لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۶

زلزله ۵.۳ ریشتری سرپل ذهاب دهها مصدوم برجای گذاشت


نمایی از خرابی‌های زلزله آذرماه پارسال در سرپل ذهاب
نمایی از خرابی‌های زلزله آذرماه پارسال در سرپل ذهاب

زلزله ۵.۳ ریشتری در سرپل‌ذهاب استان کرمانشاه٬ در روز یکشنبه ۱۲ فروردین، دهها مصدوم در شهرهای مختلف بر جای گذاشت.

آن‌طور که رسانه‌های ایران گزارش می‌کنند٬ این زمین‌لرزه که پنج‌دقیقه پس از ساعت ۱۳ به وقوع پیوست٬ خسارت جانی در بر نداشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفته که در این حادثه٬ ۱۴ نفر در سرپل ذهاب، سه نفر در گیلانغرب و یک نفر در قصرشیرین به صورت «جزئی» مصدوم شدند.

رضا محمودیان افزوده که همه این افراد٬ «به صورت سرپایی مورد مداوا قرار گرفتند و از بیمارستان مرخص شدند».

به گفته وی٬ بر اثر وقوع زلزله امروز٬ برخی کوه‌های منطقه غرب ایران نیز دچار ریزش شد.

گزارش دیگری به نقل از جمعیت هلال احمر ایران حاکی است که زلزله ۵.۳ ریشتری سرپل ذهاب٬ ۲۳ زخمی بر جای گذاشته است که همگی «به صورت سرپایی درمان شدند».

محبت جمالی‌نیا٬ سرپرست فرمانداری سرپل ذهاب، نیز اعلام کرده که این زمین‌لرزه با آنکه این شهرستان را «به شدت لرزاند٬ {اما} تاکنون خسارتی نداشته است».

با این حال، فرامرز اکبری٬ فرماندار قصرشیرین، گفته این زمین لرزه که «در قصرشیرین هم احساس شد موجب ترک‌خوردگی دیوارها و شکستگی شیشه‌های برخی منازل شده است».

بر اساس گزارش‌‌ها٬ این زمین‌لرزه در کرمانشاه و شهرستان‌های غربی و شمال غرب استان کرمانشاه نیز احساس شد و ساکنان این مناطق را به خیابان‌ها کشاند.

مردم این مناطق از آن رو بسیار وحشت‌زده شده‌اند که زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه٬ ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ زخمی بر جای گذاشت.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن٬ بیش از یکصد هزار واحد مسکونی شهری و روستایی بر اثر آن٬ آسیب کلی و جزئی دیده‌اند.

با گذشت چند ماه از بروز این زمین‌لرزه٬ هنوز ساکنان این مناطق و نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی از وضعیت نامناسب زلزله‌زدگان سخن می‌گویند.

اخباری درباره فقدان کانکس مسکونی و سرویس بهداشتی به اندازه کافی٬ زندگی بسیاری از زلزله‌زدگان در چادر و آب‌گرفتگی چادرها به‌دلیل بارش برف و باران٬ بیماری و حتی مرگ چند کودک بدلیل سرما و اختصاص نیافتن وام‌های وعده‌داده شده از سوی دولت برای بازسازی منازل تخریب‌شده از جمله مشکلات مردم این مناطق است که در ماه‌های گذشته همواره در رسانه‌ها مطرح بوده است.

این مشکلات موجب شد که همزمان با سفر رئیس‌جمهوری ایران در اواخر سال ۹۶ به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه، تعدادی از شهروندان سرپل‌ذهاب در اعتراض به قطع چند ماهه آب آشامیدنی و اجرا نشدن وعده‌های دولت در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کنند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا٬ ایسنا و رادیو فردا/ ب.ب /ک.ر
XS
SM
MD
LG