لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

توفان دوریان در مسیر باهاما خسارات شدیدی وارد آورد


دیدماهواره‌ای از توفند گرمسیری دوریان
دیدماهواره‌ای از توفند گرمسیری دوریان

توفان دوریان بامداد دوشنبه با حرکتی آهسته اما شدتی بی‌امان مناطق شمالی کشور جزیره‌ای باهاما را درهم کوبید.

بنا بر گزارش‌ها، این توفان که یکی از نیرومندترین توفندهای ثبت‌شده در تاریخ اقیانوس اطلس است روز دوشنبه در شمال باهاما باعث ویرانی بسیاری از خانه‌ها و تخریب خودروها و دیگر وسایل شده است.

دوریان که روز یک‌شنبه از جزیره آباکو گذشته بود بامداد دوشنبه با سرعت ۲۶۵ کیلومتر در ساعت به جزیره گرند باهاما رسید و هواشناسان می‌گویند حرکت سنگین آن بر روی این جزیره طی تمام روز ادامه خواهد یافت.

هنوز اطلاعات زیادی از وضعیت ساکنان این جزایر مخابره نشده اما مقامات پیش‌بینی می‌کنند که بسیاری از اهالی که در پناهگاه‌ها به‌سر می‌برند خانه‌های خود را از دست داده باشند.

از تلفات جانی احتمالی این توفان نیز هنوز خبری در دست نیست اما سازمان صلیب سرخ جهانی پیامدهای این توفان برای باهاما را «فاجعه‌بار» توصیف کرده است. برآوردهای اولیه حاکی از نابودی یا خسارت دیدن حدود ۱۳ هزار واحد مسکونی در این جزایر طی روز دوشنبه است.

گزارش‌ها حاکی است مرکز توفند هم‌اینک در ۶۵ کیلومتری شرق فری‌پورت، بزرگترین شهر گرند باهاما قرار گرفته است.

در اوج خود، توفند دوریان روز یک‌شنبه به سرعتی معادل ۲۹۷ کیلومتر در ساعت نیز رسید. تنها توفند ثبت‌شده در این مناطق که قوی‌تر از دوریان بوده توفان «اَلن» نام دارد که در سال ۱۹۸۰ به سرعت ۳۰۵ کیلومتر در ساعت رسید اما با آن سرعت به خشکی نرسید.

انتظار می‌رود توفان دوریان پس از گذر از باهاما، از شامگاه دوشنبه تا روز چهارشنبه بخش‌هایی از سواحل ایالت فلوریدا در آمریکا را درنوردد.

منابع: آسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه / پ.پ
XS
SM
MD
LG