لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

طوفان‌ «فوق‌العاده خطرناک» ایرما به جزیره باربودا در کارائیب رسید


مردم در میامی برای خرید مواد لازم به مراکز خرید رفته‌اند
مردم در میامی برای خرید مواد لازم به مراکز خرید رفته‌اند

طوفان «ایرما» که گفته می‌شود شدیدترین طوفان ثبت‌شده در تاریخ اقیانوس اطلس است، بامداد چهارشنبه به جزیره باربودا رسید.

جزیره باربودا که به همراه جزیره آنتیگوآ کشور مستقل آنتیگوآ و باربودا را تشکیل می‌دهد هم‌اینک با وزش بادهای بسیار شدید و امواج شش‌متری مواجه شده است.

مسیری که طوفان ایرما در پیش گرفته به سوی پورتوریکو، جمهوری دومینیکن، هائیتی و کوبا است و احتمالاً پس از آن، در آخر هفته، به سواحل فلوریدای آمریکا نیز خواهد رسید.

بنا بر گزارش‌ها، شهروندان در فلوریدا و مناطق شمال شرق کارائیب برای ذخیره مواد خوراکی و آشامیدنی در مراکز خرید صف کشیده‌اند.

ایرما در حالی به منطقه کارائیب می‌رسد که از وزش طوفان دیگری که با سیل و خرابی‌هایی گسترده در تگزاس همراه بود، چند روز بیشتر نمی‌گذرد.

بنا بر گزارش‌ها سرعت بادهای «ایرما» در اطراف منطقه نسبتا آرامی که به «چشم طوفان» موسوم است، تقریبا به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده‌است.

در ایالت فلوریدا، جزیره پورتوریکو، منطقه‌ای غیرضمیمه به خاک آمریکا، و جزایر ویرجین، وضعیت فوق‌العاده اعلام شده‌است.

شدت طوفان در مسیر آن تا فلوریدا

این ابَـرطوفان به سمت سواحل جنوب شرقی آمریکا در حرکت است و به گفته مقام‌های محلی احتمال بارش شدید، رانش زمین و جاری شدن سیل در مناطق ساحلی زیاد است.

به گفته کاخ سفید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، دستور آمادگی‌های اضطراری برای مقابله با رانش زمین در پورتوریکو، جزایر ویرجین آمریکا و ایالت فلوریدا، را تائید کرده‌است.

چشم طوفان

مرکز طوفان‌های آمریکا هشدار داده «لازم است برای تکمیل آمادگی‌های لازم برای حفاظت از جان و دارایی‌های شهروندان عجله شود».

طوفان هاروی، که هفته گذشته ایالت تگزاس را درنوردید، دست‌کم ۴۰ کشته برجای گذاشت و بیش از یک میلیون نفر را مجبور کرد خانه و محل زندگی خود را ترک کنند.

XS
SM
MD
LG