لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

معاون وزیر بهداشت: زلزله‌زدگان کرمانشاه هنوز سرویس بهداشتی ندارند


 کرمانشاه
کرمانشاه

معاون وزیر بهداشت می‌گوید، در مواجهه با حوادث طبیعی ایران دچار ضعف مدیریتی است و یکی از مصادیق آن نبود سرویس بهداشتی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه است.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، روز سه‌شنبه پنجم دی ماه در همایش روز ایمنی در برابر زلزله، از نبود آمادگی دستگاه‌ها در حوادثی چون زمین‌لرزه گفت.

وی به کاستی‌های حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و ضمن یادآوری این‌که: «همکاران حوزه بهداشت ۳۶ ساعت بعد از زلزله کرمانشاه خدمت‌رسانی را آغاز کردند»ُ گفت: «ما باید به طور جدی از این حوادث درس بگیریم؛ چرا که آنچه باعث آسیب می‌شود، تنها زلزله نیست بلکه عدم آمادگی ما در برابر بروز زلزله است.»

این مقام وزارت بهدشت، با بیان اینکه مجموعه مدیریتی کشور «آن طور که باید» از حوادث گذشته درس نگرفته، مهمترین ضعف را «ضعف مدیریتی» در برخورد با حوادث طبیعی دانست.

علیرضا رئیسی با اشاره به زمین‌لرز‌ه‌های کرمانشاه و تهران گفت: «مردم کرمانشاه هنوز سرویس بهداشتی ندارند و این موضوعی بسیار مهم است. باید پرسید که چه کسی متولی حل این مشکلات است....در تهران زلزله‌ای ۵.۲ ریشتری آمد و همه چیز قفل شد. قاطعانه می‌گویم که اگر در تهران اتفاقی افتاده بود، هیچ کس نمی‌توانست کمکی کند.»

وی به عنوان نمونه به تشریفات اداری دست‌وپاگیر هنگام بروز حوادث طبیعی اشاره کرد و گفت: «من بلافاصله بعد از زلزله کرمانشاه به معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان زنگ زدم و اعلام کردم هر آنچه را که نیاز دارید، تهیه کنید و ما پولش را برای شما می‌فرستیم اما معاون توسعه دانشگاه اعلام کرد که ابتدا باید تجهیزات وارد انبار شود و سپس پول آن را بدهیم. این کار از نظر اداری درست است، اما در مواقع بحران باید سریع تصمیم بگیریم.»

به گفته علیرضا رئیسی نبودن زیرساخت‌های بهداشت و درمان یکی دیگر از مشکلات عمده کشور است.

وی اظهار داشت که در زلزله کرمانشاه ۸۴ مرکز بهداشتی تخریب شد و واحدهای بهداشتی هم‌اکنون در کانکس، خدمات خود را ارائه می‌دهند.

علیرضا رئیسی همچنین تاکید کرد که ۹۷ درصد ساختمان‌های روستایی کشور در برابر زمین‌لرزه مقاومت پایینی دارند و در شهرها نیز وضعیتی مشابه وجود دارد که این امر با توجه به تراکم‌های نابجا دسترسی و امدادرسانی را مشکل می‌کند.

نبود آموزش کافی برای پرسنل بهداشت و درمان در مورد حوادث طبیعی، دیر رسیدن هشدارهای بهداشتی و اطلاعات مورد نیاز به مرکز عملیات اضطراری یا اتاق‌های بحران و اعزام تیم‌های مجزا (و نه مشترک) به محل حادثه از دیگر کاستی‌هایی است که معاون وزیر بهداشت از آنها نام برد.

وی در عین حال از دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و دزفول به عنوان نمونه‌های موفق در برخورد با حوادث طبیعی یاد کرد و گفت: «دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در زلزله کرمانشاه پکیج‌های خانه بهداشت آماده‌ای را که دارای همه داروها و تجهیزات لازم بود، به منطقه ارسال کرد.»

اظهارات ضد و نقیض از «خودکشی‌ها» پس از زمین‌لرزه

آرتین کمالی مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه روز چهارشنبه اعلام کرد، این اداره هیچ مورد فوتی ناشی از خودکشی پس از زمین‌لرزه کرمانشاه ثبت نکرده است.

این در حالی است که پیشتر شهاب نادری نماینده پاوه گفته بود ۲۰ نفر از زلزله‌زدگان کرمانشاهی اقدام به خودکشی کرده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در واکنش به اظهارات این نماینده مجلس گفت: «اگر منظور این نماینده مجلس، صرفا اقدام به خودکشی و ناکام‌ماندن این اقدام بوده که دانشگاه علوم پزشکی استان باید درباره آن نظر بدهد اما اگر منظور، فوت این افراد است بنده این موضوع را تکذیب می‌کنم زیرا پس از زلزله کرمانشاه تا امروز هیچ فوت ناشی از خودکشی در پزشکی قانونی ثبت نشده است.»

شهاب نادری همچنین ضمن انتقاد از عملی نشدن وعده‌های مسئولان گفته بود که چهار نفر از زلزله‌زدگان جان خود را بر اثر سرما از دست داده‌اند.

زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری کرمانشاه که در ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۶ رخ داد، بیش از ۶۰۰ کشته برجای گذاشت و خانه‌های ده‌ها هزار نفر را ویران کرد.

با توجه به وسعت تخریب صورت گرفته هنوز کانکس کافی در این مناطق توزیع نشده، و بسیاری هنوز شب‌ها را در سرمای شدید به صبح می‌رسانند.

...............................................................................................................

ایسنا، تسنیم، خانه ملت. ح.ر
XS
SM
MD
LG