لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

برگزاری دومین جلسه دادگاه هشت فعال محیط زیست بدون حضور وکلای انتخابی


هشت فعال محیط زیست بیش از یک سال است که در «بازداشت موقت» سازمان اطلاعات سپاه پاسداران هستند
هشت فعال محیط زیست بیش از یک سال است که در «بازداشت موقت» سازمان اطلاعات سپاه پاسداران هستند

دومین جلسه دادگاه هشت فعال محیط زیست که از یک سال پیش زندانی هستند، روز شنبه ۱۳ بهمن به صورت غیرعلنی و بدون حضور وکلای انتخاباتی آنان برگزار شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، کیفرخواست این زندانیان بیش از ۳۰۰ صفحه است و در جلسه روز شنبه دادگاه بخش دیگری از آن قرائت شد. تاریخ جلسه بعدی دادگاه اعلام نشده است.

خبرگزاری ایرنا نوشته که در جلسه روز شنبه نیز مانند اولین جلسه دادگاه، سه تن از وکلای «مورد اعتماد قوه قضائیه» که قاضی بازنشسته هستند، حضور داشتند.

این خبرگزاری نام این سه وکیل را کاظم حسینی، رضا جعفری و فردی با نام فامیلی بیگی اعلام کرده است.

در همین حال محمد حسین آقاسی، وکیل سام رجبی، در مصاحبه با رادیو فردا گفته که برای جلسه دوم دادگاه از او دعوت نشده است.

همچنین خواهر سام رجبی از سخنان کاظم حسینی، یکی از وکلای «مورد اعتماد» قوه قضائیه در این پرونده، مبنی بر اینکه در جلسه دادگاه وکلای متهمان حضور داشتند، انتقاد کرد.

کتایون رجبی در توئیتر خود نوشت که وکیل برادرش در جلسه دادگاه حضور نداشته است.

حضور وکلای مورد اعتماد قوه قضائیه در جلسه دادگاه و دعوت نشدن از وکلای انتخابی در حالی است در حالی است که پیش از این رئیس و دیگر مقامات قوه قضائیه اعلام کرده بودند، این وکلا تنها در مرحله بازجویی حضور دارند و متهمان سیاسی و امنیتی می‌توانند وکلای مورد نظر خود را برای دادگاه معرفی کنند.

قوه قضائیه ایران چند ماه پیش فهرستی از «وکلای مورد تایید» خود را به دادسراها اعلام کرد که بر اساس آن، متهمان پرونده‌های سیاسی و امنیتی تنها از میان افراد این فهرست می‌توانند وکیل انتخاب کنند.

پیش از این گزارش شده بود که ابوالقاسم صلواتی، قاضی پرونده هشت فعال محیط زیستی، از سام رجبی خواسته که محمد حسین آقاسی، وکیل خود را عزل کند.

خواهر سام رجبی همچنین در توئیتر خود خبر داد که نیلوفر بیانی، یکی از هشت فعال محیط زیستی زندانی، روز شنبه در جلسه دادگاه گفته که تحت فشار و به دلیل تهدید شدن توسط بازجویان اعتراف کرده است.

هشت فعال محیط زیست به نام‌های سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز، بیش از یک سال است که در «بازداشت موقت» سازمان اطلاعات سپاه پاسداران هستند.

برگزاری دومین جلسه دادگاه فعالان محیط زیست با حضور وکلای «مورد اعتماد قوه قضائیه»
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:34 0:00
لینک مستقیم

قوه قضائیه جمهوری اسلامی در ابتدا اتهام آنها را «جاسوسی برای بیگانگان» اعلام کرده بود، اما چند ماه بعد اتهام «فساد فی الارض» برای برخی از آنها مطرح شد که حکم صادره برای آن می‌تواند اعدام باشد.

اتهام «جاسوسی» به این فعالان در حالی مطرح شده که وزارت اطلاعات ایران به عنوان مرجع تشخیص این موضوع، بارها این اتهام را رد کرده و آن را وارد ندانسته است.

این افراد اندکی پس از بازداشت کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و رئیس موسسه حیات وحش پارسیان، بازداشت شدند.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی علت مرگ آقای سیدامامی در زندان را «خودکشی» اعلام می‌کنند؛ موضوعی که از سوی خانواده وی رد شده است.

۲۱ آبان‌ سال جاری، بیش از هزار تن از متخصصان و فعالان حامی محیط زیست در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، شهادت دادند که فعالان بازداشت‌شده محیط زیست در ایران، «هیچ‌گونه فعالیت شبهه‌انگیزی» نداشته‌اند و در چارچوب «قانون، بی‌مزد و منت» از طبیعت کشور حفاظت کرده‌اند.

روزنامه همشهری نیز آذرماه نوشته بود که ۷۲ نفر از استادان، متخصصان و فعالان محیط زیست در نامه‌ای به فرمانداری تهران خواستار صدور مجوز تجمع در حمایت از فعالان بازداشت‌شده محیط زیست زندانی شدند.

با استفاده ازخبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا / ا. م./ س.ن
XS
SM
MD
LG