لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۰

حمایت لئوناردو دی‌کاپریو از فعالان محیط زیست بازداشت شده در ایران


 لئوناردو دی‌کاپریو از طرفدارانش خواسته نگرانی خود را نسبت به تداوم بازداشت هشت فعال بازداشت شده در ایران اعلام کنند.
لئوناردو دی‌کاپریو از طرفدارانش خواسته نگرانی خود را نسبت به تداوم بازداشت هشت فعال بازداشت شده در ایران اعلام کنند.

لئوناردو دی‌کاپریو، ستاره هالیوود و فعال محیط زیست، روز چهارشنبه از طرفدارانش خواسته است نگرانی خود را از ادامه بازداشت هشت فعال محیط زیست زندانی در ایران ابراز کنند.

لئوناردو دی‌کاپریو با بازنشر توییتی درباره بازداشت فعالان محیط زیست بازداشتی نوشته است: فعالان محیط زیست در سراسر جهان همچنان به طور ناعادلانه تحت تعقیب قضایی قرار میگیرند. مامی‌بایست در کنار کسانی بایستیم که زندگی خود را برای محافظت از آینده کره خاکی ما و ساکنان آن به خطر می اندازند.

این ستاره هالیوودی در ادامه از طرفدارانش خواسته است نگرانی خود را نسبت به تداوم بازداشت هشت فعال محیط زیست بازداشت شده در ایران با امضا نامه آنلاین (پتیشن) بیان کنند.

هشت فعال محیط زیست به نام‌های سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز، بیش از یک‌ سال است که در «بازداشت موقت» سازمان اطلاعات سپاه پاسداران هستند.

قرار است سومین جلسه دادگاه این فعالان محیط زیست روز ۲۳ بهمن‌ماه برگزار شود.

روز شنبه دومین جلسه دادگاه این هشت نفر به ریاست قاضی صلواتی در حالی برگزار شد که این افراد از حق انتخاب وکیل محروم بودند و مجبور شدند وکلای معرفی شده از سوی قوه قضاییه را برای وکالت بپذیرند.

قوه قضائیه در ابتدا اتهام این فعالان محیط زیست را «جاسوسی برای بیگانگان» اعلام کرده بود، اما چند ماه بعد اتهام «فساد فی الارض» برای برخی از آنها مطرح شد که حکم صادره برای این اتهام می‌تواند اعدام باشد.

این در حالی است که محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی شامگاه یکشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت که شورای عالی امنیت ملی نیز «فعالیت متهمان محیط زیستی را مصداق جاسوسی تشخیص نداده است».

با این حال خواهر سام رجبی در صفحه توئیتر خود نوشت که نیلوفر بیانی یکی از متهمان محیط‌ زیستی روز شنبه در جلسه دادگاه اعلام کرد که تحت فشار و تهدید بازجویان اعتراف کرده است.

سایت کلمه نیز گزارش داد گویا تا ماه‌ها مرگ کاووس سیدامامی استاد دانشگاه و رئیس موسسه حیات وحش پارسیان که در بازداشتگاه اطلاعات سپاه جان سپرد، برای اعتراف‌گیری بیشتر به این زندانیان خبر داده نشده بود. مرگی که اطلاعات سپاه آن را «خودکشی» اعلام کرد.

در حالی که دولت حسن روحانی و از جمله عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گویند که این افراد جاسوس نیستند، قوه قضائیه و اطلاعات سپاه بر ادعای خود مصر هستند.

با استفاده از توییتر و گزارشهای رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG