لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

شکسته شدن سیل‌بند در اهواز؛ تکذیب آلودگی نفتی در خوزستان


سیل در اهواز
سیل در اهواز

براساس گزارش‌ها سیل‌بند منطقه «گلبهار» در اهواز، صبح روز جمعه ۲۳ فروردین شکسته است؛ در همین حال معاون فرماندار این شهر خبر داد که یک سیل‌بند دیگر در غرب این شهر «ترمیم» شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون خدمات شهری شهرداری اهواز خبر داد که صبح جمعه بخشی از سیل‌بند منطقه «گلبهار» اهواز دچار شکستگی شد و آب حدود ۳۰ درصد این منطقه را آب فراگرفته است.

علیرضا عالی‌پور گفت که ماشین‌آلات شهرداری درحال ترمیم این سیل‌بند هستند.

منطقه گلبهار بین منطقه گلدشت و ملاشیه اهواز واقع شده و حدود دو هزار نفر جمعیت دارد.

عصر جمعه نیز لطیف حیایی، معاون فرماندار اهواز، خبر داد که سیل‌بند مناطق «کیان‌آباد»، «کیانپارس» و «سید خلف» در غرب این شهر ترمیم شد.

به گفته آقای حیایی، این سیل‌بند که ۸۰۰ متر طول دارد ترمیم و خاکریزی شده و «در واقع در کنار سیل‌بند قدیمی سیل‌بند جدید احداث شده است تا این نقطه از استحکام بالایی برخوردار شود».

وی گفت که همچنین خیابان‌های منتهی به رودخانه در منطقه «کوی سید خلف» با تخلیه چندین کامیون خاک «ایمن شد، تا از نفوذ آب به داخل منازل جلوگیری شود».

روز چهارشنبه استاندار خوزستان دستور تخلیه پنج محله «عین دو»، «گلدشت»، «کوی سلیم آباد»، «کوی سیاحی» و «کوی سادات» را صادر کرد.

براثر سیل همچنین تعدادی از چاه‌های نفت در میدان «آب تیمور» و بخشی از میدان منصوری و چاه‌های آزادگان زیر آب رفته و در منطقه اهواز ۳ نیز بخشی از خطوط لوله و چاه‌ها دچار آبگرفتگی شده‌اند.

در شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویری از ورود پسماندهای نفتی به رودخانه کارون منتشر شده است.

با این حال روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد که «تاکنون آلودگی نفتی بر اثر سیل خوزستان در این استان رخ نداده است».

از سوی دیگر خبرگزاری ایرنا گزارش داده که در منطقه قیاضی شادگان، در ۱۲۰ کیلومتری اهواز، فاضلاب وارد برخی خانه‌ها شده است.

از هفته پایانی اسفند ماه حدود ۲۰ استان ایران درگیر سیل بوده‌اند.

در همین حال سازمان هواشناسی ایران پیش‌بینی کرد که در روز شنبه «بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق و وزش باد شدید» در استان‌های بوشهر، فارس، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، شرق اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، شرق سمنان، گلستان و شرق مازندران رخ خواهد داد.

بر اساس این پیش‌بینی، در روز یکشنبه احتمال وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، غرب خراسان رضوی و غرب خراسان جنوبی وجود دارد.

تاکنون کویت، سوئیس، فرانسه، ژاپن، ترکیه و آلمان کمک‌هایی را برای سیل‌زدگان به ایران فرستاده‌اند.

صلیب سرخ آلمان نیز گفته است ۴۰ قایق نجات و ۴۰ موتور قایق را برای کمک به سیل‌زدگان به هلال احمر ایران تحویل داده است؛ میشائیل کلور برشتولد، سفیر آلمان در تهران، تصاویری از این قایق‌ها را در توئیترش منتشر کرد.

از سوی دیگر هلال احمر عربستان سعودی و هلال احمر امارات متحده عربی نیز روز جمعه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که در حال بررسی مکانیسمی برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده ایران هستند.

روز جمعه همچنین شاهین حسنوند، رئیس پلیس فتای خوزستان، خبر داد که ۲۴ نفر از افرادی که «با پخش اخبار منحرف و شایعات مربوط به سیل موجب تشویش اذهان عمومی شده بودند شناسایی و به مرجع قضایی معرفی» شده‌اند.

وی به جزئیات خبرهایی که این افراد منتشر کرده‌اند اشاره نکرده است. نهادهای جمهوری اسلامی برخی مواقع انتشار اخبار واقعی از وضعیت نامناسب سیل‌زدگان را «تشویش اذهان» عمومی خوانده‌اند.

منابع: خبرگزاری‌های فارس، ایرنا و ایسنا،رادیو فردا / ا.م /ج

XS
SM
MD
LG