لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۱

جلسه مجلس درباره بودجه و «حذف یارانه انرژی» به طور غیرعلنی برگزار شد


پیش از این جلسات مربوط به بودجه معمولاً به صورت علنی برگزار می‌شد
پیش از این جلسات مربوط به بودجه معمولاً به صورت علنی برگزار می‌شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه،۲۳ تیر، درباره بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ کشور جلسه‌ای به صورت غیر‌علنی برگزار کردند.

براساس سخنان نمایندگان مجلس، تصویب لایحه بودجه برای مدت دو سال، حذف یارانه «پنهان» انرژی و ایجاد درآمدهای جایگزین نفت محورهای مطرح‌شده در این جلسه برای تغییرات در بودجه اعلام شده است.

این جلسه غیر‌علنی درباره بودجه در حالی برگزار شده که پیش از این جلسات مربوط به بودجه معمولا به صورت علنی برگزار می‌شد.

پس از تحریم‌های آمریکا و کاهش درآمدهای نفتی گزارش‌هایی درباره کسری بودجه سال ۹۸ مطرح شده است.

در همین حال علی لاریجانی، رئیس مجلس، درباره دلیل تشکیل جلسه غیر‌علنی گفت که رهبر جمهوری اسلامی خواستار اصلاح «ساختار نظام بودجه» ایران شده است.

به گفته آقای لاریجانی، تبدیل بودجه سالانه به بودجه دوسالانه باید در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه بحث و در مجلس قوانین آن تصویب شود.

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، نیز گفت که دو ساله شدن لایحه بودجه جزو «ابلاغیه» آیت‌الله خامنه‌ای بوده است.

وی اضافه کرد: «برای پایداری بودجه و تصمیمات، مقرر شد افق پیش‌بینی را برای منابع و مصارف به صورت دوساله در نظر بگیریم تا با یک اطمینان بیشتر نسبت به آینده تصمیم‌گیری داشته باشیم».

به گفته آقای نوبخت، برای اصلاح ساختار بودجه چهار محور اصلاح نهادی نظام بودجه‌ریزی کشور، ایجاد درآمدهای جایگزین نفت، کاهش هزینه‌ها و باثبات کردن اقتصاد مطرح شده است.

این سخنان در حالی بیان شده است که بر اساس قوانین ایران و همچنین آئین‌نامه داخلی مجلس، بودجه به صورت سالانه در ایران تصویب می‌شود.

اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، نیز اصلاح یارانه «پنهان» انرژی و یکپارچه‌سازی نظام مالیاتی را از جمله اصلاحات مورد نظر برای اصلاح ساختار بودجه‌ریزی در ایران ذکر کرده است.

سخنان آقای عباسی در حالی بیان شده است که علی لاریجانی، رئیس مجلس روز دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت، خبر داده بود که در جلسه غیرعلنی این روز اکثریت مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین بودند.

سهمیه‌بندی سوخت، دونرخی شدن و احیای دوباره کارت سوخت در ایران، مسائلی است که در ماه‌های اخیر به‌ویژه پس از سقوط ارزش ریال مقابل دلار در میان مقام‌های دولتی ایران مطرح شده‌ است.

در بودجه پیشنهادی سال ۹۷ دولت حسن روحانی قصد داشت قیمت‌ حامل‌های انرژی را افزایش دهد که به دلیل نگرانی از اعتراضات احتمالی در مجلس رای نیاورد.

در همین حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، اواخر مهرماه سال گذشته گفته بود که افزایش قیمت بنزین در حال حاضر شدنی نیست و «جامعه کشش ندارد».

کاهش درآمدهای نفتی و کسری بودجه نیز یکی از موضوعات مطرح شده در گزارش‌های چند ماه اخیر درباره ایران است.

در ماه‌های گذشته، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از ۲.۵ میلیون بشکه به حدود ۱.۱ میلیون بشکه رسید، صادرات گاز تغییری نداشت و آماری درباره صادرات فرآورده‌های نفتی نیز منتشر نشده است.

خبرگزاری رویترز چهارم تیرماه با استناد به منابع صنعتی و شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها گزارش داده بود که صادرات روزانه نفت ایران در سه هفته ابتدایی ماه ژوئن، احتمالاً به ۳۰۰ هزار بشکه یا زیر این رقم سقوط کرده است.

بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، ایران برای جلوگیری از کسری بودجه، نیاز به افزایش قیمت نفت به حدود ۱۲۷ دلار دارد، در حالی که هم اکنون قیمت نفت حدود ۷۲ دلار است.

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا، وب‌سایت خانه ملت و رادیو فردا /ا.م /پ.پ
XS
SM
MD
LG