لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

شهرداری نوشهر «بدون مجوز» بخشی از باغ گیاه‌شناسی مهم این شهر را تخریب کرد


عکس مربوط به تخریب شبانه دیوار باغ گیاه‌شناسی نوشهر توسط شهرداری است
عکس مربوط به تخریب شبانه دیوار باغ گیاه‌شناسی نوشهر توسط شهرداری است

شهرداری نوشهر هزار و ۵۰۰ متر مربع از باغ گیاه‌‌شناسی این شهر را شبانه و «بدون مجوز» تسطیح کرد.

خبرگزاری ایسنا گزارش داده که شهرداری نوشهر شامگاه سوم فروردین «بدون اخذ مجوز بیش از ۲۰۰ متر از دیوار شمالی باغ گیاه‌شناسی را تخریب و هزار و ۵۰۰ متر مربع از عرصه آن را نیز با لودر و بولدوزر تسطیح کرده است.»

بر اساس اعلام یکی از اعضای هیئت علمی این باغ گیاه‌شناسی، شهردار نوشهر ابتدا «شخصا» برای تخریب دیوار اقدام کرده و در ادامه کار را به نیروهای حاضر در محل واگذار کرده است.

باغ گیاه‌شناسی نوشهر که در آن نمونه‌های گیاهی نادری وجود دارد، ۷۲ سال پیش به عنوان اولین باغ پژوهشی و اکولوژیک در ایران و خاورمیانه ساخته شد و به مرور شهرتی جهانی یافت.

این باغ گیاه‌شناسی در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان «اثر طبیعی» در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

به گزارش ایسنا موضوع عقب‌نشینی این باغ از سال‌های گذشته و با هدف توسعه شهری از سوی شهرداران نوشهر پیگیری شده بود اما بر اساس توافق‌نامه‌ بین مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و شهرداری نوشهر مقرر شده بود که شهرداری در قبال انجام برخی فعالیت‌های عمرانی برای عقب‌نشینی از دیوار شمالی باغ اقدام کند.

بر اساس این گزارش شهرداری نوشهر تاکنون نتوانسته است به بیشتر تعهدات خود عمل کند.

خطر تخریب این باغ از ۲۱ سال گذشته وجود داشته و اداره بنادر نوشهر روز هشتم آبان ۸۹ اقدام به تصرف بخشی از این باغ و تخریب بیش از ۳ هکتار از عرصه‌های این باغ کرد که با مقاومت فعالان محیط‌ زیست و ارجاع این پرونده به دادگاه از این اقدام جلوگیری شد.

پس از آن در تیرماه سال ۹۲ نیز دستور استانداری مازندران برای تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر که قدیمی‌ترین نوع خود در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود، حاشیه‌های بسیاری به همراه داشت.

این اقدام استانداری مازندران باعث شد که روز پنجم تیر ۹۲، حدود ۲۰۰ نفر از دوستداران محیط زیست از نوشهر و شهرهای دور و نزدیک به محوطه باغ گیاه‌شناسی بیایند تا مانع تخریب آن شوند، حرکتی که دست‌کم به‌ طور موقت خطر تخریب را از این باغ دور کرده بود.

مجموعه کشت درخت و درختچه این باغ گیاه‌شناسی از سال ۱۳۳۱ پایه‌گذاری شده است، اما قدمت ایستگاه تحقیقات گیاهی نوشهر به سال ۱۳۱۰ یعنی ۸۲ سال پیش می‌رسد.

باغ گیاه‌شناسی نوشهر با تلاش دکتر حبیب‌الله ثابتی، گیاه‌شناس و جنگل‌شناس برجسته ایران، و گروهی از همکاران او ساخته شد و خاک بخش‌هایی از آن با دست و فرغون از مکان‌های دیگر که سنگ‌ریزه نداشت آورده شد.

تخریب باغ‌ها و منابع طبیعی در ایران توسط سازمان‌ها و نهادهای حکومتی سابقه طولانی دارد. از جمله رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اوایل آبان ۱۴۰۲ در نامه‌ای به سران سه قوه خواستار جلوگیری از تخریب باغ ملی گیاه‌شناسی ایران در پی صدور مجوز ساخت ۲۲ برج در کنار ضلع شمالی این باغ از سوی شهرداری تهران شده بود.

خبرگزاری‌های ایران در روزهای گذشته نیز از قطع چهارهزار اصله درخت تنومند در جنگل‌های هیرکانی برای ساخت پارکینگ خودرو مربوط به یک طرح گردشگری خبر داده‌اند.

XS
SM
MD
LG