لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

ایران با آسیب‌دیدگان طوفان هاروی در آمریکا ابراز همدردی کرد


سخنگوی وزارت خارجه ایران با ابراز تاسف از خسارات و تلفات ناشی از طوفان در آمریکا، با مردم آسیب‌دیده و خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی روز پنج‌شنبه ۹ شهریور در پیام کوتاهی از خسارات و تلفات ناشی از طوفان در ایالات متحده که ده‌ها کشته و مفقود برجای گذاشته است ابراز تاسف و با مردم آسیب دیده و خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد.

طوفان هاروی شامگاه جمعه گذشته ایالت تگزاس را در نوردید. بیش از ۳۰ نفر در این طوفان کشته و ۱۷ نفر مفقود شده‌اند و بین ۳۰ تا ۴۰ هزار خانه بر اثر سیلاب ناشی از طوفان آسیب دیده‌اند.

مقامات برخی از کشورهای منطقه با قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرده‌اند.

از جمله ملک سلمان بن عبدالعزیزپادشاه عربستان روز چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا ضمن گفت‌وگو در خصوص «تهدید» ایران و همچنین اختلافات چهار کشور عربی با قطر، با قربانیان طوفان «هاوری» ابراز همدردی کرده بود.

روز ۲۰ فروردین ۵۹ و مدتی پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران، روابط دو کشور قطع شد و از آن تاریخ دو کشور با یکدیگر رابطه دیپلماتیک ندارند.

با این حال در پی وقوع زلزله بم در سال ۸۲، دولت آمريکا ضمن ارسال يک گروه امداد پزشکی و مقاديری وسايل، برای تسهيل در ارائه کمک‌های بشردوستانه بخشی از تحريم‌های مالی عليه جمهوری اسلامی را به حالت تعليق در آورد.

سپس اعلام شد که جمهوری اسلامی پیشنهاد آمریکا برای اعزام يک هيات متشکل از مقامات ارشد امدادرسانی به بم را رد کرده است.

این در حالی بود که حمیدرضا آصفی سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی از کمک‌های خارجی به آسيب ديدگان زلزله استقبال می‌کند و مايل است اين کمک‌ها بدون ملاحظات سياسی ادامه داشته باشد.

سال ۸۳ و پس از زلزله در زرند استان کرمان، ویلیام برنز معاون وزارت خارجه آمریکا در یک تماس تلفنی بی‌سابقه با محمد جواد ظریف نماینده دائم ایران در سازمان ملل، پیشنهاد کمک به آسیب‌دیدگان را مطرح کرد اما آقای ظریف اعلام کرد که ایران در حال حاضر به کمک‌های خارجی نیاز ندارد.

پس از زلزله در آذربایجان شرقی در سال ۹۱ نیز ويکتوريا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه‌ آمريکا، اعلام کرد شهروندان آمريکايی می‌توانند بدون نگرانی از نقض تحريم‌ها، کمک‌های انساندوستانه، مواد غذايی و دارويی خود را برای آسيب‌ديدگان زلزله به ايران ارسال کنند.

XS
SM
MD
LG