لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

انتخابات ترکیه؛ سازمان وابسته به دولت اردوغان مدعی کاهش تورم شد


رسانه‌های ترکیه می‌گویند تورم در حوزه مواد غذایی کماکان حدود ۵۴ درصد است
رسانه‌های ترکیه می‌گویند تورم در حوزه مواد غذایی کماکان حدود ۵۴ درصد است

ده روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه، آمار منتشره از سوی نهاد رسمی وابسته به دولت رجب طیب اردوغان مدعی شد که تورم در این کشور «به زیر ۵۰ درصد کاهش یافته» و به ۴۳.۷ درصد رسیده است.

این پایین‌ترین نرخ تورم در این کشور در یک سال و نیم گذشته است.

اداره داده‌های رسمی ترکیه روز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت، اعلام کرد که تورم ماهانه در آوریل در مقایسه با ماه مارس، تنها ۲.۳۹ درصد افزایش یافته است. با این حال، رسانه‌های ترکیه افزودند که تورم در حوزه مواد غذایی کماکان حدود ۵۴ درصد است.

کاهش تورم در حالی که نرخ آن در پاییز سال گذشته از ۸۵ درصد نیز فراتر رفته بود، پیامی به ظاهر خوب برای رجب طیب اردوغان به شهروندان این کشور است که در این دوره از انتخابات، درگیر رقابتی سخت با ائتلافی پرقدرت از رقیبان غیرمذهبی خود شده است.

بحران اقتصادی ترکیه از دو سال پیش و پس از آن شروع شد که آقای اردوغان با افزایش نرخ بهره، به‎‌دلایل مذهبی، مخالفت کرد. این امر به افت شدید ارزش لیر تا حدود ۹۰ درصد منجر شد.

لیر ترکیه در دو ماه اخیر اندکی دیگر از ارزش خود را از دست داد و از حدود ۱۸.۵ لیر در برابر هر دلار، به حدود ۱۹.۵ لیر کاهش یافت.

معضلات اقتصادی ناشی از تورم، کاهش چشم‌گیر ارزش لیر ترکیه و هزینه سنگین وارده به کشور در پی دو زلزله مهیب سه ماه پیش که در ۱۱ استان ویرانی‌های بزرگی بر جا گذاشت و بیش از ۵۵ هزار کشته برجا نهاد، در کنار امور امنیتی، جایگاه ترکیه در منطقه و جهان، و نزاع دیرینه بر سر سکولاریسم و دخالت دین در امور حکومتی، مهم‌ترین مسائل در انتخابات جاری ترکیه هستند.

در آستانه انتخابات روز ۲۴ اردیبهشت، نظرسنجی‌ها حاکی از رقابت سخت رجب طیب اردوغان با رقیب خود، کمال قلیچدار اوغلو، نامزد احزاب هم‌پیمان رقیب، است و بر اساس گزارش‌ها، آنها شانه به شانه هم رقابت می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های المانیتور، رویترز، بلومبرگ و رادیو فردا؛ ف.ر/ب.ب
XS
SM
MD
LG