لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

بارش شدید باران در سرپل ذهاب؛ «۶۰ درصد زلزله‌زدگان فاقد کانکس هستند»


شهاب نادری، عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه:‌ ۶۰ درصد مردم مناطق زلزله‌زده در این شرایط در خارج از کانکس زندگی می‌کنند
شهاب نادری، عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه:‌ ۶۰ درصد مردم مناطق زلزله‌زده در این شرایط در خارج از کانکس زندگی می‌کنند

همزمان با ادامه بارش شدید باران در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، یک عضو مجمع نمایندگان این استان گفت: «۶۰ درصد» مردم مناطق زلزله‌زده در این شرایط در خارج از کانکس زندگی می‌کنند.

شهاب نادری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت،‌ وابسته به مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه تنها ۴۰ درصد مردم مناطق زلزله‌زده از سکونت در کانکس بهره‌مند شده‌اند٬ از «ضعف مدیریت» در رسیدگی به این مناطق انتقاد کرد.

مشکل اسکان زلزله‌زدگان در استان کرمانشاه در شرایطی ادامه دارد که بیش از سه ماه از زمین لرزه در استان کرمانشاه می‌گذرد.

آقای نادری از استاندار کرمانشاه خواست به دلیل «عدم ساماندهی» در رسیدگی به زلزله‌زدگان به ویژه در مورد کانکس٬ «در جهت جایگزینی افراد صاحب ایده به‌جای مدیران کنونی اقدام کند».

وی از استاندار کرمانشاه خواست «تمام مدیرانی که هیچ هنری نداشته و به‌جای رفع مشکلات تنها سنگ‌اندازی می‌کنند را به سرعت عزل کند، چرا که مردم این مناطق در شرایط کنونی به مدیرانی صاحب ایده احتیاج دارند تا به داد آنها برسند».

این نماینده٬ مجلس کانکس‌های در اختیار مردم مناطق زلزله‌زده را نیز «از طریق منابع مالی خیرین» ممکن دانست و از اینکه علیرغم وعده مسئولان مبنی بر تحویل ۲۱۸ کانکس به مردم زلزله‌زده٬ تنها ۶۰ کانکس میان آنها توزیع شده٬ انتقاد کرده است.

شهاب نادری اضافه کرد: «بنا بود به برخی افراد به‌جای کانکس٬ مبلغ پنج میلیون تومان پرداخت شود که در نهایت، این مبلغ و کانکس داده نشد».

این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: «در شهری که دارای ۱۲ هزار خانوار است٬ تنها حدود ۵۰۰ خانوار از کانکس بهره‌مند شده‌اند».

سخنان این نماینده که پیشتر نیز بارها از سوی وی و سایر نمایندگان کرمانشاه تکرار شده بود٬ در حالی بیان شده که ادامه بارش شدید باران شرایط را برای زلزله زدگان سرپل‌ذهاب بحرانی کرده است.

پیش از این شهاب نادری،‌ نماینده پاوه و اورمانات در مجلس، با اشاره به سرمای شدید استان کرمانشاه در زمستان٬ «از مرگ چند کودک» در مناطق زلزله زده این استان خبر داده بود.

نماینده پاوه همچنین با اشاره به ۹۷ مورد اقدام به «خودکشی» در این منطقه پس از زلزله گفته بود در منطقه پاوه و اورمانات وضعیت «زنان باردار» بسیار نامناسب است.

شهاب نادری با اشاره به اینکه «وعده‌های مسئولان» برای دادن کانکس یا پنج میلیون تومان وام به زلزله‌زدگان در برخی از مناطق اجرا نشده‌٬ افزوده بود: برخی از زلزله‌زدگان به «سرویس بهداشتی» دسترسی ندارند و برخی از آنها «۷۰ روز است که حمام نرفته‌اند.»

بارش‌های شدید روزهای اخیر در کرمانشاه٬ باعث بالا آمدن سطح رودخانه‌ها، وقوع سیلاب‌های محلی و همچنین آب‌گرفتگی سطح معابر شده است.

بر اساس گزارش‌ها٬ بیشترین بارش‌ها نیز در مناطق غربی و زلزله زده استان کرمانشاه بوده و نه تنها زندگی بسیاری از مردم سرپل‌ذهاب که در چادر به سر می‌برند را مختل کرده٬ بلکه آب حتی به کانکس‌های زلزله‌زدگان نیز نفوذ کرده است.

آن‌طور که وب‌سایت خبرآنلاین گزارش کرده٬ آبگرفتگی معابر و بالا آمدن سطح آب باعث شده است حتی زلزله‌زدگانی که چادرهای خود را در سطوح بالاتر نصب کرده‌اند در امان نباشند.

این مشکلات در شرایطی روی داده است که سازمان هواشناسی از چند روز قبل این وضعیت را پیش‌بینی کرده و به مردم و مسئولین برای اتخاذ تدابیر مناسب در جهت پیشگیری از خطرات احتمالی هشدار داده بود.

در این میان، فرماندار سرپل ذهاب گفت: «کمپ‌هایی را برای جابجایی چادرهای مردم در نظر گرفتیم، اما بیشتر مردم حاضر به جابجایی نشدند».

اکبر سنجابی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، علت نفوذ آب به چادرها و کانکس‌ها را قرار گرفتن آنها در محلی نامناسب اعلام کرد.

این مقام دولتی گفت: «از قبل محل‌هایی برای جابجایی مردم مشخص شده بود و به آنها هشدار دادیم که جابجا شوند…{اما} بسیاری از مردم به دلیل آنکه می‌خواهند به خانه‌های خود نزدیک باشند، حاضر به جابجایی نشدند».

فرماندار سرپل ذهاب تعداد خانوارهایی که در حال حاضر در این منطقه در چادر و کانکس زندگی می‌کنند حدود ۲۵ هزار خانوار اعلام کرد و افزود: هشت هزار خانوار در روستاها و سایرین در شهرها زندگی می‌کنند.

به گفته او٬ تاکنون «در روستاها هفت هزار دستگاه و در شهرها با کانکس‌های اهدایی خیرین حدود ۳۵۰۰ دستگاه کانکس توزیع شده است».

زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری کرمانشاه که در ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۶ رخ داد، بیش از ۶۰۰ کشته برجا گذاشت و خانه‌های ده‌ها هزار تن را ویران کرد.

با این حال، در بیش از سه ماهی که از وقوع این زمین‌لرزه می‌گذرد گزارش‌های زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از کمبودها و انتقادهای مردم منطقه منتشر شده‌ است.

خبرگزاری‌های خانه ملت، خبرآنلاین و ایسنا و منابع خبری/ب.ب/ب.ک
XS
SM
MD
LG