لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۳

جنجال وقف دماوند؛ مدیر کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری برکنار شد


موضوع وقف بخشی از کوه دماوند در هفته‌های اخیر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان داشته است.
موضوع وقف بخشی از کوه دماوند در هفته‌های اخیر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان داشته است.

گزارش حاکی است که رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور طی حکمی، محسن موسوی تاکامی مدیر کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری را برکنار کرد.

خبرگزاری ایرنا دوشنبه ۱۳ مرداد ضمن انتشار این خبر نوشته است، اسحاق عطایی جایگزین محسن موسوی تاکامی شد و قرار است مراسم معارفه مدیر جدید روز سه شنبه برگزار شود.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری در این زمینه گفته است که محسن موسوی تاکامی «با نظر مسئولان سازمان ادامه دوره خدمت را در تهران سپری خواهد کرد.»

ایرنا می‌گوید، در جریان جنجال بر سر «دو پرونده پنج هزار و ۶۰۰ هکتاری از جنگل‌های آق‌مشهد ساری» و همچنین ماجرای «موقوفه قله دماوند» محسن موسوی تاکامی حضور پررنگی در رسانه‌ها داشت و اظهارنظرهای متعددی از او در مورد این دو پرونده در رسانه‌ها منتشر شد.

محسن موسوی تاکامی ۹ مرداد به ایرنا گفته بود: «در مازندران مراتع زیادی را داریم که با سند وقفی به صورت طولانی‌مدت و ۹۹ ساله اجاره داده می‌شوند و نظارتی هم بر آن‌ها وجود ندارد. حتی در برخی مراتع وقفی به بهانه اجاره‌های طولانی‌مدت ساخت‌وساز شده است. اوقاف اجاره زمین را دریافت می‌کند و اجاره‌بهاء هم از سوی این نهاد صرف امور خیریه می‌شود ، اما ماهیت مرتع و منابع طبیعی به مرور از بین می‌رود و خدشه‌دار می‌شود.»

موضوع وقف بخشی از کوه دماوند در هفته‌های اخیر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان داشته است.

ابتدا روزنامه همشهری چاپ تهران روز ۵ مرداد خبر داد که یک قسمت از ۱۱ قسمت کوه دماوند به تملک سازمان اوقاف درآمده است.

در واکنش به این خبر، کیومرث کلانتری، معاون سازمان محیط زیست ایران نیز گفته بود حتی یک سانتیمتر از اراضی کوه دماوند قابل واگذاری نیست و سازمان جنگل‌های ایران نیز به این واگذاری اعتراض کرده است.

دماوند با ارتفاع ۵۶۱۰ متر، بلندترین کوه ایران محسوب می‌شود و از سال ۸۷ نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

در همین زمینه، عیسی کلانتری، رئيس سازمان محیط زیست ایران گفته است در پرونده وقف دماوند، دامنه این کوه وقف شده که «جمع آن به ۱۰۰ هکتار هم نمی‌رسد».

یک پرونده جنجالی دیگر در زمینه وقف پرونده جنگل‌های منطقه آق‌مشهد در استان مازندران است که رسانه‌ها گزارش داده بودند بر اساس رای دیوان عالی کشور ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی این جنگل به اداره اوقاف واگذار شده است.

سازمان اوقاف و امور خیریه از سازمان‌های زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما رییس آن، نماینده رهبری جمهوری اسلامی در این سازمان است و بر اساس گزارش‌ها با تایید رهبر منصوب می‌شود.

علی ربیعی، مدیر روابط عمومی این سازمان، ۱۳ آبان ۱۳۹۰ گفته بود که ۱۲۷ هزار موقوفه در ایران وجود دارد و یک سوم مساحت ایران، وقف است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده رشت در مجلس نهم در سال ۱۳۹۳ از سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان یک «زمین‌خوار بزرگ» نام برده و این سازمان را به «تصرف زمین‌های منابع ملی و دادن پروانه ساخت» متهم کرده بود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه یک زمین‌خوار بزرگ است افزوده بود: «زمین‌خواری‌های بزرگ در کشور ما توسط سازمان‌ها و نهاد‌ها صورت می‌گیرد... که در راس آن‌ها سازمان اوقاف و امور خیریه است».

منابع: ایرنا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG