لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

ترامپ: سخنرانی «وضعیت کشور» پس از بازگشایی دولت انجام می‌شود


ترامپ گفته است «من به دنبال جایگزینی برای سخنرانی وضعیت کشور نیستم، چراکه هیچ محل دیگری نمی‌تواند با تاریخ، سنت و اهمیت مجلس قانون‌گذاری رقابت کند»
ترامپ گفته است «من به دنبال جایگزینی برای سخنرانی وضعیت کشور نیستم، چراکه هیچ محل دیگری نمی‌تواند با تاریخ، سنت و اهمیت مجلس قانون‌گذاری رقابت کند»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، رسما اعلام کرده است که سخنرانی سالیانه موسوم به «وضعیت کشور»، پس از بازگشایی دولت انجام خواهد شد.

اظهارات آقای ترامپ، به گمانه‌زنی‌ها در این مورد که او دنبال جایگزینی به‌جای کنگره برای ارائه سخنرانی خود می‌گردد، پایان داده‌است.

سخنرانی «وضعیت کشور»، سنتی است دیرپا که، توسط رئیسان جمهوری ایالات متحده، در جلسه مشترک با قانون‌گذاران در مجلس نمایندگان و سنای کنگره آمریکا، ارائه می‌شود. این سخنرانی نطقی‌ست در مورد دستاوردها، اولویت‌ها و رئوس کاری رئیس‌جمهوری که اول سال میلادی انجام می‌گیرد.

برای این سخنرانی، رئیس مجلس نمایندگان به‌طور رسمی دعوتنامه‌ای برای رئیس‌جمهوری می‌فرستد و او نیز برای سخنرانی به کنگره می‌رود.

اما امسال با ادامه تعطیلی دولت آمریکا -که اکنون رکوردی تاریخی زده و به ۳۳مین روز خود رسیده- رئیس مجلس نمایندگان از دعوت از رئیس‌جمهوری خودداری کرد. نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان، در نامه‌ای از دونالد ترامپ، خواست سخنرانی را به تعویق بیاندازد یا متن این سخنرانی را بفرستد و خود در کنگره حاضر نشود.

یک روز بعد از آن در ۲۷ دی ماه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز به نانسی پلوسی، که قرار بود به بروکسل پایتخت بلژیک، مصر، و سپس افغانستان سفر کند، اعلام کرد به دلیل تعطیلی بخشی از دولت فدرال امکان استفاده از هواپیمای نظامی برای سفر خارجی را ندارد.

با بالا گرفتن تنش‌های تازه، این گمانه‌زنی شکل گرفت که رئیس‌جمهوری ایالات متحده به دنبال جایگزینی برای سخنرانی سالانه به‌جای کنگره است.

آقای ترامپ روز سوم بهمن ماه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است سخنرانی را پس از پایان تعطیلی دولت انجام خواهد داد: «من به دنبال جایگزینی برای سخنرانی وضعیت کشور نیستم، چراکه هیچ محل دیگری نمی‌تواند با تاریخ، سنت و اهمیت مجلس قانون‌گذاری رقابت کند».

آقای ترامپ سپس ابراز امیدواری کرده است که این سخنرانی «در آینده نزدیک» در محل همیشگی آن انجام شود.

این توئیت‌ها با واکنش نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان روبه‌رو شد. خانم پلوسی نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است «آقای رئیس‌جمهوری امیدوارم منظور شما از «آینده نزدیک» این باشد که از بسته تصویب شده در مجلس نمایندگان برای پایان دادن به تعطیلی دولت حمایت خواهید کرد؛ بسته‌ای که رای‌گیری در مورد آن در سنا فردا برگزار می‌شود».

خانم پلوسی سپس افزوده «لطفا این پیشنهاد را بپذیرید، تا بتوانیم دولت را بازگشایی کرده و حقوق کارمندان فدرال را پرداخت و سپس در مورد اختلافاتمان گفت‌وگو کنیم».

نهاد قانون‌گذاری آمریکا از دو مجلس با عنوان «نمایندگان» و «سنا» تشکیل می‌شود.

تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا به این معنی‌ست که بسیاری از کارمندان فدرال به دریافتی‌های معمول خود تا بازگشایی دوباره دولت دسترسی ندارند.

بین دمکرات‌ها و دولت ترامپ، بر سر ساخت دیوار در مرز مکزیک اختلاف عمیقی شکل گرفته‌است که مانع از تصویب بودجه و تعطیلی دولت شده‌است. ترامپ می‌گوید اختصاص ۵.۷ میلیارد دلار برای ساخت این دیوار برای ایجاد امنیت ضروری‌ست، دمکرات‌ها می‌گویند اختصاص چنین بودجه‌ای اتلاف پول است و پیشنهادهای دیگری مطرح کرده‌اند.

توئیتر، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG