لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۴

دلار ۹ هزار تومان شد، سکه ۳ میلیون و۳۰۰ هزار تومان


براساس گزارش‌ها، روز یکشنبه ۳۱ تیر قیمت هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی تهران به حدود ۹ هزار تومان رسید و قیمت سکه نیز به حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

درهمین حال خبرگزاری تسنیم از «امنیتی» شدن فضای بازار سکه خبر داد و قائم مقام فرمانده نیروی انتظامی نیز اعلام کرد که ۳۰۰ نفر از به گفته او، «مخلان بازار ارز و سکه» بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، قیمت دلار که در دو هفته گذشته بین ۷۸۰۰ تا ۸۱۰۰ تومان بود روز یکشنبه به ۸۹۵۰ تومان رسید.

بر اساس این گزارش، قیمت یورو نیز روز یکشنبه تا ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش یافت.

همچنین براساس گزارش کانال‌های تلگرامی، قیمت دلار در روز یکشنبه چند بار افزایش یافت و به ۹ هزار تومان رسید. کانا‌ل‌هایی که قیمتروزانه طلا و ارز را گزارش می‌کنند، افزایش قیمت ارز در روز یکشنبه را «لحظه‌ای» توصیف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سکه طرح جدید «بهار آزادی» در بازار تهران با ۱۲۴ هزار تومان افزایش به ۳ میلیون و ۲۸۷ هزار تومان رسید.

با این حال به نوشته برخی کانال‌های تلگرامی، قیمت سکه به حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرده اند. یک روز پیش‌تر قیمت سکه با جهشی ۱۸۰ هزار تومانی به بیش از ۳ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان رسیده بود.

خبرگزاری ایسنا یکی از دلایل افزایش قیمت دلار را شایعه حذف ارز مسافرتی دانسته است.

افزایش شدید قیمت دلار در روز یک شنبه ساعاتی پس از آن رخ داد که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، بار دیگر تهدید بستن تنگه هرمز را تکرار کرد و خطاب به مقامات آمریکایی گفت که «با دم شیر بازی نکنید، پشیمان کننده است».

خبرگزاری ایرنا نیز روز شنبه به نقل از فعالان صنعت طلا و سکه، جهش قیمت سکه را تا حدی متوجه نزدیک شدن به موعد تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران دانسته بود.

افزایش قیمت ارز درحالی رخ داده که مقامات دولتی پس از شکست خوردن سیاست ارز تک نرخی روز چهارم تیر از ایجاد «بازار ثانویه ارز» خبرداده بودند که بر اساس آن، قیمت ارز سه‌نرخی می‌شود و برای «کالاهای غیرضروری» ارز در توافقی بین صادرکنندگان و وارد کنندگان خرید و فروش خواهد شد.

درماه های گذشته مقامات دولت و قوه قضائیه چندین بار از بازداشت به گفته آنان «اخلال گران» در بازار ارز و سکه خبر داده اند.

درهمین حال اسکندر مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، روز یک شنبه خبر داد که تاکنون ۳۰۰ نفر از به گفته او،« افراد موثر در ایجاد اختلال و بی نظمی» در بازار سکه و ارز بازداشت شده اند.

وی همچنین گفت که برخی از کانال های تلگرامی و حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی که دراینباره «التهاب آفرینی می کردند» مسدود و گردانندگان آنها بازداشت شده اند.

بیش از این بسیاری از تحلیلگران اعلام کرده‌ بودند که «برخوردهای امنیتی» هر چند ممکن است در کوتاه مدت از افزایش قیمت ارز جلوگیری کند، در بلند مدت تأثیری نخواهد داشت.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری های ایسنا، ایرنا،فارس،تسنیم، شبکه های مجازی و رادیو فردا؛ ا.م / ج
XS
SM
MD
LG