لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۶

خانواده کاووس سیدامامی از صدا و سیما شکایت کرد


کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست
کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست

وکیل مدافع خانواده کاووس سیدامامی از شکایت موکلانش علیه رئیس، معاون سیاسی و مدیر شبکه دوم صدا و سیما، تهیه‌کننده برنامه خبری «۲۰:۳۰» و عوامل تولید برنامه «منطقه ممنوعه» خبر داد.

پیام درفشان روز یکشنبه (۲۴ تیرماه) به خبرگزاری ایرنا گفته که مهران و رامین سیدامامی، فرزندان کاووس سیدامامی، علیه این افراد در دادسرای فرهنگ و رسانه شکایتی مطرح کرده‌اند.

گفت‌وگو با پیام درفشان، وکیل خانواده کاووس سیدامامی
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:43 0:00
لینک مستقیم


شکایت فرزندان کاووس سیدامامی، تحت عناوین اتهامی «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، افترا، توهین و اقدام علیه امنیت ملی» ثبت شده است.

کاووس سیدامامی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-کانادایی، استاد دانشگاه «امام صادق»، مدیر موسسه «میراث پارسیان» و فعال محیط زیست، بهمن‌ماه سال ۹۶ بازداشت شد و مدتی بعد مقام‌های قضایی اعلام کردند که در زندان اوین «خودکشی» کرده است.

دادستان تهران اتهام وی و شمار دیگری از فعالان محیط زیست در ایران را باوجود مخالفت وزارت اطلاعات، «جاسوسی» و «جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک» اعلام کرده است.

آقای درفشان در اردیبهشت‌ماه سال جاری گفته بود که دستگاه «جاسوسی» که تلویزیون ایران مدعی شده متعلق به کاووس سیدامامی بوده٬ یک «قلاب ماهیگیری» است.

در ویدئویی که در برنامه ۲۰ و ۳۰ تلویزیون ایران علیه سیدامامی پخش شد، «آنتنی» به نمایش در آمد و ادعا شد سیدامامی از طریق آن٬ «اطلاعات سری» برای بیگانگان ارسال می‌کرده است.

با این حال به گفته وکیل خانواده سیدامامی، این آنتن ادعایی٬ «صرفاً یک چوب ماهیگیری است که خانواده سیدامامی در گردش‌های خارج شهر خود یک رادیو روی این چوب ماهیگیری نصب کرده و رادیو گوش می‌کردند».

آقای درفشان به خبرگزاری ایرنا گفته برنامه «منطقه ممنوعه»، به انتشار عکس‌های خصوصی مورث موکلان او مبادرت کرده و با وجود اظهارنظر صریح وزارت اطلاعات مبنی بر رد اتهام «جاسوسی»، قبل از اثبات جرم بر این اتهام اصرار ورزیده است.

به گفته وی، در این برنامه گفته شده: «سیدامامی با تشکیل موسسه میراث پارسیان با تیم سفارش شده از طرف سرویس‌های جاسوسی غرب بر روی بحران‌های محیط زیستی ایران به ویژه مسئله آب، چگونگی قحطی و خشکسالی، تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌داد و با پوشش این فعالیت‌ها اقدام به شبکه‌سازی و جذب نیرو می‌کرد.»

در این برنامه همچنین این استاد دانشگاه و تیم وی به ارسال اطلاعات از «مراکز نظامی و امنیتی»، تصویربرداری از «سایت‌های موشکی، نظامی و امنیتی» و «اندازه‌گیری فاصله پرتاب تا فرود موشک» متهم شده است.

این برنامه در عین حال کاووس سیدامامی را دارای «جایگاه» خاصی نزد «سرویس‌های بیگانه» معرفی کرده و «خودکشی» وی در زندان را نیز مخابره «پالس و پیام امنیتی برای مخاطب مورد نظر» او نامیده است.

درفشان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به عنوان دستگاه بازداشت‌کننده سیدامامی را فاقد صلاحیت در موضوع «جاسوسی» معرفی کرده و فارغ از تهمت‌های اثبات‌نشده به وی پخش چنین برنامه‌ای را «خلاف ماده ۹۱ قانون آئین دادرسی کیفری» عنوان کرده است.

بر اساس اظهارات وی، قرار است به شکایت فرزندان آقای سیدامامی -که مادر آنها نیز ممنوع‌الخروج شده- در شعبه نهم دادسرای فرهنگ و رسانه رسیدگی شود.

اوایل تیرماه محمود صادقی، نماینده مجلس از «هجوم» مأموران امنیتی به خانه کاووس سیدامامی به منظور «فیلم‌برداری برای یک فیلم» خبر داد.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، در مورد توئیت صادقی مبنی بر هجوم ماموران امنیتی به منزل سید امامی و گذاشتن جعبه‌ای در داخل خانه عنوان کرد: «من نمی‌دانم، جعبه را نشنیدم ولی برای کاری که انجام شده حتماً مجوز قانونی وجود داشته است.»

این در حالی است که رامین سیدامامی، از بستری‌شدن مادرش مریم ممبینی که به تازگی از بیمارستان مرخص شده بود، به‌دنبال «بازجویی‌ها مقابل دوربین ضابطین» خبر داده‌ است.

ایروین کاتلر٬ وزیر پیشین دادگستری کانادا و وکیل شناخته‌شده بین‌المللی در حوزه حقوق بشر٬ وکالت خانواده سیدامامی را بر عهده گرفته و سازمان عفو بین‌الملل نیز از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که به آزارهای «بی‌رحمانه» علیه خانواده این فعال محیط زیست پایان دهند.

منابع: ایرنا و رادیو فردا؛ ب.ب/ت.ت
XS
SM
MD
LG