لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

نمایندگان مجلس: کانکس‌های زلزله‌زدگان استان کرمانشاه را باد برده است


گزارش رسانه‌ها و اظهارات مقامات ایران حاکی است که سپاه از نهادهای اصلی توزیع کننده کانکس‌ها در مناطق زلزله‌زده بوده‌ است.
گزارش رسانه‌ها و اظهارات مقامات ایران حاکی است که سپاه از نهادهای اصلی توزیع کننده کانکس‌ها در مناطق زلزله‌زده بوده‌ است.

تعدادی از نمایندگان مناطق غربی ایران در مجلس شورای اسلامی از تخریب کانکس‌های زلزله‌زدگان استان کرمانشاه بر اثر طوفان خبر دادند و دولت و نهادهای مسئول را به کوتاهی در رسیدگی به وضعیت شهروندان زلزله‌زده متهم کردند.

قاسم جاسمی رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه روز شنبه ۱۸ آذر به خبرگزاری خانه ملت گفت: «متاسفانه با وزش باد دو روز گذشته بسیاری از کانکس‌ها دچار مشکل شده و برخی از آنها را باد برده است».

به گفته وی، دلیل این امر یا سرعت بسیار زیاد وزش باد بوده «یا اینکه کانکس‌ها از استحکام لازم برخوردار نبودند»، اما در هر صورت «زلزله‌زدگان در حال حاضر شرایط قابل قبولی ندارند و بسیاری از مردم هنوز نگران و مضطربند».

احسن علوی نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس ایران نیز در گفت‌وگویی با همین خبرگزاری کانکس‌هایی را که در اختیار شهروندان زلزله‌زده گذاشته شده است، «بلایی بدتر از زلزله» نامید و گفت: «متاسفانه بازی با جان مردم برای کسب ثروت بیشتر حتی در روزهای سخت و دست و پنجه نرم کردن هموطنان‌مان با مرگ نیز ادامه دارد».

وی سپس بر لزوم برخورد با شرکت‌های سازنده این کانکس‌ها تاکید کرد و گفت که آنها باید «ضمن پرداخت جریمه متعهد به ساخت مجدد خانه‌های موقت برای زلزله‌زدگان شوند».

گزارش رسانه‌های داخلی و اظهارات مقامات ایران حکایت از آن دارند که سپاه پاسداران از نهادهای اصلی توزیع کننده کانکس‌ها در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بوده‌ است. از جمله معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن روز ۱۶ آذر به خبرگزاری صداوسیما گفت که «با همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه در کرمانشاه حدود هشت هزار واحد کانکس نصب شده است».

اگرچه آماری که یکی از فرماندهان سپاه استان کرمانشاه در رابطه با تعداد کانکس‌ها داده به مراتب کمتر از هشت هزار واحد است.

مجتبی بیاتی معاون هماهنگ‌کننده «سپاه حضرت نبی‌اکرم» استان کرمانشاه در همین روز به خبرگزاری فارس گفته که سپاه حدود دو هزار و ۷۰۰ کانکس در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه نصب کرده است.

آقای بیاتی همچنین عنوان کرده که از این تعداد کانکس، یک هزار و ۲۰۰ واحد آن ساخت فرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه است.

این مقام سپاه در نهایت از عملکرد قرارگاه خاتم‌الانبیا در ساخت کانکس‌ها دفاع کرده و گفته که «این سازه‌ها به بهترین شکل و بالاترین کیفیت ساخته شده و از استانداردهای روز برخوردار است».

این در حالی است که احسن علوی علوی نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس ایران می‌گوید که در ساخت این کانکس‌ها اصول مهندسی رعایت نشده و از این رو مقاوم نیستند.

قاسم جاسمی رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه هم اساسا تعداد کانکس‌های نصب شده را به مراتب کمتر از نیازها توصیف کرده و گفته که تاکنون تنها ده درصد کانکس‌های لازم مستقر شده‌اند و شرایط طوری است که حتی «هنور برخی زلزله‌زدگان چادر اسکان هم ندارند».

وی افزود: «‌متاسفانه شرایط نامتعادل و نامناسبی برای زلزله زدگان وجود دارد، حتی در بازدید از منطقه کولبران کرمانشاه که چند روز پیش دچار حادثه زلزله با پنج ریشتر شد؛ مشخص گردید که رسیدگی‌های دولتی انجام نشده و کمک‌های مردم نیز تا حدودی افت کرده است».

زلزله کرمانشاه در شامگاه روز ۲۱ آبان رخ داد و آخرین گزارش‌ها عنوان می‌کند که شمار کشته‌شدگان در این زلزله به ۵۷۹ نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG