لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

حرکت طوفان «دوریان» به سمت پورتوریکو و احتمال جاری شدن سیلاب شدید


آرامش قبل از طوفان در جزیره پورتوریکو- چهارشنبه ششم شهریور
آرامش قبل از طوفان در جزیره پورتوریکو- چهارشنبه ششم شهریور

طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی طوفان موسمی «دوریان» با سرعتی نزدیک به تندبادها روز چهارشنبه ششم شهریور به پورتوریکو خواهد رسید و در مسیر حرکتش به سمت سواحل آمریکا شدت آن افزایش خواهد یافت.

پیش‌بینی می‌شود که با رسیدن این طوفان به پورتوریکو و یا عبور از نزدیکی آن سیلاب شدید و رانش گسترده زمین روی دهد. این اولین آزمایش برای آمادگی این جزیره در مقابله با سوانح طبیعی از سال ۲۰۱۷ و وزش تندباد ماریا در منطقه خواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، سه‌شنبه شب با اعلام وضعیت اضطراری دستور داد نهادهای فدرال کمک‌های لازم را در اختیار نهادهای محلی قرار دهند.

مقامات اداره هواشناسی ملی آمریکا روز سه‌شنبه در سن خوان، مرکز پورتوریکو عنوان کردند طوفان شدید موسمی تمامی جزیره را در برخواهد گرفت. کارشناسان اما با این همه تاکید داشته‌اند که حرکت دقیق طوفان‌هایی نظیر دوریان را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

تغییر مسیر حرکت این طوفان اوایل روز چهارشنبه بسیاری را در جزیره کوچک ویکس در شرق پورتوریکو غافلگیر کرد.

پیش‌بینی‌های هواشناسی برای روزهای آینده حاکی از آن است که طوفان دوریان با سرعت بسیار شدیدی روز یکشنبه یا دوشنبه به سواحل فلوریدا در جنوب شرقی آمریکا خواهد رسید.

دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: «ما حرکت طوفان دوریان را که طبق معمول به پورتوریکو خواهد رسید از نزدیک دنبال می‌کنیم. اداره فدرال مدیریت بحران و دیگران آماده هستند و عملکردی عالی خواهیم داشت».

آقای ترامپ در پیام خود به مقامات محلی پورتوریکو که سال ۲۰۱۷ هنگام وقوع تندباد ماریا، از نهادها و دولت فدرال به دلیل واکنش نامناسب انتقاد کرده بودند کنایه زد و گفت: «وقتی به شما کمک می‌کنند از آنها تشکر کنید، نه مثل دفعه قبل و این امر شهردار نالایق سن خوان را نیز شامل می‌شود.»

اداره هواشناسی آمریکا اوایل چهارشنبه به وقت محلی گفت طوفان دوریان در نزدیکی جزایر ویرجین آمریکا قرار دارد و با سرعتی حدود ۹۵ کیلومتر در ساعت به سمت شمال غرب در حرکت است.

پیش‌بینی می‌شود که در مناطق وزش این طوفان بارش باران به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۵ میلی‌متر و در برخی نقاط به ۲۰ میلی‌متر برسد.

طوفان دوریان در مسیر حرکت خود در باربادوس و سنت لوئیس باعث قطع درختان و قطع شبکه برق‌رسانی شد.

هر چند مقامات محلی در پورتوریکو می‌گویند برای مقابله با این طوفان آماده هستند ولی شهرداران چند شهر در غرب این جزیره اعلام کرده‌اند که سرپناه مناسب و موتورهای برق کافی در اختیار ندارند.

مسئول حمل و نقل پورتوریکو گفت کار ترمیم جاده‌هایی که در تندباد ماریا در سال ۲۰۱۷ تخریب شده هنوز به پایان نرسیده و حدود هزار کیلومتر از جاده‌ها به خاطر صدمه ناشی از رانش زمین همچنان مسدود هستند.

مقامات محلی پورتوریکو افزودند که مدارس و ادارات حداقل تا روز پنجشنبه تعطیل خواهند بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG