لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

انتقادها از بی‌توجهی مقام‌های دولتی به زلزله‌زدگان کرمانشاه


یکی از نمایندگان مجلس از استان کرمانشاه گفته که با وزش باد، بسیاری از کانکس‌ها دچار مشکل شده و برخی از آنها را باد برده است.
یکی از نمایندگان مجلس از استان کرمانشاه گفته که با وزش باد، بسیاری از کانکس‌ها دچار مشکل شده و برخی از آنها را باد برده است.

همزمان با انتقاد فرماندار سرپل ذهاب از کندی روند اسکان موقت زلزله‌زدگان٬ دو نماینده مجلس نیز از «عمل‌نکردن» مقام‌های مسئول به وعده‌های خود در قبال مردم زلزله اخیر در کرمانشاه خبر دادند.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه ۲۰ آذر، به نقل از فرماندار سرپل ذهاب نوشت که «مردم با سختی فراوان زیر چادرهای ۱۰ متری زندگی می‌کنند».

اکبر سنجانی٬ مهمترین مشکل کنونی مردم منطقه را «کند بودن روند اسکان موقت» عنوان کرد و افزود: «از سرعت توزیع کانکس‌ها بسیار گله داریم، زیرا مردم در شرایط بسیار سختی در سرما زندگی می‌کنند».

آقای سنجابی با بیان اینکه زندگی طولانی مدت زیر چادر ۱۰ متری برای مردم بسیار دشوار است، از مسئولان خواست «خود را جای مردم بگذارند و شرایط مردم را درک کنند».

وی همچنین از کیفیت برخی کانکس‌هایی که به منطقه ارسال شده است، گلایه کرد و گفت که «متاسفانه کیفیت، فدای سرعت کار می‌شود و کانکس‌هایی به مناطق زلزله زده می‌آید که کیفیت چندانی ندارد و خوب چفت و بست نشده است».

پیشتر قاسم جاسمی، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه، روز شنبه ۱۸ آذر به خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس، گفته بود: «با وزش باد دو روز گذشته بسیاری از کانکس‌ها دچار مشکل شده و برخی از آنها را باد برده است».

احسن علوی نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس، نیز در گفت‌وگویی با همین خبرگزاری کانکس‌هایی را که در اختیار شهروندان زلزله‌زده گذاشته شده است، «بلایی بدتر از زلزله» نامیده و افزوده بود: «متاسفانه بازی با جان مردم برای کسب ثروت بیشتر حتی در روزهای سخت و دست و پنجه نرم کردن هموطنان‌مان با مرگ نیز ادامه دارد».

وی بر لزوم برخورد با شرکت‌های سازنده این کانکس‌ها تاکید کرده و گفته بود که آنها باید «ضمن پرداخت جریمه، متعهد به ساخت مجدد خانه‌های موقت برای زلزله‌زدگان شوند».

گزارش رسانه‌های داخلی و اظهارات مقام‌های ایران حکایت از آن دارند که سپاه پاسداران از نهادهای اصلی توزیع کننده کانکس‌ها در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بوده‌ است. از جمله معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن روز ۱۶ آذر به خبرگزاری صداوسیما گفت که «با همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه در کرمانشاه حدود هشت هزار واحد کانکس نصب شده است».

به نوشته ایسنا، فرماندار سرپل ذهاب در بخش دیگری از سخنانش اظهار امیدواری کرد که تا قبل از فرارسیدن فصل گرما٬ «فکری به حال بازسازی مناطق زلزله‌زده بشود»٬ چرا که در فصل گرما «زندگی در کانکس برای مردم بسیار دشوار {است} و…{در آن صورت} باید به فکر تامین وسایل سرمایشی باشیم».

وی تعداد کل واحدهای مسکونی آسیب دیده سرپل ذهاب را ۲۷ هزار مورد اعلام کرد که ۱۲ هزار مورد آن بر اساس ارزیابی‌ها تخریبی ۱۰۰ درصدی است و ساکنان آن نیازمند کانکس هستند.

به گفته اکبر سنجابی٬ در حال حاضر «تقریبا تمام جمعیت سرپل ذهاب زیر چادر زندگی می‌کنند و ارائه خدمات به آنها دشوار است».

وی کمبود حدود ۱۵۰ چشمه سرویس بهداشتی و مدرسه را از جمله این کمبودها اعلام کرده است.

همچنین فرهاد تجری، نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس، از اینکه «با وجود گذشت یک ماه از وقوع زلزله٬ برخی مردم در هوای سرد همچنان در چادر زندگی می‌کنند»٬ انتقاد کرد.

او در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت، افزود که «همچنان وضعیت مناسب نیست» و «با توجه به سرمای هوا و بارندگی‌های اخیر در مناطق زلزله‌زده، خیلی از زلزله‌زدگان هنوز کانکس ندارند و حتی در برخی روستاها یک کانکس ارسال نشده» است.

به گفته وی٬ «دستگاه‌ها در خصوص میزان کانکس موردنیاز مناطق زلزله‌زده برآورد دقیقی نداشته‌اند و با وجود گذشت یک ماه از وقوع زلزله برخی مردم همچنان در چادر زندگی می‌کنند که این شایسته مردم نیست».

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس اضافه کرد: «در برخی از مناطق زلزله‌زده، اسباب و اثاثیه خانوارها زیر آوار باقی مانده و آواربرداری انجام نشده» است.

آقای تجری از طولانی‌شدن فرآیند بوروکراسی برای برآورد خسارت و صدور مجوز ساخت خانه و دیگر اقدامات لازم نیز انتقاد کرد و گفت که «در زمینه پرداخت تسهیلات بانکی و کمک‌های بلاعوض نقدی به زلزله‌زدگان اقدامی صورت نگرفته و سیاست شفافی نیز در این زمینه وجود ندارد».

پیش از این، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه٬ نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس،‌هم با اعلام اینکه «مردم کرمانشاه گدا نیستند» در نشست علنی روز یکشنبه ۱۹ آذر مجلس افزود: «بعد از زلزله کرمانشاه، مردم ایران سنگ تمام گذاشتند ولی بعضی از دولتمردان قول‌هایی دادند و عمل نکردند».

آقای فلاحت‌پیشه اضافه کرد که «کرمانشاه استانی مرزی است و اگر مشکلات آن در قالب بودجه حل نشود من به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی می‌گویم که نارضایتی‌های اجتماعی و اقتصادی تبدیل به نارضایتی‌های امنیتی می‌شود، چرا برخی این موضوع را نمی‌فهمند؟»

وی با بیان این موضوع که «دولتی‌ها باید به وظیفه خود عمل کنند و بودجه بگذارند»٬ از طرحی که بر اساس آن قرار است یارانه مردم ایران کم شود و به مردم زلزله زده اختصاص یابد، انتقاد کرده است.

این نماینده گفته که «این چه توهینی است به مردم استان کرمانشاه که گفته شده از یارانه مردم کم کنیم و به زلزله‌زدگان بدهیم، مگر مردم کرمانشاه گدا هستند؟»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار خروج این طرح از دستور کار مجلس شد و افزود: «چند شب گذشته زیر برف و کولاک ۳۵ چادر مردم را باد برد٬ ولی رئیس بنیاد مسکن ۴۸ ساعت است که تلفن همراه خود را جواب نمی‌دهد و کرمانشاه را تنها گذاشتند».

زلزله کرمانشاه در شامگاه روز ۲۱ آبان رخ داد و آخرین گزارش‌ها در روز دوشنبه ۲۰ آذر، حاکیست که شمار کشته‌شدگان در این زلزله به ۶۲۰ تن رسیده است.

XS
SM
MD
LG