لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

اعدام چهار نفر در ارومیه؛ سازمان ملل خواستار توقف اعدام‌ها در ایران شد


ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد،
ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد،

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز جمعه هشتم دی ماه اجرای حکم اعدام چهار نفر در ایران «اسفبار» خواند و گفت که این احکام براساس دادگاه‌هایی صادر شده بود که متهمان در آنها از دسترسی به رسیدگی عادلانه محروم بودند.

خبرگزاری دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعلام کرد که وفا هناره، آرام عمری، رحمان پرهازو و خانم نسیم نمازی به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض از طریق همکاری اطلاعاتی» با اسرائیل صبح روز جمعه هشتم دی در زندان ارومیه در استان آذربایجان غربی اعدام شدند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، «اعدام سه مرد و یک زن در ایران به اتهام جاسوسی، براساس محاکمه‌هایی را که ایرادهای جدی به قواعد حقوقی و عادلانه بودن آنها وارد بود، اسفبار» خواند.

طبق این گزارش، ولکر تورک «خواستار توقف فوری اعدام‌های بیشتر و پایان رسمی استفاده از مجازات اعدام» در ایران شد.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز جمعه اعلام کرد این چهار نفر اعضای یک گروه ده نفره بودند که همگی در یک پرونده به «ارتباط با موساد به قصد برهم زدن امنیت کشور» متهم شدند.

بنا بر ادعای دستگاه قضایی جمهوری اسلامی این چهار نفر «با هدایت مستقیم افسران جاسوسی موساد اقدام به شناسایی نیروی‌هایی می‌کردند که با بخش‌های امنیتی کشور همکاری داشتند و با ربایش، تهدید و ضرب و شتم، قصد تخلیه اطلاعاتی آن‌ها را داشتند.»

منابع حقوق بشری پیشتر گزارش دادند که وفا هناره، آرام عمری، رحمان پرهازو و خانم نسیم نمازی در دوران بازداشت تحت شکنجه‌های شدید قرار داشتند.

بر اساس گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران پس از چین بالاترین شمار اعدام‌ها را دارد و بنابر گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعدام ۵۸۰ نفر در ایران طی سال ۲۰۲۲ تایید شده است اما احتمالا شمار واقعی اعدام‌ها در ایران «بسیار بیشتر» از این رقم است.

مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر آذرماه سال جاری با تصویب قطعنامه‌ای تعداد بالا و «هشداردهنده» اجرای حکم اعدام توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرده و گفت چنین اعدام‌هایی برخلاف تعهدات بین‌المللی ایران است.

عفو بین‌الملل هم در این زمینه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران «به شکل سیستماتیک»، افراد را پس از «محاکمه‌های به شدت ناعادلانه» اعدام می‌کند، افزود که مقام‌های حکومت ایران «از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب» استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG