لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۰

مایک پنس به نمایندگی از آمریکا در نشست ورشو شرکت می‌کند


مایک پنس پس از نشست ورشو عازم آلمان می‌شود تا در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کند.
مایک پنس پس از نشست ورشو عازم آلمان می‌شود تا در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کند.

ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۰ بهمن اعلام کرد که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، به نمایندگی از این کشور در نشست ورشو شرکت خواهد کرد، نشستی که به موضوع صلح در خاورمیانه اختصاص دارد.

آلیسا فرح، رئیس دفتر مطبوعاتی آقای پنس، در بیانیه‌ای گفت که این مقام آمریکایی در نشست ورشو بر تعهدات دولت ایالات متحده برای برقراری صلح و ثبات در جامعه جهانی تاکید دوباره خواهد داشت.

نشست ورشو روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن در سطح وزیران خارجه کشورهای مختلف برگزار خواهد شد و هدف از آن نیز «تقویت آینده صلح و امنیت در خاورمیانه» عنوان شده است.

این نشست اما برای ایران معنای دیگری پیدا کرده و مقامات جمهوری اسلامی آن را حتی نشستی «ضد ایران» نامیده‌اند.

این واکنش تهران متوجه اظهارات مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، بود که هدف از نشست ورشو را «ارتقای ثبات و آزادی در خاورمیانه با تاکید بر مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران» عنوان کرده بود.

ایران کاردار سفارت لهستان در تهران را نیز احضار کرد، اما یک مقام لهستانی گفت که «در این نشست بحث بر سر یک کشور و یا یک موضوع حاکم نخواهد بود».

در نهایت یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده هم اعلام کرد که «نشست ورشو نه ضد ایران است و نه تلاشی برای تشکیل ائتلاف علیه آن»، بلکه به «چالش‌های اصلی خاورمیانه» اختصاص خواهد داشت و البته «ایران یکی از موضوعاتی است که مایک پمپئو در سخنرانی خود به آن خواهد پرداخت».

آلیسا فرح در ادامه اطلاعیه خود عنوان کرده که مایک پنس در نشست ورشو همچنین ارزش همکاری‌های راهبردی در خارمیانه و مسئولیت‌های امنیتی مشترک جهانی را یادآور خواهد شد.

این اطلاعیه می‌افزاید که آقای پنس پس از ورشو عازم مونیخ آلمان می‌شود تا در کنفرانس امنیتی که در این شهر برگزار می‌شود شرکت کند.

منبع: شبکه اجتماعی توئیتر، رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG