لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۹

با وجود اعلام آتش‌بس موقت، نشانه‌ای از کاهش درگیری‌ها در سودان دیده نمی‌شود


خارطوم سودان
خارطوم سودان

به‌دنبال نقض آتش‌بس میان نیروهای دو فرمانده ارشد نظامی بر سر قدرت در سودان، خبرگزاری رویترز روز دوشنبه، یازدهم اردیبهشت، گزارش داد که این کشور در انتظار خونریزی بیشتر در سومین هفته درگیری‌های مسلحانه است و نشانه‌ای از کاهش بحران دیده نمی‌شود.

بنابر گزارش‌ها، طرفین درگیر در حالی که روز یک‌شنبه از قصد خود برای تمدید آتش‌بس انسان‌دوستانه به مدت ۷۲ ساعت دیگر خبر دادند، هم‌زمان به تیراندازی به سوی یکدیگر ادامه می‌دهند.

حملات متقابل نیروهای ارتش شامل نیروی هوایی به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای شبه‌نظامی «پشتیبانی سریع» (آراس‌اف) وابسته به ژنرال محمد حمدان دقلو در شرایطی ادامه یافته که قرار است آتش‌بس سه روزه آخر هفته گذشته از روز یک‌شنبه برای سه روز دیگر نیز تمدید شود.

نظر به بحران انسانی ناشی از ادامه آتشباری‌ها و وضعیت جنگی که خارطوم و شهرهای دیگر سودان را به کام خود فرو برده، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد مارتین گریفیس، مسئول امور بشردوستانه این سازمان را در مأموریتی فوری راهی سودان کرده است.

مارتین گریفیس پیش از عزیمت به سوی سودان گفت خطر مرگ برای مجروحان وجود دارد زیرا امکان پزشکی برای درمان آن‌ها در دسترس نیست.

او افزود، ابعاد و سرعت رویدادهای این کشور «بی‌سابقه» است و دسترسی به آب و غذا به‌ویژه در خارطوم سخت‌تر می‌شود. به گفته این دیپلمات ارشد سازمان ملل، «غارت گسترده» محموله‌های امدادی مانعی برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان است.

سازمان ملل روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای نوشت تلفات و ویرانی به‌بار آمده در سودان زیاد است و این نگرانی وجود دارد که این بحران عواقبی طولانی‌مدت در این کشور و منطقه داشته باشد. دبیرکل سازمان ملل پیشتر نیز نسبت به وقوع «جنگ فراگیر» در سودان هشدار داده بود.

به گزارش شبکه الجزیره، روز یک‌شنبه آتش‌بس در پی بروز درگیری بین نظامیان ارتش و نیروهای «پشتیبانی سریع» در نزدیکی اقامتگاه ریاست‌جمهوری و نقاط مرکزی خارطوم، پایتخت، شکسته شد و طرفین در تکاپوی خود برای تسلط بر اماکن راهبردی حکومتی، سلاح‌های سنگین نیز به کار بردند.

وزیر خارجه سودان یک‌شنبه گفته بود که ارتش در حال «بازپس‌گیری» مناطقی در پایتخت است که در دو هفته گذشته به کنترل نیروهای ژنرال دقلو درآمده بود. این گفته از سوی منابع مستقل تأیید نشده است.

منطقه دارفور، در جنوب سودان، همچنان یکی دیگر از کانون‌های عمده بحران است. هشدارهایی در مورد احتمال تجزیه سودان و از جمله جدایی دارفور که دارای منابع غنی است، مطرح شده است.

در حالی که وزارت بهداشت سودان تا بامداد یک‌شنبه شمار تلفات را دست‌کم ۵۲۸ تن و تعداد زخمی‌ها را حدود ۴ هزار و ۶۰۰ تن اعلام کرده بود، کمیسیون حقوق بشر سودان در این روز گفت که داده‌های واقعی در مورد قربانیان قابل شمارش نیست و سیستم بهداشتی در آستانه فروپاشی است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که شماری از امدادگران در میان کشته‌ها و زخمی‌های نبردهایی هستند که از ۲۶ فروردین درگرفت.

در شرایطی که مسئولان فرودگاه بین‌المللی خارطوم نیز روز یک‌شنبه ممنوعیت هرگونه پرواز غیرنظامی در حریم هوایی سودان را تا دو هفته دیگر تمدید کردند، خروج خارجی‌ها از سودان عمدتاً با کشتی از بندر پورت‌سودان و از آب‌های دریای سرخ به سوی عربستان انجام می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که تا روز یک‌شنبه به خروج حدود یک‌هزار تن از شهروندانی که تابعیت آمریکا را دارند، کمک کرده و این روند ادامه دارد.

متیو میلر، یک سخنگوی وزارت خارجه در واشینگتن، گفت ای کشور به شهروندان آمریکایی و «سایر افراد واجد شرایط» برای رفتن به عربستان کمک خواهد کرد. اکثر ۱۶ هزار آمریکایی باقی‌مانده در سودان، تابعیت دوگانه دارند.

همزمان، هزاران شهروند سودانی پیاده یا با طی مسافت طولانی در اتوبوس‌های پرازدحام به سوی مرزهای کشورهای همسایه می‌گریزند.

در این میان، مقامات ارشد نظامی و سیاسی عربستان روز یک‌شنبه از یک گروه ۶۵ نفره از دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران که با خروج از خارطوم با کشتی به جده رسیدند، استقبال کردند. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از «همکاری مؤثر عربستان» در تخلیه این ایرانیان «تقدیر» کرد.

عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و رئیس شورای حکومتی سودان، هیئتی را برای گفت‌وگو با امیرنشین‌های خلیج فارس، که با رقیب او، ژنرال دقلو ارتباط نزدیک دارند، راهی امیرنشین‌ها کرده است.

جاسم محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، روز یک‌شنبه در دیدار با هیئت یادشده در ریاض گفت این شورا بر حفظ امنیت و ثبات سودان تأکید دارد و خواهان قطع کامل درگیری‌ها در این کشور است.

همزمان، منصور بن‌زاید آل‌نهیان، معاون نخست‌وزیر امارات با ژنرال البرهان تلفنی گفت‌وگو کرد. امارات که به داشتن رابطه نزدیک با ژنرال دقلو شهرت داشت، اعلام کرده از هرطرحی برای پایان مسالمت‌آمیز بحران سودان حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG