لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

ایران در سال گذشته «۱۷ هزار بار لرزید»


شدید‌ترین زلزله سال گذشته با شدت ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان‌ ۹۶در کرمانشاه رخ داد.
شدید‌ترین زلزله سال گذشته با شدت ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان‌ ۹۶در کرمانشاه رخ داد.

یکی از مدیران پژوهشگاه زلزله شناسی اعلام کرد که سال گذشته بیش از ۱۷ هزار زمین لرزه درایران رخ داده که ۳۶ مورد آن پنج ریشتر و بیشترشدت داشته است.

محمد مختاری، رئیس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه زلزله شناسی، روز دوشنبه،۱۳ فروردین، درمصاحبه با خبرگزاری مهر اعلام کرد که در سال گذشته ۱۷ هزار و ۹۰ زمین لرزه با بزرگی بیش از یک ریشتر درایران رخ داده است.

وی گفت که ازاین تعداد پنج هزار و ۳۱۱ زمین لرزه بین ۲.۵تا ۴ ریشتر شدت داشته و تعداد زمین لرزه‌های بالای ۴ ریشتر درسال گذشته ۳۲۴ بارمورد بوده است

به گفته آقای مختاری، سال گذشته ۳۶ زمین لرزه با شدت پنج ریشتر و بیشتر و به صورت میانگین هـر ماه یک زمین لرزه بالای ۴.۵ ریشتر رخ داده است.

شدید‌ترین زلزله سال گذشته با شدت ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان‌ ۹۶در کرمانشاه رخ داد و بیش از ۶۰۰ کشته برجای گذاشت و خانه‌های ده‌ها هزار تن را ویران کرد.

در همین حال زلزله ۵.۳ ریشتری در سرپل‌ذهاب استان کرمانشاه، در روز یکشنبه ۱۲ فروردین، ۲۸ مصدوم در شهرهای مختلف بر جای گذاشت.

در چهارماه گذشته گزارش‌های زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از کمبودها و انتقادهای مردم منطقه منتشر شده‌ است.

قاسم جاسمی، نماینده کرمانشاه در مجلس، روز ۲۱ اسفند گفته بود که با وجود گذشت چهار ماه از وقوع زلزله در این استان، هنوز «وام‌های مصوب دولت» به زلزله‌زدگان این منطقه تعلق نگرفته است.

پیش از آن نیز شهاب نادری، نماینده پاوه و اورمانات در مجلس، گفته بود که «۶۰ درصد» مردم مناطق زلزله‌زده با وجود بارش شدید باران، بالا آمدن سطح رودخانه‌ها و وقوع سیلاب‌های محلی در خارج از کانکس زندگی می‌کنند.

آقای نادری پیش از آن نیز گفته بود که برخی از زلزله‌زدگان به «سرویس بهداشتی» دسترسی ندارند و برخی از آنها «۷۰ روز است که حمام نرفته‌اند».

در ماه‌های گذشته همچنین گزارش‌هایی درباره مرگ سارینا ذهابی، کودک دو ساله، ماتیار شماعی، کودک خردسال یک سال و نیمه، نوشین محمدی، دختر ۱۷ ساله معلول بر اثر سرما منتشر شده است.

در همین حال فاطمه دانشور، عضو سابق شورای شهر، از مرگ «پنج کودک زیر پنج سال» بر اثر سرما خبر داده اما استاندار کرمانشاه گزارش‌ها درباره مرگ کودکان بر اثر سرما را تکذیب کرده است.

آقای مختاری در این مصاحبه همچین گفت که بیشترین زمین لرزه‌های سال گذشته در ماه‌های آذر و دی رخ داده است.درآذر ماه سال گذشته۳هزار و ۲۶۰ زمین لرزه و دردی ماه ۲ هزارو ۲۲۰ زمین لرزه رخ داده است.

ماه‌های تیر و مرداد با ۸۰۰ و ۸۸۰ زمین لرزه کم‌ترین میزان زمین لرزه در سال گذشته داشته اند.

زمین‌لرزه ۴٫۲ ریشتری استان‌های تهران و البرز در دی ماه ۹۶ نیز دست کم ۷۵ نفر مصدوم و یک نفر کشته برجای گذاشت.

۲۳ اردیبهشت ۹۶نیز زلزله‌ای به بزرگی ۵.۷ درجه در مقیاس ریشتر بجنورد در خراسان شمالی را لرزاند که این حادثه سه کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی برجای گذاشت.

زمین‌لرزه بم با قدرت ۶.۶ ریشتردرسال ۸۲ و زمین‌لرزه ۷.۴ ریشتری منجیل و رودبار در سال ۶۹مرگبارترین زمین‌لرزه‌های سال‌های اخیر در ایران محسوب می‌شوند.

XS
SM
MD
LG