لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

زلزله ۵.۹ ریشتری در استان بوشهر «تلفات نداشت»


رسانه‌های ایران از وقوع زمین‌لرزه‌ای به قدرت پنج و ۹ دهم ریشتر در نزدیکی شهر کاکی در استان بوشهر خبر داده‌اند.

مرکز لرزه‌نگاری ایران زمان وقوع این زلزله را ساعت ۱۱ و ۴ دقیقه صبح پنج‌شنبه ۳۰ فروردین و کانون آن را عمق ۱۸ کیومتری زمین در حوالی شهر کاکی اعلام کرده است.

عبدالله نادری، فرماندار دشتی، به خبرگزاری ایرنا گفته است که این زلزله در حوالی «کوه نمک» در شهرستان دشتی رخ داد و «تاکنون هیچ‌گونه خسارتی ناشی از این زلزله گزارش نشده است».

مرکز لرزه‌نگاری آمریکا قدرت زمین‌لرزه بوشهر را ۵.۵ ریشتر اعلام کرده است.

بر اساس اعلام مسئولان محلی، لحظاتی پس از وقوع این حادثه چند تیم امدادی به محل اعزام شدند تا اقدامات لازم جهت کمک به حادثه‌دیدگان احتمالی انجام گیرد.

همزمان محمود جعفری، مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر، به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است که زمین‌لرزه بوشهر «تأثیری در روند کار نیروگاه اتمی بوشهر نداشته» و «این نیروگاه به صورت عادی در مدار تولید قرار دارد».

مصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات، نیز به خبرگزاری فارس گفت که چهار تیم امدادی به محل اعزام شدند و هنوز از میزان خسارت و تلفات احتمالی گزارشی نرسیده است.

شهرستان بوشهر در ۹۵ کیلومتری کانون زلزله و شیراز در ۱۶۸ کیلومتری آن نزدیک‌ترین مراکز استان به محل وقوع این زمین‌لرزه گزارش شده‌اند.

به نوشته وب‌سایت مرکز لرزه‌نگاری ایران، در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم سه زلزله با قدرت بیش از سه ریشتر در مناطق مختلف ایران روی داده است: زمین‌لرزه ۳.۶ ریشتری در بندر چارک در استان هرمزگان، زلزله ۳.۴ ریشتری در رانکوه در استان گیلان، و زمین‌لرزه ۳.۶ ریشتری در جزیره کیش.

حدود دو هفته پیش محمد مختاری، یکی از مدیران پژوهشگاه زلزله‌شناسی، اعلام کرد که سال گذشته بیش از ۱۷ هزار زمین‌لرزه در ایران رخ داد که ۳۶ مورد آن پنج ریشتر یا بیشتر شدت داشت.

شدید‌ترین زلزله سال گذشته با شدت ۷.۳ ریشتر ۲۱ آبان در کرمانشاه رخ داد و بیش از ۶۰۰ کشته برجای گذاشت و خانه‌های ده‌ها هزار تن را ویران کرد.

در چهارماه گذشته گزارش‌های متعددی درباره عدم کمک‌رسانی و کمبود امکانات بهداشتی و سرپناه برای زلزله‌زدگان منتشر شده است.

قاسم جاسمی، نماینده کرمانشاه در مجلس، روز ۲۱ اسفند گفته بود که با وجود گذشت چهار ماه از وقوع زلزله در این استان، هنوز «وام‌های مصوب دولت» به زلزله‌زدگان تعلق نگرفته است.

پیش از او نیز شهاب نادری، نماینده پاوه و اورامانات در مجلس، گفته بود که ۶۰ درصد مردم مناطق زلزله‌زده با وجود بارش شدید باران، بالا آمدن سطح رودخانه‌ها و وقوع سیلاب‌های محلی در خارج از کانکس زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG