لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۹

اژه‌ای خطاب به قضات: از دلسوزی بیجا برای عناصر اصلی اغتشاشات خودداری کنید


رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی از قضات مسئول رسیدگی به پرونده بازداشتی‌های تجمعات اخیر خواست از صدور «احکام ضعیف» برای افرادی که وی آنها را «عناصر اصلی» اعتراضات نامید، خودداری کنند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت: «دلسوزی بیجا و احکام ضعیف در مورد عناصر اصلی ظلم به مردم و آینده است.»

وی در حالی این اظهارات را بیان کرد که در روزهای گذشته و پس از افزایش اعتراضات به مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی، خطاب «به همه جریان‌ها، گروه‌ها، جناح‌های سیاسی، دسته‌جات و حتی افرادی از مردم» گفته بود که اگر «ابهامی، سؤالی، انتقادی و اعتراضی» دارند اعلام آمادگی می‌کند که با آنها گفت‌وگو کند.

عالی‌ترین مقام قضایی جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، ۲۱ مهرماه، در عین حال از قضات خواسته درباره افرادی که وی آنها را «عناصر کم‌گناه» اعتراضات نامید در صورت ثابت‌ کردن عملی «پشیمانی و تنبه» خود، «ارفاق قانونی» قائل شوند.

مقام‌های نظامی و قضایی جمهوری اسلامی که در ابتدا تلاش می‌کردند بر «هیجانی‌ بودن» اعتراضات به ویژه از سوی جوانان تاکید کنند، با گذشت زمان و ادامه اعتراضات و نیز تاکید علی خامنه‌ای بر «عمل به وظیفه خود» در قبال آنها، به صراحت رو به تهدید آورده‌اند.

پیش از این نیز حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران گفته بود که جوانان معترض در خیابان‌ها را «دوست دارد» و «دوست خود» می‌داند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که ویدئوهای متعدد خشونت آشکار نیروهای امنیتی و پلیس علیه معترضان پیر و جوان در خیابان‌های ایران و در منظر عموم را نشان می‌دهد.

شمار نامعلومی از دانش‌آموزان معترض نیز بازداشت شده و به گفته وزیر مربوطه به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شده‌اند.

تصاویر و ویدئوهای بسیاری نیز از شلیک مستقیم به معترضان و نیز منازل مسکونی در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی معتقدند تاکنون در قبال اعتراضات نرمی نشان داده‌اند که بر اساس گزارش‌های منابع حقوق بشری، تاکنون دست‌کم ۲۱۰ تن در جریان اعتراضات اخیر کشته شده‌اند.

شمار دقیق کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی مشخص نیست و مقام‌های جمهوری اسلامی همچون روال گذشته، از ارائه آمار رسمی و دقیق در این زمینه خودداری می‌کنند.

روز چهارشنبه، ۲۰ مهر، نیز علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که برای شماری از بازداشت‌شدگات اعتراضات اخیر در ایران «۶۰ فقره» کیفرخواست صادر شده و «بازرسان، دادیاران و معاونان دادستانی تهران شبانه‌روز مشغول بررسی پرونده بازداشتی‌ها» هستند.

با استفاده از گزارش‌های میزان، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG