعی زیردریایی «انتحاری» بدون سرنشین به دست‌کم یک سکوی استخراج گاز اسرائیل در مدیترانه حمله کرده است؛ اسرائیل چنین حمله‌ای را تایید نکرده است.

در بحران جاری تاکنون ده اسرائیلی، شامل ۹ غیرنظامی و از جمله دو کودک و یک نظامی کشته و حدود ۲۰۰ تن زخمی‌ شده‌اند.

پلیس و هلال احمر اسرائیل اعلام کردند که کشته شدن دو اسرائیلی و زخمی شدن ۱۵۷ تن دیگر در یک کنیسه در شامگاه یکشنبه در محله «گیوعات زئب» در حومه اورشلیم هنگام برگزاری یک آیین مذهبی، به‌دلیل اصابت راکت نبوده بلکه ناشی از اهمال ساخت‌وساز در کنیسه بوده است.

پلیس و سازمان امنیت داخلی اسرائیل در طول روز یکشنبه شمار بیشتری از شهروندانی را دستگیر کردند که در روزهای اخیر در شهرهای مختلط یهودی‌عربی به یکدیگر حملات شدید کردند. رهبران جامعه عرب اسرائیل مدعی هستند که اکثریت چشمگیر این بازداشتی‌ها شهروندان عرب بوده‌اند. سران اعراب اسرائیل روز سه‌شنبه این هفته (۲۸ اردیبهشت) را روز اعتصاب سراسری اعلام کردند.

همزمان با ادامه بحران در خاورمیانه، تظاهرات علیه اسرائیل و در حمایت از فلسطینیان در ده‌ها شهر اروپایی گسترش یافته است.

درگیری‌های اسرائیل و فلسطینیان که از موضوع اختلاف دیرینه مالکیت بر سر چند خانه در محله «شیخ جراح» در شرق اورشلیم آغاز شد و در آخرین روزهای ماه رمضان به درگیری‌های شدید در «حرم شریف» منجر شد، از شامگاه دوشنبه ۲۰ اردیبهشت به حملات سنگین نظامی علیه طرف مقابل تغییر ماهیت داد.

XS
SM
MD
LG