لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

تصمیم سران قوا برای حذف یارانه انرژی؛ جزئیات تصمیمات اعلام نشد


نشست سران سه قوه جمهوری اسلامی در روز شنبه، ۳۰ شهریور،
نشست سران سه قوه جمهوری اسلامی در روز شنبه، ۳۰ شهریور،

شورای عالی هماهنگی سران سه قوه در جلسه روز شنبه ۳۰ شهریور خود تصمیماتی درباره حذف یارانه انرژی گرفت اما جزئیات این تصمیم اعلام نشده است.

سازمان برنامه‌وبودجه در این جلسه گزارشی درباره «سازوکار تعیین قیمت حامل‌های انرژی با توجه به شرایط اقتصادی کشور» ارائه کرد و «تصمیمات لازم براساس استفاده بهینه از مزیت نسبی در انرژی و زنجیره تولید ارزش در اقتصاد کشور، اتخاذ شد».

در گزارش روابط عمومی ریاست‌جمهوری ایران به جزئیات این تصمیم اشاره نشده و تنها به سخنان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در این زمینه اشاره شده است.

آقای روحانی گفته است: «هرگونه عواید حاصل از هرگونه اصلاح ساختاری قیمت‌ها صرفاً باید به اقشار کم درآمد و افراد دارای درآمد ثابت انتقال داده شود تا کاهش قدرت خرید آنان با توجه به نوسانات تورمی در حد ممکن جبران شود».

خبرگزاری فارس نیز به نقل از یک مقام مسئول که نام او ذکر نشده اعلام کرد که یکی از این تصمیمات «مربوط به یارانه پنهان است».

این مقام مسئول گفت: «یارانه پنهان باید به نحوی مدیریت و وضعیت آن مشخص شود».

پیش از این نیز نشست‌های محرمانه‌ای برای حذف یارانه انرژی برگزار شده است.

از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۳ تیرماه امسال درباره بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ کشور جلسه‌ای به صورت غیر‌علنی برگزار کردند.

حذف یارانه «پنهان» انرژی یکی از محورهای این جلسه بود.

یارانه انرژی یا یارانه پنهان برای کشورهای صادرکننده انرژی، عبارت است از میزان تفاوت قیمت سوخت یا انرژی در داخل کشور و بازارهای بین‌المللی.

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش سالانه خود از یارانه‌های انرژی فسیلی جهان اعلام کرده که ایران برای دومین سال متوالی در صدر لیست کشورهایی است که یارانه انرژی می‌دهد. در سال ۲۰۱۶ چین مقام اول را داشت.

علی لاریجانی، رئیس مجلس روز ۱۶ اردیبهشت خبر داده بود که در جلسه غیرعلنی این روز، اکثریت مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین بودند.

سهمیه‌بندی سوخت، دو نرخی شدن و احیای دوباره کارت سوخت در ایران، مسائلی است که پس از سقوط ارزش ریال مقابل دلار در میان مقام‌های دولتی ایران مطرح شده‌ است.

در بودجه پیشنهادی سال ۹۷ دولت حسن روحانی قصد داشت قیمت‌ حامل‌های انرژی را افزایش دهد که به دلیل نگرانی از اعتراضات احتمالی در مجلس رای نیاورد.

در همین حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، اواخر مهرماه پارسال گفته بود که افزایش قیمت بنزین در حال حاضر شدنی نیست و «جامعه کشش ندارد».

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا و فارس، وب‌سایت خانه ملت و رادیو فردا /ا.م /ک.ر
XS
SM
MD
LG