لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۰

تأیید بازداشت نوشین جعفری و تهدید مهناز افشار


نوشین جعفری در افتتاحيه نمايشگاه عكس‌هایش از فيلم «لانتورى»، ۱۳۹۵
نوشین جعفری در افتتاحيه نمايشگاه عكس‌هایش از فيلم «لانتورى»، ۱۳۹۵

یک هفته پس از انتشار خبر بازداشت نوشین جعفری، عکاس سینما و تئاتر، که با واکنش برخی چهره‌های مشهور سینمایی ازجمله مهناز افشار نیز روبه‌رو شده بود، سخنگوی قوه قضائیه، روز سه‌شنبه ۲۲ مرداد، خبر بازداشت او را تأیید کرد و گفت وی به‌دلیل «اهانت به مقدسات، جسارت نسبت به عزاداری سیدالشهدا و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی» تحت تعقیب قرار گرفته است.

به‌گزارش خبرگزاری ایرنا، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، با بیان این‌که نوشین جعفری به خاطر عکاس بودن بازداشت نشده است، افزود: «در بازرسی از اماکن و تجهیزات فنی مربوط به این شخص، مستندات جدیدی به دست آمد که دون شأن افراد در حرفه‌های جامعه ماست.»

به‌هنگام بازداشت نوشین جعفری و پیش از آن‌که خبر آن تأیید شود، برخی کاربران توئیتر و رسانه‌های وابسته حکومت، با ابراز خوشحالی از بازداشت وی، ادعا کردند که نوشین جعفری گرداننده یک حساب کاربری توئیتریِ - به‌زعم آن‌ها «هتاک نسبت به اسلام» - به نام «یار دبستانی» بوده است.

در مقابل، شماری دیگر از کاربران و روزنامه‌نگاران آن را یک «پروژه امنیتی پیچیده تازه برای برخورد با برخی هنرمندان و سلبریتی‌ها» توصیف کردند.

شهرزاد جعفری، خواهر نوشین جعفری، هرگونه ارتباط او با حساب کاربری «یار دبستانی» را تکذیب کرده است.

نوشین جعفری که کار روزنامه‌نگاری در موضوع فرهنگ و هنر را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده، در بهمن‌ماه ۱۳۸۸ نیز یک بار بازداشت شده بود.

زمینه اصلی فعالیت خانم جعفری در سال‌های اخیر عکاسی هنری و عکاسی فیلم و تئاتر بوده است.

در روزهای گذشته برخی چهره‌های مشهور سینمایی، ازجمله ترانه علیدوستی و مهناز افشار، نیز در واکنش به بازداشت نوشین جعفری پیام‌های حمایت‌آمیز منتشر کرده‌اند.

از سوی دیگر، سه روز پس از توئیت حمایت‌آمیز مهناز افشار در مورد نوشین جعفری، باشگاه خبرنگاران جوان با ادعای این‌که او پرونده‌های متعددی در دادسرا دارد، در گزارشی تهدیدآمیز نوشت که «اگر به ایران برگردد، بازداشت می‌شود».

اشاره باشگاه خبرنگاران جوان به حکم احضاری بود که در پی پیام توئیتری مهناز افشار درباره حضور نیروهلی حشدالشعبی و صیغه زنان برای این بازیگر سینما صادر شده بود. در گزارش‌های تعدادی از رسانه‌های اصولگرا این مطرح شده بود که این پیام توئیتری انگیزه قتل یک روحانی ۴۶ ساله به نام مصطفی قاسمی در همدان را ایجاد کرده است.

مهناز افشار مدت زیادی است که در خارج از ایران به سر می‌برد و چهار روز پیش در اینستاگرامش اعلام کرده بود که قصد دارد در پاییز امسال به ایران برگردد.

باشگاه خبرنگاران جوان در گزارش دیروز خود همچنین با ادعای این‌که نوشین جعفری به‌خاطر «توهین به اهل‌بیت» بازداشت شده، به حمایت مهناز افشار از او نیز پرداخت و افزود که وی «با اینکه به دلیل فعالیت خلاف واقع در فضای مجازی به دادگاه احضار شده است، باز هم در اظهارنظری جدید در خصوص نوشین جعفری مطالبی را منتشر کرده است».

باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی است که مستقیماً زیر نظر معاونت سیاسی این سازمان فعالیت می‌کند.

منابع: ایرنا، باشگاه خبرنگاران جوان، توئیتر، رادیو فردا / ر.ش

XS
SM
MD
LG