لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

زلزله شمال غربی ایران شش کشته و حدود ۴۰۰ مصدوم بر جای گذاشت


مقام‌های دولتی ایران می‌گویند، افزایش تعداد جان‌باختگان زمین‌لرزه میانه در ساعات آینده محتمل است
مقام‌های دولتی ایران می‌گویند، افزایش تعداد جان‌باختگان زمین‌لرزه میانه در ساعات آینده محتمل است

گزارش‌ها حاکی است که زلزله‌ای با قدرت ۵.۹ درجه در حوالی ترک در استان آذربایجان شرقی استان روی داده است.

این زمین‌لرزه شش کشته بر جای گذاشته است. در همین حال خبرگزاری مهر نوشت که این زمین‌لرزه ۳۸۰ مصدوم بر جای گذاشته است.

به گزارش ایرنا، زمان وقوع این زلزله ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد جمعه بوده است.

تَرْک یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی و مرکز دهستان کندوان و بخش کندوان شهرستان میانه است.

مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران می‌گوید، این زمین‌لرزه علاوه بر استان آذربایجان شرقی، استان‌های آذربایجان غربی، گیلان،‌ زنجان و اردبیل را هم لرزاند.

تعداد جان‌باختگان زلزله بامداد جمعه

سازمان اورژانس اعلام کرده است تاکنون پنج نفر از شهروندان جان خود را از دست داده و ۳۳۲ نفر هم مصدوم شده‌اند.

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز گفته بود این پنج نفر در روستای ورنکش جان خود را از دست داده‌اند.


با این حال ساعتی بعد خبرگزاری رسمی ایرنا تعداد قربانیان این حادثه طبیعی را شش نفر اعلام کرد.

فرزاد رحمانی، رئیس اورژانس دانشگاه پزشکی تبریز، بامداد روز جمعه در جمع خبرنگاران گفته ۱۳ نفر از مصدومان میانه بستری شده و بقیه تحت مراقبت‌های درمانی سرپایی قرار گرفتند.

آقای نجار نیز می‌گوید: ارزیابی کامل هنوز تمام نشده و امکان دارد آمار مصدومان و یا کشته‌ها بیشتر از این تعداد باشد ولی پیش‌بینی می کنیم آمار سنگینی نداشته باشیم.

محمدباقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی هم بامداد گفته است: افزایش تعداد جان‌باختگان زمین‌لرزه میانه در ساعات آینده محتمل است.

وی اضافه کرده است، بر اثر زلزله دو مورد آتش‌سوزی در روستاهای ترکمان‌چای و چند مورد ریزش دیوار گزارش شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌ شرقی اضافه کرده است: تاکنون ۳۰ واحد مسکونی روستایی نیز بر اثر وقوع زمین لرزه تخریب شده اند. تعدادی خانه نیز در روستاهای بخش ترکمان‌چای و کندوان میانه تخریب شده که گروه های امداد و نجات به همراه تیم های ارزیاب عازم منطقه شده‌اند.

طبق این گزارش، ریزش کوه در جاده های میانه نیز گزارش شده است و گفته می‌شود که اکیپ‌های راهداری برای بازگشایی مسیر به محل های حادثه اعزام شده‌اند.

علاوه بر این‌ها گزارش شده که چند پس‌لرزه قوی نیز پس از زمین‌لرزه اصلی ثبت شده که دست‌کم یکی از آنها حدود چهار درجه قدرت داشته‌ است.

خبرگزاری ایسنا روز جمعه تعداد این پس‌لرزه‌ها را بیش از ۴۰ اعلام کرد.

تصویری از آسیب‌ها در روستای ورنکش ترکمنچای
تصویری از آسیب‌ها در روستای ورنکش ترکمنچای

بیشترین تخریب

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر هم گفته است ، بیشترین خسارت در روستاهای ورنکش، بال استیل، ورزقان، گاوینه رود و گین علی رخ داده است.

استاندار آذربایجان شرقی صبح روز جمعه گفت: از ۸۰ روستای منطقه زلزله‌زده تاکنون ۶۵ روستا ارزیابی شده است. محمدرضا پورمحمدی افزوده به دست‌کم ۴۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد شده‌ است.

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، گفته هیچ روستایی ۱۰۰ درصد تخریب نشده است و خسارات در روستاها نسبت به نزدیکی کانون زلزله متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این زمین لرزه به مدت ۱۰ ثانیه طول کشید و شدت باعث ترس و وحشت مردم در استانهای آذربایجان شرقی، گیلان و اردبیل شد. این زلزله در استانهای آذربایجان غربی و زنجان و قزوین هم احساس شد.

در همین زمینه، مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز از آماده‌باش تمامی پایگاه‌های اورژانس استان آذربایجان شرقی خبر داده است.

وی به ایسنا گفته است، تیم‌های ارزیاب اورژانس به مناطق زلزله زده اعزام شدند.

مجتبی خالدی با اشاره به این‌که تمامی پایگاه‌های اورژانس و مراکز درمانی در این استان نیز به حالت آماده باش در آمده اند گفت: تاکنون گزارشی از مصدومین این حادثه مخابره نشده است.

در همین حال، زلزله‌ دیگری به بزرگی ۴.۸ درجه ساعت ۲ و ۳۷ دقیقه و ۱۶ ثانیه بامداد جمعه حوالی گردکشانه در استان آذربایجان غربی را لرزاند.

XS
SM
MD
LG