لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

واکنش دمکرات‌ها به دومین سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره


از راست: پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان، ترامپ و پنس، رئیس‌جمهوری و معاون او؛ کنگره آمریکا ۱۷ بهمن
از راست: پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان، ترامپ و پنس، رئیس‌جمهوری و معاون او؛ کنگره آمریکا ۱۷ بهمن

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای دومین بار در کنگره کشورش سخنرانی سالانه موسوم به «وضعیت کشور» را ارائه کرده‌است. بخش مهمی از این سخنرانی به سیاست‌های داخلی آمریکا مربوط می‌شد. استیسی آبرامز از سوی حزب دمکرات به این سخنرانی واکنش نشان داده‌است.

خانم آبرامز یک سیاستمدار دمکرات از ایالت جرجیا است که از سوی حزب برای پاسخ‌گویی به سخنرانی آقای ترامپ برگزیده شد.

او گفته است «ما، به تنهایی، موفق نخواهیم شد» و افزوده است «در این ایالات متحده، وقتی اوضاع سخت است، ما می‌توانیم استقامت به خرج بدهیم چون دوستان و همسایگان به کمکمان خواهند آمد».

خانم آبرامز از ترامپ به دلیل آن‌چه «معماری تعطیلی ۳۵ روزه دولت» خوانده، انتقاد کرده و گفته است تعطیلی دولت «ترفند سیاسی مهندسی‌شده‌ای توسط رئیس‌جمهوری ایالات متحده» بود.

اشاره این سیاستمدار دمکرات به بن‌بست در تصویب بودجه و در نتیجه «تعطیلی» ۳۵ روزه بخش‌هایی از دولت فدرال است که چند روز پیش به پایان رسید و در نتیجه‌ی بازگشایی دولت، سخنرانی آقای ترامپ نیز برگزار شد.

دونالد ترامپ خواستار اختصاص بودجه ۵.۷ میلیارد دلاری برای ساخت دیوار در مرز مکزیک شده بود؛ آن‌چه با مخالفت دمکرات‌ها و در نهایت تعطیلی دولت همراه شد.

ترامپ در سخنرانی خود بر لزوم ساخت دیوار یا مانع فیزیکی در مرز مکزیک تاکید کرده‌است. دولت آمریکا در حال حاضر به‌طور موقت بازگشایی شده‌است.

استیسی آبرامز گفته است شهروندان آمریکایی در نهایت اهمیتی به خاستگاه سیاسی افراد نمی‌دهند، «آن‌ها مراقب زندگی خودشان هستند»؛ در نتیجه وقتی صحبت از اصلاحات سیستم قضائی و یا بهبود حمل و نقل و برخی مسائل دیگر است رهبران کشور، دولت را به تعطیلی نمی‌کشانند.

خانم آبرامز گفته‌است «هرچند من به شدت از رویکرد رئیس‌جمهوری به مسائل ناامید هستم، اما همچنان خواستار این نیستم که او شکست بخورد. ولی لازم است که او واقعیت را بگوید و به وظایفش و گوناگونی بی‌نظیری که آمریکا را تعریف می‌کند، احترام بگذارد».

بخش اصلی نطق سالانه آقای ترامپ مربوط به مسائل داخلی آمریکا می‌شد. واکنش استیسی آدامز نیز به‌طور مشخص به دودستگی‌ها و اختلافات و مسائل داخلی مربوط می‌شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه خود خواستار همکاری‌های فراحزبی شده و گفته است رئوس کاری دولت او نه متعلق به جمهوری‌خواهان و نه دمکرات‌ها است، بلکه مسائلی‌ست که شامل همه مردم آمریکا می‌شود: «پیروزی به‌معنی پیروزی برای حزب ما نیست، بلکه به‌معنی پیروزی برای کشور ما است».

ترامپ در عین حال وضعیت اقتصادی کشورش را «معجزه‌آمیز» توصیف کرده ولی گفته تنها چیزی که ممکن است جلوی آن را بگیرد «جنگ‌های ابلهانه» یا «تحقیقات حزبی مضحک» است.

خانم آبرامز که یک زن آفریقایی‌آمریکایی است، در جریان انتخابات فرمانداری جرجیا با اختلاف اندکی رقابت را به نماینده حزب جمهوری‌خواه واگذار کرد. چنانچه در انتخابات پیروز می‌شد، عنوان نخستین فرماندار زن آفریقایی آمریکایی در تاریخ آمریکا را از آن خود می‌کرد.

او از سوی چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات در سنا، به‌عنوان چهره این حزب برای واکنش نشان دادن به سخنرانی آقای ترامپ انتخاب شد. این نخستین بار است که یک زن آفریقایی آمریکایی مسئول واکنش نشان‌دادن به نطق سالانه رئیس‌جمهوری می‌شود.

اسوشیتدپرس، متن سخنرانی، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG