لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

رئیسی در سازمان ملل مدعی «اشتباه محاسباتی» کشورهای غربی در حوادث سال گذشته ایران شد


ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران کشورهای غربی «دچار اشتباه محاسباتی» شدند.

اشاره رئیس دولت سیزدهم به اعتراضات سراسری سال گذشته به دنبال جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد است که برای چند ماه ادامه داشت. براساس امار نهادهای مدافع حقوق بشر و رسانه‌ها، صدها نفر در این اعتراضات کشته و نزدیک به ۲۰ هزار نفر بازداشت شدند.

او گفت: «برخی از کشورهای غربی و سرویس‌های اطلاعاتی آنها در سال گذشته دچار اشتباه محاسباتی شدند.»

ابراهیم رئیسی در ادامه تصریح کرد، تصویری که در جریان این اعتراضات٬ از ایران «به جهان مخابره می‌شد»، محصول «اشاعه اطلاعات نامعتبر بود.»

در حالی رئیس دولت سیزدهم از اطلاع رسانی و اشاعه اطلاعات «نامعتبر» انتقاد کرده است که به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران اعلام کرده بود که حدود ۷۰ خبرنگار در جریان اعتراضات پارسال بازداشت که تعدادی از این افراد با قرار وثیقه آزاد شده‌اند. نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو خبرنگاری که گزارش‌هایی از جان‌باختن مهسا امینی و خاکسپاری او منتشر کردند، همچنان در زندان هستند.

همزمان با سخنرانی ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل صدها نفر در برابر ساختمان این سازمان علیه او دست به تظاهرات زدند.

در همین حال، در حین سخنرانی ابراهیم رئیسی، گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، عکس مهسا (ژینا) امینی را در مقابل او بلند کرد.

پس از آن، گیلعاد اردان درحالی که به سمت خروج از محل سخنرانی ابراهیم رئیسی در حرکت بود، توسط نیروهای امنیتی حاضر در سازمان ملل متوقف شد و با اسکورت این نیروها به سمت خارج از ساختمان هدایت شد.

حسن «نیت» آمریکا

ابراهیم رئیسی در بخشی دیگری از سخنرانی خود، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۲۰۱۸ را «نقض» وفای به عهد دانست.

اشاره رئیس جمهور ایران به خروج آمریکا از توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» در سال ۲۰۱۸ توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، است.

رئیس دولت سیزدهم از آمریکا خواست با «اعتمادسازی اثبات کند که دارای حسن نیت است.»

او در ادامه به کشورهای اروپایی نیز هشدار داد در صورت لغو نکردن تحریم‌ها و نقض برجام، «باید درک کنند که با سرعت گرفتن در مسیر پرهزینه تقابل، بازنده خواهند شد.»

کشورهای اروپایی اخیر ا اعلام کرده‌اند که تحریم‌ها علیه برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی ایران را که قرار بود مهرماه امسال پایان یابد، حفظ خواهند کرد.

سه کشور اروپایی عضو برجام اعلام کرده‌اند٬ ایران از سال ۲۰۱۹ به توافق هسته‌ای پای‌بند نبوده و معتقدند که این موضوع از طریق مکانیسم حل اختلاف برجام حل نشده است.

ایران در ماه مه ۲۰۱۹ و یک سال بعد از خروج دولت آمریکا از برجام، به‌صورت تدریجی از تعهدات برجامی خود عدول کرده و برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است.

سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل با انتقاد فعالان سیاسی و قانونگذاران جمهوری‌خواه همراه بوده است.

جمهوری‌خواهان از دولت جو بایدن انتقاد می‌کنند که با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ابراهیم رئیسی به دلیل نقش او «در نقض جدی حقوق بشر»، به او اجازه شرکت در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را داده است.

منتقدان حضور رئیس دولت سیزدهم به نقش او در سرکوب‌ اعتراضات و همچنین به کارنامه ابراهیم رئیسی در عضویت در «هیئت مرگ»، و اعدام «چند هزار زندان سیاسی» در سال ۱۳۶۸ اشاره می‌کنند.

با استفاده از ایرنا، رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG