لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

دست‌کم ۳۵ غیرنظامی در انفجار یک بمب دست‌ساز در بورکینافاسو کشته شدند


یکی از شهروندان واگادوگو پرچم بورکینافاسو را به نشانه حمایت از ارتش این کشور در دست دارد.
یکی از شهروندان واگادوگو پرچم بورکینافاسو را به نشانه حمایت از ارتش این کشور در دست دارد.

مقام‌های بورکینافاسو اعلام کردند که عصر روز دوشنبه بر اثر انفجار یک بمب دست‌ساز هنگام عبور کاروان تدارکاتی از شمال بورکینافاسو، بین جیبو و بورزانگا، دست‌کم ۳۵ غیرنظامی کشته و ۳۷ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

فرماندار نظامی منطقه ساحل در بورکینافاسو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یکی از خودروهای حامل غیرنظامیان در کاروان مذکور در تماس با یک بمب دست ساز منفجر شد.»

این کاروان‌ که از سوی ارتش اسکورت می‌شد، قرار بود به شهرهای شمال کشور که در محاصره گروه‌های جهادی قرار دارند، خدمات ارائه کند.

بر اساس بیانیه این مقام نظامی بورکینافاسو، این کاروان پس از این انفجار، شمال بورکینافاسو را به مقصد واگادوگو پایتخت کشور ترک کرد.

یک منبع امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفت: «کاروان تدارکات متشکل از رانندگان غیرنظامی و بازرگانان بود».

در اوائل ماه اوت، ۱۵ سرباز در همان محور جیبو-بورزانگا در یک حمله با دو بمب دست‌ساز کشته شدند.

در هفته‌های اخیر، گروه‌های جهادی با دینامیت مکان‌هایی را که در محورهای اصلی منتهی به دو شهر بزرگ در شمال بورکینافاسو، یعنی دوری و جیبو قرار دارند، تخریب کرده‌اند تا این شهر را منزوی کنند.

نظامیان بورکینافاسو در ژانویه گذشته قدرت را در این کشور به دست گرفتند و وعده دادند که مبارزه با جهادگرایان را در اولویت خود قرار دهند.

بورکینافاسو مانند چند کشور همسایه خود با خشونت‌های گروه‌های مسلح وابسته به القاعده و گروه دولت اسلامی (داعش) مواجه است که این خشونت‌ها از سال ۲۰۱۵ تاکنون هزاران کشته و حدود دو میلیون آواره برجای گذاشته است.

بر اساس آمارهای رسمی، بیش از ۴۰ درصد از قلمرو بورکینافاسو خارج از کنترل دولت است و حملات از ابتدای سال افزایش یافته است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه؛ م.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG