لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

دادستانی آمریکا: دو متهم به جاسوسی برای ایران اتهام‌های خود را پذیرفته‌اند


نشان وزارت دادگستری آمریکا
نشان وزارت دادگستری آمریکا

دفتر دادستانی آمریکا در واشینگتن در بیانیه‌ای اعلام کرده‌است که دو شهروند ایرانی‌آمریکایی و ایرانی به نام‌های احمدرضا محمدی دوستدار و مجید قربانی، ۳۹ ساله و ۶۰ ساله، اتهام‌ها در مورد «جاسوسی» برای حکومت ایران را «پذیرفته‌اند».

در بیانیه منتشرشده در ۱۴ آبان ماه گفته شده آقایان محمدی دوستدار و قربانی روز دوشنبه اتهام‌های خود را مبنی بر «جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات در مورد شهروندان آمریکایی و شهروندان آمریکایی عضو گروه مجاهدین خلق» پذیرفته‌اند.

بنا بر این بیانیه احمدرضا محمدی دوستدار دو اتهام خود را پذیرفته‌است از جمله اینکه «بدون اطلاع‌رسانی به دادستانی کل، به‌عنوان عامل دولت ایران» اقدام کرده و مجید قربانی نیز دو مورد اتهام یکی در ارتباط با نقض قوانین داد و ستد مالی و تحریم‌های ایران و دیگری مربوط به نقض «اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین‌المللی» را پذیرفته‌است.

البته تاریخ پذیرش اتهام از سوی دوستدار ۸ اکتبر و قربانی ۴ نوامبر عنوان شده که در هر صورت بیانیه در مورد هر دو متهم روز پنجم نوامبر منتشر شده‌است.

اواخر مرداد ۱۳۹۷ بود که وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد دو مرد ایرانی به اتهام «جاسوسی» برای تهران در ایالات متحده، از جمله تجسس از یک مرکز یهودی و جمع‌آوری اطلاعات از طرفداران مجاهدین خلق بازداشت شده‌اند.

مجید قربانی دارای اقامت آمریکا و ساکن ایالت کالیفرنیا است.

در دادخواست اولیه علیه این دو نفر آمده بود که آنها برای حکومت ایران اطلاعات جمع‌آوری کرده‌اند.

در بیانیه دیگری از سوی وزارت دادگستری آمریکا در همان زمان اعلام شده بود که آقای قربانی با حضور در تجمع‌ مجاهدین خلق در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷ در نیویورک عکس‌هایی از این تجمع تهیه کرده و در اختیار احمدرضا دوستدار قرار داده که در مقابل دو هزار دلار دریافت کرده است.

مجید قربانی در عین حال متهم شده بود که «وظیفه داشت به سازمان مجاهدین خلق نفوذ کند».

احمدرضا محمدی دوستدار نیز متهم شده بود که در سال ۲۰۱۷ با زیر نظر گرفتن یک مرکز یهودی ارتدوکس به نام «خانه خباد روهر» در شیکاگو، از ابعاد امنیتی این ساختمان عکس‌هایی تهیه کرده است.

این بیانیه می‌گوید احمدرضا محمدی دوستدار پذیرفته سه بار برای دیدار با مجید قربانی و هدایت اقدامات او از ایران به آمریکا سفر کرده است.

گفته شده عکس، نام و محل کار قربانی، پیش از سفر دوستدار از طریق فرد واسطه‌ای در اختیار او گذاشته شده بود.

در بیانیه روز سه‌شنبه دادستانی واشینگتن به نقل از جی تب، مقام ارشد پلیس فدرال آمریکا، آمده است «این دو فرد پذیرفته‌اند قانون را زیر پا گذاشته‌اند و از طریق جمع‌آوری اطلاعات در مورد اقدامات مخالفان ایرانی در کشور ما، به‌عنوان عاملان دولت ایران فعالیت کرده‌اند».

تهران هنوز واکنشی به بیانیه تازه وزارت دادگستری آمریکا نشان نداده‌اند.

تاریخ اعلام حکم دوستدار ۱۷ دسامبر سال جاری و تاریخ اعلام حکم قربانی ۱۵ ژانویه سال آینده اعلام شده‌است.

احکام زندان برای اتهام توطئه؛ عاملیت برای دولت خارجی؛ و نقض «اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین‌المللی» حداکثر پنج سال؛ ۱۰ سال؛ و ۲۰ سال است.

بنا بر بیانیه منتشرشده از سوی وزارت دادگستری آمریکا و گزارش‌های پیشین از رویترز، خبرگزاری فرانسه در رادیو فردا/ت
XS
SM
MD
LG