لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

طوفان ایرما با ویران کردن جزایر کارائیب به سمت فلوریدا در حرکت است


جزیره سنت مارتن به شدت از طوفان ایرما آسیب دیده به‌طوری که دست‌کم چهار نفر در بخش فرانسوی آن کشته و ۲۱ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
جزیره سنت مارتن به شدت از طوفان ایرما آسیب دیده به‌طوری که دست‌کم چهار نفر در بخش فرانسوی آن کشته و ۲۱ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

طوفان سهگین ایرما پس از درهم کوبیدن چندین جزیره دریای کارائیب که به کشته شدن دست‌کم ۱۱ نفر انجامیده است، روز پنج‌شنبه از جمهوری دومینیکن به سمت هاییتی عبور کرد.

از این طوفان به عنوان شدیدترین توفان اقیانوس اطلس در یک قرن اخیر یاد شده و پیش‌بینی می‌شود که در نهایت ایالت فلوریدا در جنوب شرقی آمریکا را نیز در بر بگیرد.

جزایر باربودا، سنت مارتن، سنت بارتز و جزایر ویرجین بریتانیا در شمال شرق دریای کارائیب از جمله مناطقی هستند که مقهور طوفان ایرما و بادهای سهمگین آن شدند که سرعت آن ۲۹۰ کیلومتر در ساعت برآورد شده است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که این طوفان، صبح پنج‌شنبه با شدت پنج درجه به سواحل شمالی پورتوریکو، جزیره تحت کنترل آمریکا رسید که تنها در آنجا سه کشته برجای گذاشت و باعث شد که دو سوم اهالی آنجا با قطعی برق مواجه شوند.

ایرما، از نظر اصطلاحات هواشناسی در زمره «توفَندها» دسته‌بندی می‌شود. خطر بالقوه برخورد این طوفان با جنوب ایالت فلوریدای آمریکا نیز موجب تخلیه بخش‌هایی از این منطقه شده است.

جزیره سن مارتن که یکی از مناطق جذاب گردشگری جهان به‌شمار می‌رود، به شدت از طوفان ایرما آسیب دیده و آن‌طور که امدادگران گزارش کرده‌اند، دست‌کم هشت نفر در بخش فرانسوی آن کشته و ۲۱ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، در بخش فرانسوی این جزیره نزدیک به ۹۵ درصد خانه‌ها تخریب شده و امدادگران و پزشکان فرانسوی برای کمک به آسیب‌دیدگان به منطقه وارد شده‌اند. نیمی دیگر از این جزیره به هلند تعلق دارد.

دنیل گیبس، یکی از مقام‌های ارشد محلی در گفت‌وگویی رادیویی از یک «فاجعه بزرگ» به دلیل تخریب ۹۵ درصدی جزیره خبر داده‌ است.

وی همچنین گفته که در «شوک» به سر می‌برد و از این حادثه طبیعی بسیار ترسیده‌ است.

گزارش‌ها همچنین از قطع آب آشامیدنی و برق در این جزیره و امکان افزایش شمار قربانیان حکایت دارد. نیروی دریایی هلند نیز از «خسارت شدید» به بخش هلندی جزیره سنت مارتن خبر داده‌است.

خبرگزاری رویترز نوشته نیروی دریایی هلند که با دو ناوگان به کمک آسیب‌دیدگان رفته، در توئیتی تصاویری از خانه‌های ویران و قایق‌های آسیب‌دیده منتشر کرده که از بالگرد گرفته شده‌ است.

دولت هلند هنوز خبری دربارهٔ شمار احتمالی قربانیان یا مصدومان منتشر نکرده‌ است.

گستون بران، نخست وزیر آنتیگوا و باربودا هم با اشاره به فروریختن ۹۵ درصد ساختمان‌های این جزیره که دارای ۱۶۰۰ سکنه است، از ویرانی آن خبر داد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای پورتوریکو، جزیره آمریکایی ویرجین و فلوریدا، وضعیت اضطراری اعلام کرده و گفته که به نظر نمی‌رسد شرایط خوبی نیز در انتظار فلوریدا باشد.

با توجه به شدت پنج درجه‌ای طوفان ایرما که به ندرت طوفانی با این شدت ثبت شده‌ است، خطر آن برای فلوریدا به دلیل امکان وقوع سیل گسترده، شکافتن سقف‌ها و خرد کردن شیشه‌ها و تبدیل شدن آنها به وسایل مرگبار برای مردم، شدید اعلام شده‌ است.

همزمان با پیش‌بینی وقوع فاجعه طبیعی و امکان بارش هشت متری، مناطق گردشگری تخلیه شده و مردم با جمع‌آوری مقدار زیادی آذوقه، عازم پناهگاه‌ها شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که فلوریدا روز یکشنبه با ایرما مواجه شود.

ریک اسکات، فرماندار فلوریدا گفته است ایرما که پس از طوفان اخیر هاروی که جان ۶۰ نفر را گرفت، به سراغ ما می‌آید، خطری جدی برای این ایالت محسوب می‌شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از فردی ۸۱ یک ساله از وحشت زیاد مردم و هجوم آنها به فروشگاه‌ها برای تهیه آذوقه خبر داده‌ است.

آن‌طور که وی گفته است، در مغاره‌ها آب و شیر و غذای حیوانات باقی نمانده‌ است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از ناتال دیل، فرماندار جورجیا نوشته که در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام شده‌ است. در این حال سازمان ملل متحد اعلام کرده است که این طوفان قدرتمند احتمالاً بر زندگی ۳۷ میلیون نفر در مسیر خود اثر خواهد گذاشت.

XS
SM
MD
LG