لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

تخلیه بیمارستان سلامت اهواز؛ تحویل ۴۰ قایق نجات از سوی آلمان


تاکنون بیش از ۲۱۰ روستا و ۶ شهر در استان خوزستان دچار آب‌گرفتگی و سیل شده‌اند. (تصویر از ایسنا)
تاکنون بیش از ۲۱۰ روستا و ۶ شهر در استان خوزستان دچار آب‌گرفتگی و سیل شده‌اند. (تصویر از ایسنا)

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز از تخلیه بیمارستان سلامت اهواز به علت احتمال خطر آبگرفتگی خبر می‌دهد.

فرهاد حمزه‌لویی دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت که «در این بیمارستان ۱۱۰ نفر بستری بودند که ۲۷ نفر از آنان به بیمارستان سینا و مابقی به بیمارستان گلستان اهواز منتقل شدند.»

در همین حال خبر می‌رسد که در پی ادامه یافتن مشکلات سیل‌زدگی در ایران، صلیب سرخ آلمان روز دوشنبه ۴۰ قایق نجات و ۴۰ موتور قایق را برای کمک به سیل‌زدگان به هلال احمر ایران تحویل داده است.

تاکنون کویت، سوئیس، ترکیه و آلمان کمک‌هایی برای سیل‌زدگان به ایران فرستاده‌اند.

سیلاب‌های فراوان در ۲۳ استان ایران سه هفته است که تقریباً نیم میلیون نفر را درگیر خود کرده و جان دست‌کم ۷۰ نفر را گرفته است. این سیلاب‌ها بیش از ۲۵ هزار خانه را ویران و دست‌کم ۶۰ هزار خانوار را آواره کرده است.

پس از عبور سیلاب‌ها از لرستان و ایلام اکنون استان خوزستان دچار خطرات سیل شده و به نوشته ایرنا تاکنون بیش از ۲۱۰ روستا و ۶ شهر در استان خوزستان دچار آب‌گرفتگی و سیل ناشی از طغیان رودخانه‌ها شده‌اند و امداد رسانی هوایی و زمینی به سیل‌زدگان ادامه دارد.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، روز دوشنبه با بیان اینکه ورودی و خروجی کرخه همچنان ثابت و بالا مانده گفت که «باید فکری کنیم چون پایین‌دست تحمل این حجم از خروجی را ندارد». او تأکید کرد: «سد کرخه پر شده و باید برنامه‌ریزی کنیم بلکه بتوانیم تصمیم دیگری بگیریم.»

بروز سیل خسارات مالی فراوانی نیز به‌بار آورده به طوری که فاطمه ذوالقدر، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، روز دوشنبه از برداشت از صندوق توسعه ملی برای پوشش دادن هزینه‌های سیل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وی تصریح کرد: «رئیس‌جمهور در قالب نامه‌ای، دستور برداشت ۲ میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به‌اذن رهبری را که معادل ریالی آن با توجه به نوسانات نرخ ارز حدود ۲۷هزار میلیارد تومان است صادر کرده تا این مبلغ هرچه سریعتر به مناطق سیل‌زده اختصاص یابد.»

صندوق توسعه ملی در دولت محمد خاتمی با هدف ذخیره شدن مازاد درآمدهای نفتی طراحی شد و مهم‌ترین مأموریت آن، «تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی» اعلام شده بود.

سیل‌های اخیر ابنیه فنی پرشماری را در ایران ویران کرده و روز دوشنبه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: «در سیل‌های اخیر به ۱۲ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور از جمله جاده یاسوج-شیراز خسارت وارد شد.»

آسیب ۳۰۰ میلیاردی به میراث فرهنگی

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز خبر می‌دهد که برخی آثار تاریخی کشور بر اثر سیل دچار آسیب شده که اعتباری معادل ۳۰۰ میلیارد تومان برای مرمت و نجات‌بخشی آن‌ها نیاز است.

به گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان با تأکید بر این که یونسکو خواهان ارائهٔ گزارش از وضعیت آثار جهانی ایران در سیل اخیر شده، افزود: «۷۳۰ اثر تاریخیِ ۲۵ استان کشور در اثر بارش باران و سیلاب آسیب دیده‌است.»

به گفته این مسئول سازمان میراث فرهنگی، پل «اَفرینه» در لرستان، پل شکسته یا «پل دختر»، بخش‌هایی از دیوارهای حفاظتی اطراف قلعهٔ فلک‌الافلاک و یخچال «میرفتاح» در همدان، از آن دسته آثار تاریخی هستند که بر اثر سیل‌های اخیر آسیب بسیار دیده‌اند.

هشدار نسبت به فروریختن مدارس مناطق سیل‌زده

روز دوشنبه معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ضمن هشدار نسبت به فروریختن مدارس سیل‌زده تأکید کرد که هیچ‌کس نباید وارد این مدارس شود.

به گزارش ایلنا، مهرالله رخشانی‌مهر با اشاره به آسیب دیدن بیش از ۳۰۰ مدرسه در سیل استان گلستان و خسارت وارده ۲۶ میلیاردی آن افزود با توجه به تخریب مدارس در استان‌های سیل‌زده یکی از راهکارهای آموزش و پرورش برای پیشبُرد آموزش دانش‌آموزان ارسال کانکس به این مناطق است که تاکنون تعدادی از این کانکس‌ها نیز به استان‌ها ارسال شده، اما این نگرانی وجود دارد که مابقی کانکس‌ها دیر به دست ادارات آموزش و پروش استان‌ها برسد.

سخنان این مقام آموزش‌وپرورش در حالی منتشر می‌شود که حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برای جبران فوری خسارات آسیب‌دیدگان سیل وعده داده‌است.

علی‌اصغر پیوندی، رئیس هلال احمر ایران، می‌گوید تا کنون ۶۵ میلیارد تومان کمک نقدی برای سیل‌زدگان، از سوی شهروندان به حساب این نهاد واریز شده، که رکورد کمک‌های نقدی زلزله کرمانشاه را «شکسته است».

با استفاده از ایرنا، ایسنا، مهر و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG