لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

ترامپ در سخنرانی سالانه خود جمهوری اسلامی را «دیکتاتوریِ فاسد» توصیف کرد


ترامپ در کنگره سخنرانی کرد
ترامپ در کنگره سخنرانی کرد

دونالد ترامپ در جریان سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا خواستار همکاری‌های فراحزبی در کشورش شد، از لزوم ساخت دیوار در مرز مکزیک گفت، حکومت ایران را یک «دیکتاتوری فاسد» توصیف کرد و زمان و مکان دیدار دوم خود با رهبر کره شمالی را تائید کرد.

دونالد ترامپ در بخشی از سخنرانی سالانه خود حکومت ایران را «دولت اصلی حامی تروریسم» و «یک رژیم رادیکال» توصیف کرد و گفت دولت او برای مقابله با این حکومت «قاطع» است.

رئیس‌جمهوری آمریکا، جمهوری اسلامی را یک «دیکتاتوری فاسد» توصیف کرد و گفت برای این‌که اجازه ندهد به «سلاح هسته‌ای» دست یابد، از توافق اتمی «فاجعه‌بار» با تهران خارج شده‌است.

ایران اتهام تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای را رد کرده‌است. دولت باراک اوباما که با ایران به توافق رسید گفته بود این توافق برای مدت‌ها مانع از پیشرفت جمهوری اسلامی در ساخت سلاح هسته‌ای می‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران دفاع کرده و می‌گوید این تحریم‌ها «سخت‌ترین مواردی هستند که علیه یک کشور اعمال شده‌است».

ترامپ در بهار گذشته از توافق اتمی صورت‌گرفته در دولت قبلی آمریکا با تهران خارج شد. دیگر مذاکره‌کنندگان بر سر برنامه هسته‌ای، از جمله متحدان اروپایی واشینگتن، در توافق اتمی باقی مانده‌اند.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران طی دو نوبت بازگشته‌اند و واشینگتن خواستار انجام مذاکراتی گسترده در مورد مسائل مختلف از جمله برنامه اتمی، برنامه موشکی و فعالیت‌های ایران در منطقه شده‌است؛ موضوعی که تهران تا کنون موافقتی با آن نکرده‌است.

ترامپ در عین حال می‌گوید «از حکومتی که شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهد و تهدید به نسل‌کشی یهودیان می‌کند، چشم برنمی‌داریم».

ترامپ در سخنرانی خود تائید کرد به‌زودی با رهبر کره شمالی دیدار تازه‌ای خواهد داشت، از اعتراضات علیه نیکلاس مادورو در ونزوئلا حمایت و از تصمیم خود برای بازگرداندن نیروهای آمریکایی از سوریه دفاع کرد.

سیاست‌های داخلی

آقای ترامپ در دومین سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد وضعیت کشور، خواستار همکاری‌های فراحزبی شده است.

او می‌گوید رئوس کاری دولت او نه متعلق به جمهوری‌خواهان و نه دمکرات‌ها است، بلکه مسائلی‌ست که شامل همه مردم آمریکا می‌شود: «پیروزی به‌معنی پیروزی برای حزب ما نیست، بلکه به‌معنی پیروزی برای کشور ما است».

ترامپ وضعیت اقتصادی کشور را ستود و گفت «یک معجزه اقتصادی» در حال وقوع در آمریکا است و تنها چیزی که ممکن است جلوی آن را بگیرد «جنگ‌های ابلهانه» یا «تحقیقات حزبی مضحک» است.

به‌نظر می‌رسد اشاره رئیس‌جمهوری آمریکا به تحقیقاتی‌ست که در حال حاضر توسط مستشار ویژه وزارت دادگستری در مورد اتهام «دخالت‌های روسیه» در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶، در جریان است. روسیه از سوی نهادهای اطلاعاتی آمریکا متهم شده به نفع آقای ترامپ در انتخابات آمریکا دخالت کرده‌است. دونالد ترامپ هرگونه تبانی با مسکو را رد کرده‌است.

دونالد ترامپ با اشاره به ارسال شمار تازه‌ای از نیروهای نظامی کشورش به مرز مکزیک، می‌گوید آن‌ها قرار است جلوی موج تازه‌ای از «یورش عظیم» مهاجران غیرقانونی را بگیرند.

وزارت دفاع ایالات متحده روز ۱۳ بهمن اعلام کرد که برای حمایت از مرزبانان، ۳۷۵۰ سرباز بیشتر به مرکز آمریکا و مکزیک اعزام می‌کند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده بار دیگر بر لزوم افزایش مراقبت‌های مرزی در جنوب کشورش تاکید کرد و از «جرایم» و «جنایت‌»هایی سخن گفت که توسط تبه‌کاران انجام می‌شود: «ما برای ایجاد یک سیستم مهاجرتی که زندگی و مشاغل شهروندان آمریکایی را به خطر نیاندازد، وظیفه اخلاقی داریم».

میان ترامپ و دمکرات‌ها که در مجلس نمایندگان اکثریت دارند، در مورد نحوه و شکل مراقبت از مرزهای جنوبی اختلافات عمیقی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین موارد مورد اختلاف خواسته رئیس‌جمهوری برای اختصاص ۵.۷ میلیارد دلار بودجه برای ساخت دیوار در مرز است. اما دمکرات‌ها با اختصاص بودجه برای ساخت دیوار مخالف هستند و خواستار پی‌گیری روش‌های دیگری برای مراقبت از مرزها شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید دولت او «پیشنهادی برآمده از یک قضاوت درست» فرستاده که طرحی برای ساخت «موانع فیزیکی یا دیوار» در مرزهای جنوبی را در برمی‌گیرد.

ترامپ حضور شمار بی‌سابقه‌ای از قانون‌گذاران زن در کنگره کشورش را ستود.

رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر تاکید کرد کشورش در مقابل با سیاست‌های مالی و اقتصادی چین دست به واکنش خواهد زد و هر توافق با پکن «باید برپایه تغییراتی واقعی و بنیادین برای پایان‌دادن به روش‌های تجاری ناعادلانه» با ایالات متحده باشد.

از راست پشت سر رئیس‌جمهوری آمریکا: نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری
از راست پشت سر رئیس‌جمهوری آمریکا: نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری

سیاست‌های خارجی

دونالد ترامپ در بخش‌هایی از سخنرانی سالانه خود به سیاست خارجی دولتش پرداخت؛ در مورد ایران، ونزوئلا، روند نبرد علیه داعش، کره شمالی و مسائل دیگر سخن گفت.

دونالد ترامپ گفته است دولت آمریکا از «خواسته اصیل مردم ونزوئلا برای رسیدن به آزادی حمایت می‌کند».

رئیس‌جمهوری آمریکا تائید کرد که برای دومین بار با کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی در تاریخ ۲۷ و ۲۸ فوریه در کشور ویتنام دیدار خواهد کرد.

او تاکید کرد قصد ندارد وارد جنگ‌های بی‌انتها شود. ترامپ با اشاره به سوریه گفت در دولت او گروه موسوم به حکومت اسلامی «عملا تمامی قلمرو خود را از دست داده‌است» و از تصمیم خود در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه دفاع کرد.

ترامپ در عین حال ابراز امیدواری کرد که برای کاهش نیروهای ایالات متحده در افغانستان و نیز دستیابی به صلح در این کشور توافقی سیاسی حاصل شود و گفت مقام‌های کشور مشغول «گفت‌وگوهای سازنده با شماری از گروه‌های افغان از جمله با طالبان» هستند.

خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان با انتقادهایی فراحزبی روبه‌رو شده‌است؛ چه از سوی قانون‌گذاران دمکرات چه از سوی جمهوری‌خواهان، یعنی برخی از هم‌حزبی‌های رئیس‌جمهوری آمریکا. یک روز پیش از این سنای ایالات متحده در یک رای‌گیری نمادین، از تصمیم ترامپ، در مورد بازگشت نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان، انتقاد کرده و در مورد «خروج شتاب‌زده» از منطقه هشدار داده بود.

نماینده آمریکا در امور افغانستان در حال حاضر در حال پیشبرد مذاکراتی برای دستیابی به توافق با گروه طالبان و ایجاد صلح در افغانستان است. دولت افغانستان اما تاکید کرده مذاکرات مربوط به آن کشور باید به‌طور مستقیم توسط دولت مرکزی در کابل صورت گیرد.

سخنرانی «وضعیت کشور»

آنچه در ایالات متحده با عنوان سخنرانی «وضعیت کشور» نامیده می‌شود، توسط روسای جمهوری ایالات متحده، در جلسه مشترک با قانون‌گذاران در مجلس نمایندگان و سنای کنگره آمریکا، ارائه می‌شود.

این سخنرانی سنتی دیرینه‌ دارد، اما پوشش گسترده آن توسط رسانه‌ها و به‌صورت زنده به سال‌های معاصر باز می‌گردد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در این نطق معمولا به دستاوردها، اولویت‌ها و رئوس کاری خود می‌پردازد. سخنرانی اوایل سال میلادی انجام می‌گیرد.

سخنرانی سالانه امسال در کنگره، با وقفه و چند روز پس از بازگشایی دولت آمریکا انجام می‌شود. دولت آمریکا به دلیل نبود توافق میان دمکرات‌ها و رئیس‌جمهوری در مورد بودجه ۵.۷ میلیارد دلاری ساخت دیوار در مرز مکزیک، به‌مدت ۳۵ روز تعطیل بود. این مدت زمان تعطیلی دولت، یک رکورد تاریخی مسحوب می‌شود.

پوشش زنده، رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG